Sunday, December 25, 2011


Assalamualaikum wbt.

1. Alhamdulilah. Pertamanya, saya ingin mengucapkan syukur kepada Allah SWT atas kesempatan masa dan tenaga serta nikmat kesihatan yang diberikan untuk menyiapkan satu lagi vlog ringkas peribadi saya.

2. Saya cuma ingin menulis rujukan Al-Quran dan hadis yang ada disebut dalam vlog tersebut agar dapat dirujuk semula oleh kita pada masa akan datang. Semoga bermanfaat.

"Dan bersegeralah kamu mencari keampunan daripada Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang yang bertaqwa. 
(Yaitu) orang yang berinfak, baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. 
Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan. 
Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, (segera) mengingat Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa (lagi) yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah?
Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui."
Surah Ali-'Imran (3:133-135)

"Katakanlah, 'Wahai hamba-hamba-Ku yang melampau batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dialah Maha Pengampun, Maha Penyayang."
Surah Az Zumar (39:53)

"...maka barang siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati."
Surah Al-Baqarah (2:38)

"Setiap anak Adam itu ada kesilapan (dosa) dan orang berdosa yang terbaik ialah mereka yang bertaubat."
(Riwayat At-Tirmidzi No 2499, 4/659)

Wallahua'lam. Wassalamualaikum wbt.

Rujukan peribadi berkaitan subjek ini: Islamlah penawarnya (artikel dan nota pdf untuk muat turun)

P/S: Sebarang teguran, cadangan serta maklum balas amat dialu-alukan. ;-)

Read more "Muhasarawak"

Tuesday, December 13, 2011

The Power of Touch

Assalamualaikum wbt.

"Have heard of Morse Code? Well, touching is the Morse Code for love."

1. A baby grows healthier with frequent touch (or massage, if you like) from a mother or caregiver [1].

2. The same resource states that its positive effects are also gained by the mother or parents whom give the massage.

3. Trust me. Touches are not only for babies. Even strong and aggressive sportsmen need touch. That's why they have a game called Touch Rugby.

I told ya! =p
4. But the world has recently changed. Many times, we seem to be keeping in touch in an absolutely different way.

5. We do keep in touch virtually, but very less physically. And this is possible through a means called social media. If you do not know what that means, go delete your Facebook, Twitter (or many more) accounts now.

6. And yes, do it by not even TOUCHING your keypad! If you can do that, give me a Hi-5 (touch)! lol

7. Look. Let me ask you this. Can mankind live alone (without feeling lonely)? And there are many answers to this question.

8. A classic answer is by quoting the story of Adam AS (from Islamic perspective) which certainly would argue that a man needs a partner even since the creation of the first mankind. This is portrayed in a man-woman relationship, but of course then develops into familial, societal and a mutual relationship in a bigger community.

9. However, these days, a person can be locked up in a small room, alone, and communicate with the outside world only via internet, which is true but arguably not a solid testimony that men can now live alone and be completely independent (in my opinion).

10. In other words, is individualism possible? I would say that it's not (unless one loses his sanity).

11. The fact that we can connect with others via social media from the most distant and hidden spot on this planet is still a proof that we need someone else in our life to live with (otherwise we won't connect).

12. In other words, what ever those in favor of individualism and human rights (which gets me confused as to whether it means personal human rights or collective human rights or which one is more important) want to fight for, they should be silenced by their own nature to think that men can live to choose what ever is it that they PERSONALLY like without referring to the One that creates and knows best the affairs of all mankind and other creatures, the One God, or Allah SWT.

13. Let me ask a second question though. How do we respond to the need of being dependent to each other? Facebook? The fact that mankind has lived for more than 20 centuries without Facebook (which if it hasn't, we are not here now) is a simple yet strong proof that we can live without Facebook!

14. I am not suggesting that though. I am saying, living without Facebook is a lot better (and proven to be realistic for more than 20 centuries) than to be living with Facebook but in a more disintegrated society where we meet up, talk, or touch much less than before with the ones that we love the most.

15. In other words, it's a good reminder to myself and all of you beloved readers (whomever you are, I hope to meet you face-to-face one day) that when we are intensively engaged in a social-media-driven relationship, we should not forget that this modern communication tool is nothing but merely an alternative, or secondary when in fact real physical relationship (which has limitations of course) is much more meaningful and unforgettable. Watch the powerful message from the video below.

Disconnect to Connect

16. For the final part of this entry, I would make some recommendations so that we are aware of this worldwide phenomenon and take some necessary steps to avoid being its victims. I would suggest that you also read reference no [4] below. It's quite interesting and a good read I must say.

17. First, understand that when it comes to sharing, we MUST know the difference between 'many things' and 'everything!'

18. Secondly, try to designate a specific time per day, per week or what ever instead of going online at random or at all time. Time is one element that is most badly affected when it comes to social media. Do be more selective.
19. Last, but never less important, make sure that we follow the guidelines provided in Islam and minimize the chance of committing 'sins of publicity' which can mean 2 things. First, publicizing inappropriate photos, or good photos of us but with ill intentions (show-off etc). Second, promoting our mistakes or weaknesses in public on Facebook to receive the Most Honest Man/Woman Award, which again, doesn't make any sense, unless we know not how to differentiate between fame and notoriety.
20. To conclude, let me put it this way.

21. As I place a greater emphasis on Facebook (because it's what I use the most), which to date has about 800 millions active users worldwide, with 70 languages available on the site and integrated with more than 7 million applications and websites [5], it is our responsibility not to be just another user, but a wise one. It's time (if we haven't) to be MORE AWARE and make choices, make decisions.

22. Remember to use social media only as a tool to further strengthen our relationship with others while attempting to preserve our physical interaction with people around us as much as possible.

23. Also remember that there are limitations especially when it comes to opposite gender relationship though. When there's chance of committing sins, avoid it and always look for legal and acknowledged relationships. Don't betray anyone as much as you don't want others to cheat on you. Like what they nicely put it, Nikah: Connecting People.

Nikah is an the Arabic word for 'marriage.'
24. With especially our parents, children, spouses, family, relatives and friends we are indeed in need of more touches and loves. If they say that a picture is worth a thousand words, I would rephrase it in this context and put it as 'a touch is worth a thousand good feelings.'

25. Thanks very much for your time reading and I shall end this post by sharing with you the most wonderful quote I found on the net this year (below). 

"When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying."

26. I'm very sincerely sorry for any mistakes you may find in this article. May Allah bless us all. Wallahuaklam, He surely knows best.

*This article is authored for Ibnu Hanaffi's Dakwah Efforts and Archive (IH.DE.NA) ;-)
My Facebook Dakwah Page
P/S: Maybe now it makes more sense to improve our praying line (saf) during Solah (prayer) don't you think? Shoulder to shoulder, everyone. You do not need to renew your wudhu' (ablution) should you touch me in a praying saf, do you? lol..

*lol means lots of laughter


Read more "The Power of Touch"

Saturday, December 10, 2011

Ombak Budu

"Biarpun menunggu betapa pun panjang, tiba masanya kau tetap akan ku sayang..."

Kelihatan Kecik mengintai-ngintai seekor kucing dari jauh. Di tangannya lastik dan beberapa biji buah getah membentuk bonggol di dalam poket seluar. Tiba-tiba habuk halus yang bersemayam di lubang-lubang dinding papan teratak usang milik Pak Husam ditiup lembut memasuki mata kanan Kecik. Penat dia menggosok matanya, gatal itu tak hilang juga. Kucing hitam tadi berjaya lari pecut dengan habuan keropok ikan yang Mak Mah berikan pada Kecik.

Kecik hati Kecik. Kempunan pun ada. Dia marah. Dibalingnya lastik tadi. Terkena kepala Pak Husam yang sedang solat. Dia tengah sujud. Waktu tu tengahari. Matahari panas terik. Panas lagi hati Kecik.

Tapi tidak Pak Husam. Dia masih bersahaja dan tenang. Solat diteruskan.


Kecik tak menjawab. Lagipun matanya masih sakit. Dia biarkan saja Mak Mah masuk rumah. Tapi bukan dari depan. Dari dapur.

"Eh Kecik? Ayah kamu mana? Kamu menangis ke?" Mak Mah kesat mata Kecik yang merah saga dengan kain batik yang dia litupkan pada kepalanya. "Oh solat ke Husam ni? Sejak bila pulak?" Duduk Mak Mah di atas tangga dapur, menggaru-garu kepala melihat Pak Husam solat di ruang tamu rumah yang hanya ada satu tingkap itu. Sejadah pun tiada. Cuma beberapa helai surat khabar lama yang melapik lantai rumah. Itupun koyak. Mungkin sebab basah terkena air wuduk di dahi Pak Husam ketika sujud.

15 tahun kemudian..

"Brader, kat sini ada jual budu tak?" Terkejut beruk Pak Man Muda yang sedang membaiki motosikal pelanggan di bengkelnya. Dia hanya mampu menggeleng. Sheila ni nakal juga orangnya. Tapi belum sempat dia mintak maaf atas gurauannya itu, fokusnya hilang melihatkan Kecik yang melambai-lambai dari jauh di restoran seberang jalan.

Memang sah. Kalau dah tahu nak makan dengan Sheila, mesti Kecik akan order air sendiri awal-awal. Itulah Kecik. Otak kecik tapi belanja besar!

Selepas 15 minit berbual dan bergelak ketawa, Sheila kelihatan mula serius.

"Awak, ingat lagi tak baju yang saya bagi hadiah kat awak dulu?"

"Yang mana ek?" Kecik tak pernah tahu yang Sheila sebenarnya dah lama simpan perasaan padanya. Bercakap pun tak memandang. Dia lebih selesa menghirup air Fresh Orange gelas besar di depannya. Bukan duit dia pun. Pasti Sheila yang kena belanja.

"Ala, yang kaler coklat tu. Tak pernah pulak nampak awak pakai?"

"Oh yang tu? Baju ke tu? Saya ingatkan kain buruk?"

Muka Sheila merah padam. "Eleh, orang gurau je. Eh Mak Mah apa cerita?" Kecik dengan suka hatinya tiba-tiba menukar topik. Sheila diam kaku. Beku. Bisu.

Kecik pun diam juga. Fresh Orange dah habis. Namun dari riak wajahnya macam belum hilang dahaga.

"Mak Mah dah takde.." Kali ni mata Sheila bergenang air sikit. "Dia yang pesan suruh bagi baju tu. Tapi kalau awak dah tak simpan takpela.." Sheila memang kuat. Sejak lahir, dia yatim bapa. Mak Mah pulak, entah kenapa seperti lebih sayangkan Kecik sejak dulu lagi walaupun bukan anak kandungnya. Mungkin itu perasaan Sheila saja. Tapi dia memang pernah tanya Mak Mah, dan Mak Mah kata dia kenalah tegas dengan Sheila, kalau tak, dia mana ada ayah lagi yang boleh bertegas dengannya. 

Nada suara Sheila sentiasa tenang dan tak pun teresak-esak. Tapi kali ini dia pandang ke bawah.

"Kenapa awak tunduk? Merajuk ke?" Sekali lagi Kecik macam Cyborg dengan nada robotnya.

"Taklah. Tengah baca SMS."

"Oh. Sapa bagi?"

"Ni yang Sheila nak tunjuk kat Kecik.." Kecik menadah tangan tapi Sheila hanya mengangkat telefon bimbitnya, seakan tak mahu Kecik sentuh barang kesayangannya itu. Dari jauh pun tulisan di skrin telefon jelas nampak.

Mata Kecik terbelalak. Bulat montel. Macam bola pingpong yang direndam dalam air panas.

"Ada orang nak kawin dengan awak ke?" Tak pernah Kecik serius macam ni. Dia memandang tepat mata Sheila. 

"Sapa bagi tu? Boyfriend kan?"

"Uncle.." Balas Sheila, pendek. Perlahan pulak suara dia kali ni. Kecik tak puas hati. Dia tak rasa itu jawapan yang dia nak dengar. "Mamat pekan mana yang mengada-ngada usik Sheila ni?" Bentak hati Kecik. Kali ini muka dia pulak yang merah padam. 

Bukan sebab cemburu.Tapi Kecik sejak dulu memang pantang bila orang cakap pasal cinta, apatah lagi soal kahwin. Padahal ini bukan dia. Ini cerita Sheila.

Di kampung, Pak Husam cuba lagi untuk kali ketiga. Kali ini berjaya. Pintu rumahnya kalau tak ditolak kuat tak tertutup rapat. Lega Pak Husam. Tapi dia terpaksa duduk sekejap. Siapa suruh tendang kuat sangat? Terseliuh sikit buku lalinya. Terbahak-bahak dia batuk kepenatan. Sampai tercampak gigi palsunya. Nasib baik sempat disambut di tangan.

Dia mendongak lurus ke depan. Ombak yang mengalun-alun perlahan seakan menyanyi mempersendakan Pak Husam. Dia menoleh ke kiri. Tepat ke arah bangsal rumah. Sudah lama bot nelayan itu tersadai. Pak Husam memandang padanya. Sayu. Dia lantas pejamkan mata.

"Amik ni. Kecik tengok sendiri lah." Dihulurkan pula telefon bimbitnya kali ni. Langsung tak membantu. Kecik masih buntu. Memang hanya nama Uncle yang tertera di skrin. Tapi siapa dia?

"Eh?" Kecik cepat-cepat selamkan tangannya ke dalam poket. Unlock keypad. Dia membuka senarai nombor telefon kenalan. Mata hitamnya ligat memandang kiri dan kanan. Tangan kiri memegang telefon Sheila. Di tangan kanan pulak telefonnya.

Pak Husam tersedar dari lamunan. Dia bangun perlahan-lahan. Diperiksanya botol-botol dalam beg plastik itu. Dia tersenyum sendiri. Seperti teringatkan seseorang. Mak Mah. Ya, suatu ketika dulu, dia pernah lalu melintasi rumah Mak Mah. Sejuk hatinya melihat kelibat lembaga putih di dalam rumah yang tekun menghadap Tuhannya. Sejak itulah dia mula berjinak-jinak solat. Itupun dengan bantuan Haji Limbong dari kampung seberang. 

Mak Mah kehilangan suaminya yang ditelan lautan dalam. Arwah pergi tak pulang-pulang. Sejak itu juga Mak Mah mula solat. Demikianlah singkatnya jodoh Mak Mah. Padahal dia sebenarnya dulu cintakan Pak Husam.

Tapi kerana Pak Husam suka makan budu, Mak Mah terpaksa batalkan hasratnya. Bukan isu besar pun, cuma Pak Husam tak pernah tahu, Mak Mah selalu ingat kalau makan budu kena kanser. Hanya lepas suaminya meninggal, dan apabila Sheila sama-sama 3 tahun seusia Kecik, dia sedar semua itu hanya mitos. 

Sejak itu, Mak Mah tekun pula mengajar Sheila makan budu. Sheila memang suka budu. Padahal darah daging Sheila dan nenek moyang Mak Mah memang dah sebati dengan budu. Tapi entahlah, mungkin sebab jodoh tak ada, Mak Mah dan Pak Husam dipisahkan dek budu.

"Husam, maafkan aku sebab tolak pinangan kau dulu. Aku tahu semuanya sebab budu. Maafkan aku. Lagipun waktu tu kau bukan jenis yang solat. Mana mak bapak aku nak bagi kawin dengan orang tak solat macam kau. Dia nak carik orang yang boleh bimbing dan ajar aku solat.."

"Tak apalah Mah, bukan jodoh kita la tu. Apa kata kita kahwinkan je si Kecik dengan Sheila. Mungkin Tuhan nak temukan anak-anak kita. Boleh jadi itu jodoh dan takdir budak-budak ni." 

Tenang saja Pak Husam. Seakan-akan redha walaupun pasrah. Tapi akalnya panjang. Sejak mula solat, dia lebih tabah dan rasional.

Kecik meneliti setiap angka yang tertera di dua-dua buah telefon. Tak Mungkin!

"Ayah! Ini nombor ayah!" Kecik tergamam. Seperti tanah tempat dia berpijak tiba-tiba tenggelam ke dalam perut bumi. Seperti Kecik digodam masuk ke dalam dunia Matrix dan infiniti ruang. Dia membaca semula SMS tadi. SMS itu untuk Sheila!

Biarpun menunggu betapa pun panjang, tiba masanya kau tetap akan ku sayang...
Mesej diterima (5.31pm)

Terbeliak lagi mata Kecik. Sheila hanya tersengih. "Kecik, dah lama Sheila tunggu awak.."

"Maksud Sheila?"

"Memang SMS ni dari pakcik. Ayah Kecik, Pak Husam. Tapi bukan untuk Sheila. Pak Husam mintak Sheila bacakan untuk Kecik. Tapi Sheila tak berani. Sebab tu Sheila nak Kecik baca sendiri."

"Sheila harap awak faham. Ni harapan Pak Husam dan arwah mak.."

"Tapi Sheila..."

"Tapi apa?"

"Tapi Kecik tak suka makan budu!"

Sheila pengsan serta merta.

Di teratak usang itulah Pak Husam menghembuskan nafasnya yang terakhir. Bersama-sama botol-botol budunya. Bersaksikan ombak laut yang pernah menjadi laman rumah keduanya.

(1) Cerpen ini adalah cubaan menandingi sebuah novel yang diadaptasikan kepada filem, Ombak Rindu. ;-)

(2) Penyataan (1) dan cerpen ini hanyalah fiksyen semata-mata

Nota kaki: Karya ini bukan sama sekali usaha menyokong filem Ombak Rindu. Ibarat hanya Jauhari yang kenal Manikam, begitu jugalah hanya diri kita sendiri yang faham apa maksud sarcasm ;-)

Nota mata: Saya tak tengok filem Ombak Rindu ;-)
Read more "Ombak Budu"

Thursday, December 8, 2011

Mahasiswa Pemimpin Masa Depan

Assalamualaikum wbt.

FORUM: Mahasiswa dan Politik Dalam Islam (Students and Politics in Islam)

1. Saya pun belum habis menonton. Sekarang baru nak sambung. Jom sama-sama enjoy majlis ilmu insya Allah! Semoga bermanfaat.

Info: Forum ini diadakan di Universiti Islam Antarabangsa (UIA).
Moderator: Ustaz Syaari Abdul Rahman
Panel Jemputan:
Ustaz Nasarudin Hassan (PAS)
Ustaz Fathul Bari Mat Jahya (UMNO)
Dr. Roslan Mohd Nor (Ahli Akademik di Universiti Malaya)

Read more "Mahasiswa Pemimpin Masa Depan"

Wednesday, December 7, 2011

Wahabi vs Adabi

Assalamualaikum wbt.

"Aku lebih baik daripada dia. Engkau ciptakan aku daripada api, sedangkan dia Engkau ciptakan daripada tanah."
Surah Al-A'raf (7:12)

1. Siapa tak kenal Adabi. Satu jenama yang cukup terkenal sejak turun-temurun.

2. Semestinya Adabi lebih masyhur berbanding Wahabi, sehinggalah sejak kebelakangan ini bila isu Wahabi di Malaysia menjadi tajuk utama di muka akhbar dan berita media yang lain.

3. Menariknya, tulisan kali ini bukan tentang Wahabi atau Adabi, tetapi sesuatu yang berkaitan dengannya. Suka saya sebut, tulisan kali ini berkaitan dengan penjenamaan atau dalam bahasa omputehnya, branding.

4. Kita semua sedar, dewasa ini, penyebaran maklumat berlaku dengan cukup pesat dan setiap perkara boleh dicapai dengan mudah dan sepantas kilat, petir dan halilintar. Namun, adakah kita sedar bahawa keadaan ini juga menjadikan kehidupan bermasyarakat sekarang lebih mencabar dan lebih mudah menjadi kucar-kacir?

5. Bukan hanya entiti besar seperti Google Corp. yang mahu terus melonjakkan publisiti jenama mereka, malah setiap daripada kita mempunyai kecenderungan peribadi melantik diri sendiri sebagai ahli dalam kelompok atau kumpulan tertentu.

6. Lebih menarik lagi, adalah apabila pembentukan kelompok ini wujud dalam kalangan manusia yang kesemuanya mengaku diri mereka Muslim atau orang Islam.

7. Maka wujudlah gelaran seperti golongan Wahabi, ahli bida'ah wal punah ranah, Islam liberal, Islam sekular dan banyak lagi.

8. Selain itu, perpecahan sebegini juga wujud melalui aliran pemikiran politik yang berbeza, dan yang lebih menarik, melalui persatuan-persatuan atau jemaah Islam yang berbeda pendekatan dan objektif pergerakan.

9. Kesinambungan kepada semua ini ialah keluarnya kenyataan yang berbunyi,"Saya dan kumpulan saya adalah yang terbaik. Orang lain yang tak sejalan dengan kami salah." Atau ada yang lebih lantang apabila berkata, "Yang selain daripada kumpulan kami, maka mereka SESAT, KAFIR, dan bakal menjadi BAHAN BAKAR API NERAKA!"

10. Suka saya bawak kita untuk sekali lagi renungi kata-kata iblis kepada Allah SWT (dalam Surah Al-A'raf di atas) apabila diminta sujud hormat kepada Nabi Adam AS. Al-Habib Ali Al-Jufri ketika menjelaskan tentang ayat ini menyebut bahawa sikap angkuh, bongkak dan merasakan diri lebih baik daripada orang lain ini adalah sifat iblis laknatullah!

11. Mahukah kita menjadi iblis atau seperti iblis?

12. Sebelum saya teruskan, saya perlu jelaskan dahulu bahawa MEMANG BENAR, terdapat jalan yang benar lagi sahih mengikut acuan ahli sunnah wal jamaah (ASWJ) yang berpandukan Al-Quran, Sunnah, Hadis dan rujukan lain yang disepakati para 'Alim Ulama'. Penyataan ini tiada ragu lagi, malah tak perlu dibahaskan di sini.

13. Namun, persoalan yang saya ingin bawakan sekarang ialah, adakah kita (lebih-lebih lagi orang awam seperti saya) mempunyai KUASA atau sixth sense, malah hak yang mutlak untuk menentukan siapa yang sesat dan kafir, apatah lagi menghukum seseorang sebagai ahli syurga atau neraka?

14. Mari kita telusuri satu hadis sahih yang cukup cantik dalam menjelaskan hal ini. Maksud hadis tersebut:

Berdiri seorang lelaki yang matanya dalam, lebat janggutnya, kepalanya tercukur lalu berkata:

"Wahai Rasulullah, bersikap takutlah kepada Allah." (Sebagai tanda tidak puas hati terhadap pembahagian yang dilakukan oleh Nabi).

Baginda menjawab: "Bukankah aku sepatutnya (sebagai Rasulullah) orang yang paling takut kepada Allah.?"

Lelaki itu terus beredar dan Khalid Ibn Walid pun berkata:

"Adakah perlu aku memenggal kepalanya (kerana tidak taat kepada pembahagian yang dilakukan oleh Nabi dan seolah-olah murtad)?"

Baginda menjawab: "Tidak, mungkin ia orang yang masih menunaikan solat."

Khalid berkata: "Berapa ramaikah yang menunaikan solat dan lidahnya berkata sesuatu yang tidak sama dengan apa yang di dalam hatinya (merujuk kepada orang munafiq)?"
Lantas jawab baginda: "Aku tak diperintahkan untuk meninjau hati manusia (menjangkakan niat manusia lain) dan mengorek perut mereka."

(Riwayat Al-Bukhari, No 4094, 4/1581 Muslim, 2/742)
15. Bukankah di situ terdapat contoh yang jelas daripada Nabi SAW tentang tak perlunya bersangka buruk dan cepat berprasangka lebih-lebih lagi dalam hal ghaib (isi hati manusia)?

16. Adakah sesiapa di antara kita yang lebih mulia dan hebat berbanding Rasulullah sehingga kita boleh melabel dan menghukum orang sesuka hati kita?

Milikilah hati yang suci bersih seperti seorang bayi yang tak mengenal erti hasad dengki dan perasaan buruk.
17. Bukankah kita selalu mendengar satu ayat Al-Quran yang cukup jelas menyebut tentang perkara ini?

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain..."
Surah Al-Hujurat (49:12)

18. Dalam ayat yang sama juga disebut, adakah kita semua suka memakan daging saudara kita yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik, kata Allah SWT kepada orang yang bersikap begini, na'uzubillahi minzalik (semoga Allah melindungi kita).

19. Saya tergerak untuk menyebut tentang perkara ini apabila melihat ada kecenderungan dalam kalangan kita untuk membuat penilaian yang cukup cepat terhadap orang lain lebih-lebih lagi dengan sekadar membaca satu atau dua artikel atau komen orang tentang mereka di media sosial seperti Facebook.

20. Padahal kita tak pernah bersemuka secara peribadi dengan individu atau kelompok berkenaan, apatah lagi membuat kaji selidik yang mendalam tentang mereka. Padahal Imam Fakhruddin Ar-razi pernah menghuraikan ayat Al-Quran (49:12) di atas dengan menyebut bahawa:

"Sangkaan ini mestilah disokong oleh ijtihad (usaha bersungguh memastikan kebenarannya, dan penyelidikan yang dalam."
(Tafsir Ar-Razi, 28/115)

21. Malah, satu lagi perkara yang perlu sangat kita ambil kira adalah melalui satu hadis riwayat Imam Muslim yang dengan jelas menyebut, jika kita memanggil seseorang sebagai kafir, sedangkan dia tidak kafir, maka kelak panggilan itu akan kembali semula kepada diri sendiri! 

22. Al-Habib Ali Al-Jufri dalam ucapan yang sama ada menyebut, bahawa sepatutnya kita orang Islam (lebih-lebih lagi yang mengakui sebagai da'ie) mempunyai akhlak yang baik dalam menjalankan amanah Allah dan menyampaikan mesejnya. Orang yang tidak berakhlak mulia mesti ada sesuatu masalah pada hubungannya dengan Allah atau dalam ibadahnya, sehinggakan amalannya tidak membentuk akhlak mulia dalam dirinya.

23. Orang yang berakhlak mulia, penuh berhemah dan beradab dalam perbezaan pendapat, maka jauh sekali terlintas di fikirannya untuk memburukkan orang atau pihak yang tak sealiran dengannya, terutamanya jika hanya dalam bab yang kecil ataupun isu cabang (masalah furu').

24. Al-fadhil Ustaz Hasrizal menyifatkan bahawa orang yang tak menjaga perlakuan dan melabel-label orang lain semuanya salah mempunyai masalah yang harus diteliti segera. Kata beliau:

"Ini bukan lagi isu perbezaan pendapat.
Tetapi persoalan sikap dan mazmumah (sifat yang dikeji) akhlak!"

25. Satu lagi sikap sebahagian daripada kita adalah apabila kita melihat orang lain yang tidak sama soleh atau warak seperti kita (adakah kita sudah benar-benar soleh dan warak?), kita dengan segera mengeluh, alangkah jahil si fulan bin si fulan, atau kita kadang-kadang berdoa, semoga si fulan bin si fulan akan ditimpa balasan oleh Allah SWT.

26. Mengapa susah benar untuk kita mendoakan kebaikan saudara seislam kita? Jika betul kita akrab dengan Allah SWT, bukankah doa kita insya Allah akan dimaqbulkan-Nya tapi kenapa kita asyik mendoakan keburukan mereka sahaja?

27. Dalam kita merungut dan terkilan dengan keadaan masyarakat kita yang mungkin masih ramai yang jahil agama, saya juga meminta kita juga sedar bahawa mungkin juga hal ini berlaku kerana para da'ie kita miskin pula dengan doa dan harapan kepada mereka.

28. Bukankah Rasulullah SAW mengajar kita melihat semua orang (bahkan orang bukan Islam sekalipun) dengan pandangan rahmat dan kasih sayang? Masya Allah, betapa agungnya akhlak baginda SAW.

29. Sebagai penutup, ingin saya sentuh sedikit tentang penyebaran dua perkara yang mendukacitakan saya, malah kaedah kita bertindak balas pun tidak kena pada tempatnya (pada hemah saya).

30. Pertama, penyebaran gambar-gambar seksi melampau dan lucah serta yang kedua, penyebaran gambar menghina Islam seperti gambar seekor anjing gergasi membuang najis di atas Kaabah (kemungkinan menggunakan Perisian Photoshop) nauzubillah..

31. Bila disiarkan di Facebook, ada dua perkara yang saya rasa sangatlah elok dielakkan. Pertama, maki hamun serta jeritan seperti 'Go to Hell' atau 'Kafir Laknatullah!' Allahuakbar, perkara ini sangat memburukkan imej kita umat Islam, dan tak membawa apa-apa implikasi positif yang realistik.

32. Cadangan saya adalah agar kita block gambar itu supaya kita tak temuinya lagi, kemudian buat laporan kepada Facebook dengan hanya menekan Report this photo dan menanda Nudity or pornography untuk kategori seksi melampau tadi atau Hate speech or symbol untuk kategori penghinaan terhadap Islam.

33. Walaupun mungkin pihak Facebook tak akan membuang gambar itu, namun sekurang-kurangnya kita mainkan peranan kita dan dalam masa yang sama, mengelak daripada menemuinya lagi, serta yang lebih penting supaya kita buat perkara yang lebih baik daripada sekadar maki hamun.

34. Mana ada kewajarannya jika kita cuba memadam dosa dengan membuat dosa! Itu dua kali lima lagaknya.

35. Perkara kedua, saya agak kurang bersetuju dengan 'usaha' menyebarkannya pula di internet supaya orang lain pun marah. Pada pandangan saya, kalau ingin dihebahkan pun, supaya orang Islam kita peka, hebahkanlah sekadar dalam bentuk perkataan sudah cukup. Kerana kita khuatir gambar yang di 'share' hanya membantu orang lain membuat dosa melalui kita, malah menaikkan kemarahan umat Islam padahal tak perlu pun.
36. Marilah dengan itu kita sama-sama lebih berhikmah dalam mendepani musuh-musuh Islam serta masyarakat yang masih perlukan penjelasan tentang Islam. Ini semua tugas kita.

37. Sebagai penutup, saya kongsikan satu hadis yang insya Allah harapnya memberi manfaat untuk kita semua. Kata Rasulullah SAW:
"Setiap anak Adam itu ada kesilapan (dosa) dan orang berdosa yang terbaik ialah mereka yang bertaubat."
(Riwayat At-Tirmidzi No 2499, 4/659)

38. Hmm.. Kalau saya SunQuick, anda semua Ribena Blackcurrent lah kan? *wink wink*

P/S: Jangan terkejut jika anda terjumpa dengan orang yang cukup cepat menggelar orang lain Wahabi lantas apabila ditanya apa itu Wahabi, mereka hanya ternganga. Bukan setakat Wahabi, banyak lagi label-label lain yang diguna pakai. Inilah dunia penjenamaan.

Saya membesar dengan kicap kegemaran Cap Kipas Udang..
39. Saya cadangkan sahabat pembaca semua menonton dua video di bawah. Masya Allah, terlalu banyak manfaat yang boleh diambil daripada kedua-duanya. Dan sebahagian daripada intipatinya sudah saya sebut di atas. Wallahuaklam.

Wassalamualaikum wbt.

Artikel-artikel berkaitan:
a) Ashraf Orang Sekampungku
b) Kafir Vs non-Muslims
c) Egotism: Lessons to Ponder

Dr Danial Zainal Abidin (1)
UZAR (1) (2)
Ust Hasrizal Jamil (1) (2)
Read more "Wahabi vs Adabi"

Tuesday, November 29, 2011

Muharram Special (New Year: We Are Better)


Assalamualaikum wbt.

1. We are not Christians. Neither do we celebrate Christmas.

2. And this entry has nothing to do with either of the above.  

3. But our new year, like many other aspects and elements in Islam, is very different from those of others.

4. One of the differences is certainly the way we celebrate it. The Western culture, which refers to free mixing between two opposite genders, in occasions where limits seem irrelevant, has somehow become the norm of our young modern Easterners, so to speak.

5. The sign is very clear. About 9 months after new year, we begin to have many new unmarried mothers, and therefore also their 'baby martyrs' who fought for life in either dustbins, dumping sites, drains or even in places like mosques.

6. It all started during the night of new year and you knew what happened.

7. This is merely something to reflect upon. The point I want to make is this. Do we do things because we just follow others and forced by current trend or are we really knowledgeable in things we practise and celebrate? Therefore, to grab this lesson (of the importance of knowledge) and strive to become a Muslim by choice instead of by chance, let us go through one of the major differences between Islam and other faiths and beliefs.

8. Islam, unlike most other major religions, is a name that is not derived from the names of people, places or even titles of individuals.

9. Let's go through some good examples for this.

10. Christianity, is derived from the word Christ, an English version of the Greek word, Khristos, which means the anointed one. In the original language of bible, Hebrew, this word is translated as Masiah and pronounced as Messiah in English. In Arabic (thus also in Quran), it is pronounced as Al-Masih.

11. Christ refers to prophet Isa AS whom is regarded as God or Son of God in Christianity.

12. One valid question therefore arises, that if Christianity is a true religion where Jesus is God, then what happened to people before Jesus Christ was born? If a religion is a true religion, it should be the one that exists since the lifetime of the first man in history, Adam AS.

13. Similarly, Buddhism is derived from Buddha, a Sanskrit word that means the awakened one, and is a title for its founder, Siddharta Gautama. Considering that Siddharta Gautama was also not the first person living on earth, then the question above is valid.

14. Thirdly, Hinduism is derived from a Sanskrit word, Sindhu, which is a title given to Indus River, located somewhere in Indian Subcontinent. In other words, this name is derived from a name of a place.

15. Often, Hinduism is regarded as the oldest religion in this world and for that matter, may be the closest to be a true religion, but we will refute this fact after understanding what Islam means.

16. First, our beloved Prophet Muhammad SAW who was also our final messenger was not the founder of Islam.

17. Secondly, Mecca was not a place where Islam was found or originated from. Neither is Islam only for the Arabs, just because Muhammad SAW was an Arab.

18. Rather, Islam is a beautiful name, which is an Arabic word that is derived from 3 Arabic letters i.e sin, lam and mim. In a simplified way, sin, lam and mim can be properly understood as counterparts to the letter S, L and M respectively.

19. So, with this sin, lam and mim, the word Islam can come in many other forms (in Arabic) that carry other complementary meanings. One of examples is salam, which means peace.

20. Other than that, Islam also refers to submission, and authentic or original. So, one of the good complete meanings of Islam is to be submissive (by total surrender and loyalty) to Allah SWT through authentic ways (according to Quran and Sunnah) to attain peace (salam) in life now and in Hereafter.

21. Putting that definition into context, whomsoever that submits to Allah's will and act according to what He wants in authentic ways and to achieve peace, is indeed a Muslim!

22. So, when we say that Muhammad SAW was not the founder of Islam, it simply means that it was the same teaching of Islam that was revealed to all earlier messengers since Adam AS, the father of mankind. And this teaching refers to the fact that our God is One and Only, He is Allah SWT and we worship none but Him. All messengers brought this same message (21:25) to their people or ummah.

23. The difference is only basically in the language the teaching was revealed and the syariah (rulings) which suited the people of that particular messenger during their time. Muhammad SAW, however was sent to all mankind till the end of time.

24. Many proofs about the Muslim identity of other messengers can be found in the Quran. Please read the following:

"Abraham (Ibrahim) AS was not a Jew nor yet a Christian; but he was true in Faith, and bowed his will to Allah SWT (which is Islam) and he joined not gods with Allah."
Surah Ali-'Imran (3:67)

25. Prophet Noah said to his people this:

"But if ye turn back, (consider): no reward have I asked for you: my reward is only due from Allah, and I have been commanded to be of those who submit to Allah SWT's will (in Islam)."
Surah Yunus (10:72)

26. And 3 more here:

Prophet Abraham and Ishmael AS recited this prayer:

"Our Lord! Make of us Muslims, bowing to Thy (will), and of our progeny a people Muslim, bowing to Thy (will); and show us our place for the celebration of (due) rites; and turn unto us (in mercy); for Thou art the Oft-Returning, Most Merciful."
Surah Al-Baqarah (2:128)

Prophet Joseph (Yusuf) AS declared in his prayer:

"O my Lord! Thou hast indeed bestowed on me some power, and taught me something of the interpretation of dreams and events, O Thou Creator of the heavens and the earth! Thou art my Protector in this world and in the Hereafter. Take Thou my soul (at death) as one submitting to Thy will (as a Muslim), and unite me with the righteous."
Surah Yusuf (12:101)

Prophet Moses AS:

"Moses said: "O my people! If ye do (really) believe in Allah, then in Him put your trust if ye submit (your will to His).""
Surah Yunus (10:84)

27. Simply put, our most beloved Prophet Muhammad SAW was the final messenger (33:40) whom was sent for the whole humanity (21:107) and Allah has perfected this religion (5:3) which was revealed since Adam AS to Muhammad SAW because there will be no more messenger after him.

28. This perfect religion is also guaranteed to be preserved until the end of time (15:9) through the miracles (mukjizat) of Quran, our main reference in Islam, subhanallah!

29. Just shortly before we end, let me throw this question to you. I always wonder, and I believe many of us too, about why do we need to remember the names of other prophets though emphasis has somehow be put to Muhammad SAW and few other prophets only?

30. But the answer is simple. By understanding Islam more, everything we have in our mind starts to make more sense, because actually all other prophets were Muslims too, and we are just one of the many people whom submit themselves to Allah SWT.

31. That is precisely the reason why we do not make any unjust distinction between all prophets of Allah SWT but love and believe in them all. This is stated in the Quran, in Surah Al-Baqarah (2:285).

32.  I really hope that this writing will add more to our knowledge about Islam, and more importantly increase our faith in Him SWT and eventually make us better Muslims insya Allah.

Take care. Wassalam.

P/S: This entry is authored for IMU Muslim Society (MSOC) whose blog can be visited here.
Read more "Muharram Special (New Year: We Are Better)"

Saturday, November 19, 2011



Assalamualaikum wbt and peace be upon all of you.

1. When I was young, my wonderful mom told me about beautiful stories of names. Back then, my mom was a smart girl from a small village in Terengganu. One day, one of his Malay friends, Saidi, was asked by their English teacher to read a sentence in the textbook- and there was an Indian name, Nathan in the sentence. 

2. But Saidi didn't know how to pronounce that name. So the whole class broke into a huge laughter when he hilariously mentioned "Natt-tang!"- which in standard Malay language means binatang or haiwan- translated as 'animal' in English.

3. The second story was about parents (not my parents of course) who went to register a name for their newly-born son. When asked by the registration officer, the father uttered, "Mat pun jadilah," which in English means, 'Mat would suffice'- suggesting that he wanted a short name for his son, only Mat.

4. However the simple-minded officer mistakenly took the whole thing he heard and yes, he wrote down the entire sentence (on the birth certificate). So the world now welcomes a new boy living with one of the most unique Malay names ever exists- Mat Punjadilah!

5. In this article, I will have three parts, and you can choose to read all or any one part that you like. They are a) Choosing good names in Islam, b) New names for new Muslims? and c) Using Allah as a name for non-Muslims.

a) Choosing good names in Islam
6. Before I begin, let me share a nice quote by Benjamin Franklin. He says,

"I wake up every morning at nine and grab for the morning paper. Then I look at the obituary (notice of death) page. If my name is not on it, I get up.LOL

7. Right. Let's get started. It is important especially for parents when it comes to choosing good names for their children or newborns, because they will carry those names until they die. Em, but dead people also carry the same name, don't they?

8. Now let's review some of beautiful Islamic guidelines for choice of names.

9. Firstly, of course, names are not restricted to any language, but so long as it has a good and beautiful meaning, then that's OK.

10. In Islam, the best names are Abdurrahman and Abdullah which mean the servant of Allah most gracious (Ar-rahman), and the servant of Allah respectively. The name 'abd' or 'abdul' which means a servant can be combined with the names of Allah such as Abdul Malik and Abdul 'Aziz.

11. Also, the names of Prophets or righteous (Soleh) people can also be used such as Muhammad, Ibrahim, Musa, Umar and Luqman.

12. Attention (Forbidden names): We have to be very careful because there are indeed names that are forbidden (haraam) to use. For instance, specific names of Allah such as Ar-Rahman or Al-Khaliq. Take note that Rahman or Abdul Rahman are however different and therefore they are good names and permissible in Islam.

13. Similarly, names that have 'abd' or 'abdul' but combined with other than Allah are also forbidden. Examples are Abdul Syams, Abdul Qamar and Abdul Nabi, which simply mean the servant of sun, the servant of moon and the servant of prophet respectively, because the truth is, we are all only servants of Allah SWT, not others. Names of angels (Malaikat) are not allowed too.

14. In addition, 3 more types are the names of idols (berhala) such as Al-Laat, Al-'Uzza and Isaaf, names of Satans (syaitan) such as Al-Walhan, Al-A'war and Al-Ajda', plus names that carry titles that we don't deserve like Malikul Amlak (King of all kings) or Sayyid Al-Naas (King of all mankind). All these are impermissible in Islam.

15. Lastly, there are names which are not recommended for they carry unpleasant or negative meanings. These names are such as Harb (war), Suham (disease of camel), Dumal (mute), Bakhil (miser or cheapskate) and Sariq (thief).

16. Not to forget names of animals such as Himar (donkey) and Al-Kalb (dog). Quite basically, all these names don't give a good impression to a creation called mankind.

Note: The list of names mentioned are just examples, not exhaustive.

17. To conclude on this part, let me reiterate that good names are not necessarily those in Arabic. In Malaysia, we have non-Malay Muslims with unique names such as Brother Shah Kirit Kakulal Govindji and also Lim Jooi Soon. They are both well-known local da'ies especially in comparative religion.

18. Do you know that Malay Muslims also don't necessarily use Arabic names though most of us do? According to National Department of Registration, about 30% names registered are not Arabic, but Malay names. One good example is Awang. Do you know what it means?

19. According to the 4th edition of Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka (the most reliable Malay language dictionary and book of vocabulary in Malaysia), Awang is a Malay traditional nickname given to young men (especially to the eldest in family).

20. So, please don't wrongly accuse a Muslim friend as non-Muslim, just because they don't use Arabic names!
b) New names for new Muslims (mualaf)? 

21. When a person just embraced Islam, it is not compulsory for them to change their names or their fathers' to Arabic names such as Abdullah or Abdur Rahman. This, as far as I am concern, has nowhere been done except in Malaysia. However, the good news (for the reverts especially) is that it is no longer so in places like Selangor, Malacca, Perlis, Wilayah Persekutuan (Federal Territory) and Kelantan.

22. The issue of names is so important because non-Malays especially, often find it an excuse not to be interested in Islam because of the misconception that Islam takes away their family names, and therefore ruin the whole relationship with their families.

23.  Before we comment further though, it is good to firstly consider the fact that maintaining the names of father, with regard to descendant and lineage is in line with Quran. It says:

"Call them by (the names of) their fathers: that is juster in the sight of Allah. But if you know not their father's (names, call them) your Brothers in faith, or your Mawlas. But there is no blame on you if you make a mistake therein: (what counts is) the intention of your hearts: and Allah is Oft-Returning, Most Merciful."  
Surah Al-Ahzab, (33:5)

24. Also, in a hadith narrated by Bukhari, Rasulullah SAW says that those who claim to be a son to someone who is not his own father, then Paradise is forbidden upon him. Also in another hadith narrated by Bukhari, he SAW declares that amongst the biggest lie is a person claiming to be the son of someone who is not his own father.

25. If today a non-Muslim reverts to Islam, but his father is still a non-Muslim, he is not at all entitled to syirk just because his dad's name is not in Arabic! Great companions of him SAW like Umar Al-Khattab, Uthman Ibn Affan and many more didn't change their fathers' names after embracing Islam.

26. There are many more interesting examples and explanation about this but I would recommend that you visit reference number (2) and (4) below for some enlightening and awesome articles (both in Malay Language). Seriously, if you intend to really get a deep insight into these subject, both articles are must-read!

27. Before I end this second part though, I would personally take the position that choosing names for mualaf and their fathers should be an option, so long as it is within what is permissible in our deen, Islam.

c) Using Allah as a name for non-Muslims

28. This last part will be the most special one because I am not going to write anything except that I intend to share with all of you a paperwork by an expert in comparative religion, who is also a Professor Madya in the Department of Aqidah and Islamic Thought in Academy of Islamic Teaching, University Malaya, Dr. Khadijah Khambali.

29. His paperwork is in Malay Language, translated in title as 'The Analysis of the Word Allah According to Ahl Sunnah Wal Jamaah'. You can download and read this paperwork here. Below is the screenshot of its cover page.



30. You can also visit his 'newly born' blog here. Insya Allah, I am also trying to help her update her blog for the benefit of her students in UM, and also everyone of us here, not to forget all Muslims and non-Muslims alike in the public. Insya Allah, do make prayers for these efforts ya?

31. To end this, I thank you for your time. For your information, Ibnu Hanaffi is basically only my nom de plume. It means pseudonym, and pseudonym means a false name, or a nickname, not a real name used by an author or writer.

32. My real name is Mohd Amirul Asyraf Mohd Hanaffi. People call me with many names, like Amir, Amirul, Am, Asyraf, Aleng, Mamat (lol) and so on. I personally love Asyraf the most though. And well, I shall end here now I think. Just in case you want to know why I chose Ibnu Hanaffi as my pen name in my writing, you can read it here.

Wallahuaklam, wassalamualaikum wbt.

P/S: Some wonderful friends of mine call me Ibnu! LOL =p


Read more "Names"

Sunday, November 13, 2011

I stand corrected


Assalamualaikum wbt.

1. I have been producing back-to-back articles in Malay language lately, and now I start missing writing in English again.

2. The 2 most recent ones revolve around my thoughts on the issue of banning Seksualiti Merdeka Festival here and here before I stumbled upon a well-written composition by Ustaz Dr Zaharuddin Abd Rahman, which due to his sort of moderation and wasatiyyah in approach, cleared up my mind and gave a very refreshing feeling. Thanks Dr! 

My self-authored all time favorites (Malay Language)

2. Honestly though, most of my articles on this blog are in English, not because I am 'a nut forgetting its skin' (kacang lupakan kulit) but because I am a humble student of language whom intends to learn more about other languages, for the benefit of myself, and also my people (in case my service of translating is needed some day).

3. In fact, I personally in strong opinion that the teaching of Science and Mathematics in English or PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris) should be gradually withdrawn from our education system, and replaced with the national language (Bahasa Malaysia).

4. I was in the first batch to experience the implementation of PPSMI when it was integrated into the system in 2003 (I was in Form 1 then) and I have no objection that it gave me some advantages in learning the same subjects in English in the later stage of my education.

5. However, that was because being in boarding school, most of us were already fairly well-versed in English, and that means that PPSMI did not teach us English! In fact, English is taught best as a subject, not a medium of communicating other subjects! (at least this is what I believe) ;-)

6. I have to agree that acquiring knowledge (of Science, Maths, etc) is best done in the mother language of the knowledge seekers. What matters is not the language we speak, but the understanding, and therefore the practice of the knowledge. This is precisely why we have people whom may not be a good speaker, but very good at what he does. 

7. While English as a universal language of communication is pertinent nowadays, that it is something we can hardly live without, I still think that the job of local translators is never less important.

8. People like the Japanese for instance, are able to develop and survive with their own mother language. Does that imply that we can totally forget about English and do everything in our mother language too? My answer to that question is both yes and no.

9. Yes, because most of us still speak our mother language and we don't need to change this fact although we could. Knowledge will circulate and be communicated better in the mother language and more importantly, it benefits the majority, not the select few, whom are only a small bunch of people from the whole nation.

10. No, because there are things we can learn from others too. In this globalised world, it is always good to open our eyes and mind and therefore benefit something from others. Al-Quran also mentions that Allah created different tribes and nations so that we may know each other, which in a way also means to learn about one another.

11. So, what we need to be clear about now is on what roles do we play. My conclusion is simple. We need people whom have expertise and knowledge in other language such as English, but it is also their job to become translators and therefore to bridge or pass the knowledge to the majority of people in our localities.

12. This to me is the solution. Every educated mind would agree with me that we learn language of others not so that we can be them, but so that we can be the better us, with the knowledge of us and them. As simple as that.

13. Haha actually, I don't really plan to talk about PPSMI but never mind.

14. I just want to take this opportunity to make a confession... that I am a guy (not gay)! Hehe, ok that's a joke. Actually I want to make a confession and declaration that I am an ordinary person, who is fallible and err at times.

15. This is by right the 118th posts of mine and for those who have been following me since 2009, you should see some changes in the way I think, the way I write, language I use, my conviction and ideas about certain issues etc etc. Although majority of my writings are quite academic and factual (in my own limited capacity) but I do personally share about myself, my family and my once upon a time love story haha ok, don't search for it.

16. So, as the title reads, I honestly stand corrected. This means, that I, as humble as I hope I could be, do welcome any suggestions and corrections lest I make any mistakes, small or big that require your response and attention. Please do. I am learning, like everybody else too ;-)

17. As to what extent do I know the limit of my efforts in inviting people to do good (which is also known as dakwah-oh please don't be terrified with this word) I keep praying that I know my place and stay low and down to earth, for only Allah knows everything, powerful over all things.

18. I strongly hate egotism and arrogance, and I seek Allah's refuge from them both ameen. I did write an article about egotism sometime ago here.

19. As a Muslim, I believe that the best and the first step to do dakwah is to be a good Muslim ourselves.

20. If you intend to read more about my pledge and hope with my works here, I have also written another important entry on Facebook Sheikh for Eidulfitri this year. Check it out.

21. Thank you so much to all of you, whom have been loyal and supportive as readers or friends, and also as brothers and sisters in Islam. I hope that you can always make prayers for me and my family, and for that I pray to Allah SWT The Most High that your prayers will return back to you, and may Allah grant you His Paradise for your goodness.

Wassalamualaikum and take care.

P/S: I do have a plethora of wonderful e-books (pdf format) to share, insya Allah will regularly do so here, or you can drop me an email at if you wish ;-)

My little dakwah page on Facebook
Read more "I stand corrected"

Tuesday, November 8, 2011

Nak Jadi Gay? (Versi 2.0)


Assalamualaikum wbt.

1. Berikut ialah sedikit sambungan dan perkembangan semasa tentang penganjuran Festival Seksualiti Merdeka. Artikel saya yang memulakan perbincangan tajuk ini boleh dibaca di sini.

2. Pertama, pihak polis telah mengeluarkan arahan agar festival ini dihentikan dan alhamdulillah, pihak penganjur bersetuju untuk membatalkan (walaupun festival ini sudah dijalankan dengan 'jayanya' sejak tahun 2008)!

3. Kedua, isu ini menjadi salah satu topik perbincangan hangat rakyat negara sehingga pelbagai pihak menyatakan rasa tidak setuju dalam pelbagai bentuk dan alasan. Saya kumpulkan sebahagian daripadanya (dan sudah saya khatamkan). Anda boleh merujuk pautan-pautan yang disediakan di bawah.

4. Pada kesempatan ini, saya cuma ingin menghurai dengan lebih lanjut tentang isu ini di samping memberi respon balas terhadap kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak tertentu yang menyokong penganjuran festival ini.

5. Pertama, kita sedia maklum bahawa mana-mana agama terutamanya yang terbesar seperti Islam sendiri, Kristian, Hindu dan Buddha melarang homoseksualiti dan sebarang bentuk orientasi seksual yang songsang yang lain. Maka, logiknya orang yang tak beragama saja yang sepatutnya menyokong aktiviti sebegini.

6. Pun begitu, kita mesti ingat, bahawa Malaysia negara berperlembagaan dengan Islam sebagai agama rasmi dan penganut agama lain bebas mengamalkan agama masing-masing, maka mereka yang tidak mempunyai agama seharusnya mencari tempat lain selain Malaysia. 

7. Bagi orang Islam pula, ketahuilah yang bumi ini milik Allah dan Dia telah mengharamkan homoseksualiti, maka jika ingin melanggar arahan-Nya, carilah tempat lain yang bukan milik Allah. Ada ke tempat lain? Perhatian: Planet Marikh pun milik Allah SWT.

8. Baik. Kalau menggunakan agama sebagai hujah tidak cukup, apa kata kita lihat dari sudut Sains pula?  

9. Walaupun sebenarnya bila bercakap tentang Sains, kita bercakap tentang agama kerana Sains itu ciptaan Tuhan, tapi oleh sebab ada yang hanya mahu melihat isu ini hanya dalam kaca mata Sains dan menidakkan terus agama, kita sama-sama sahut cabaran itu, jom!


10. Pusat Pencegahan dan Kawalan Penyakit atau CDC (Centers for Disease Control and Prevention) di negara Amerika Syarikat telah mengeluarkan laporan kontemporari yang cukup mengejutkan.

11. Dalam satu statistik tahun 2006, walaupun golongan gay, biseksual dan sebagainya hanyalah kira-kira 2% daripada jumlah penduduk, lebih 53% jangkitan HIV berlaku dalam kalangan mereka ini yang melakukan hubungan sejenis! 

12. Satu lagi laporan juga dikeluarkan CDC pada September 2010 menyatakan bahawa daripada jumlah yang dijangkiti ini, separuh daripada mereka tidak sedar bahawa mereka dijangkiti HIV! Tidakkah ini satu fakta yang jelas dan menakutkan? Dan di sana juga, HIV dikenali sebagai 'Gay Disease'!

Sumber: (1), (2)

13. Tak cukup dengan itu, Organisasi Kesihatan Sedunia atau WHO (World Health Organisation) pula dalam satu laporan pada tahun 2009 mendedahkan bahawa seks sejenis oleh golongan homoseksual ini telah menjadi faktor penyumbang besar ke arah penyebaran HIV/AIDS di Asia. Penyataan ini dikeluarkan dalam satu bentuk amaran!

14. Di negara China, HIV/AIDS telah diisytiharkan menjadi penyebab kematian nombor satu dalam kategori penyakit berjangkit. Mengetahui bahaya penyakit ini, dan kaitan langsungnya yang kuat dengan amalan homoseksualiti, di mana letaknya logik untuk membiarkan budaya begini berleluasa?

Sumber: (3)

15. Justeru, soalan yang kita lontarkan kepada orang yang tidak mahu  mengikut ajaran agama sekarang ialah, adakah sekarang anda juga ingin menafikan fakta dan Sains (dari aspek kesihatan)? 

16. Menjawab persoalan hak asasi manusia pula, pertamanya kita seharusnya membezakan individualisme dan hak asasi manusia! Tidak ada manusia yang boleh hidup berseorangan, bahkan haiwan pun hidup berkumpulan dan kelompok. 

17. Maka hak asasi manusia tak sepatutnya terhad kepada hak individu tetapi mesti mengambil kira hubungan mereka dengan manusia yang lain. Mana ada manusia yang boleh tinggal berseorangan. Golongan homoseksual pun mencari pasangan!

18. Dengan kata lain, individualisme adalah sikap pentingkan diri yang melampau dan tidak boleh sama sekali disamakan dengan hak asasi manusia. Dengan itu, jika orang-orang Seksualiti Merdeka berjuang atas kapasiti hak asasi manusia, mereka seharusnya membubarkan Seksualiti Merdeka!

19. Dalam artikel yang lalu, saya telah berikan contoh realiti bagaimana homoseksualiti menjadi punca rumah tangga kacau bilau. 

20. Sebagai sambungan, fakta mengenai HIV juga menunjukkan bahawa masalah sebegini tidak sama sekali melibatkan seorang individu sahaja kerana penyebaran penyakit mestilah merujuk kepada jangkitan kepada orang lain.

21. Selain itu, kita sudah bincangkan sebelum ini, bagaimana homoseksualiti adalah amalan yang mencantas proses pembiakan dan kesinambungan spesis Homo Sapien (manusia)! Adakah semua ini layak dipanggil hak individu sedangkan ia jelas mengganggu hak masyarakat yang juga merupakan manusia secara umumnya? Jadi apakah makna hak yang sebenarnya ingin dimaksudkan?

Sekadar alasan

22. Ada pihak yang membuat kenyataan bahawa festival ini hanyalah untuk mendidik masyarakat agar tidak mendiskriminasikan golongan minoriti ini, itu sahaja, bukannya untuk menggalakkan mahupun mempromosikan homoseksualiti dan sebagainya. Kemudian, disebut juga bahawa setiap orang berhak untuk tidak hidup dalam ketakutan.

23. Walaupun saya mengakui tidak ada orang yang patut didiskriminasikan, dicemuh, dihina malah diancam bunuh, namun soalan ini sepatutnya berbalik kepada mereka, iaitu jika mereka takut, mengapa mereka tidak terus tinggalkan amalan songsang sebegini?

24. Adakah layak kita membiarkan pembunuh dan perompak SELESA dan TENANG melakukan 'tugas' mereka hanya kerana tidak mahu mereka hidup dalam ketakutan? Saya tak menyamakan pembunuhan atau perompakan dengan homoseksualiti, tapi ideanya di sini ialah, bukankah ketakutan itu sebenarnya hadir daripada perbuatan yang salah?

25. Hanya yang bersalah akan hidup dalam ketakutan, dan homoseksualiti itu satu kesalahan dan satu penyakit yang mesti dirawat!

26. Persoalan perjuangan menidakkan diskriminasi pula tidak praktikal dan rasional. Kita mesti berpijak di bumi yang nyata. Penjelasannya cukup mudah. Walaupun festival ini mungkin tidak mempromosikan homoseksualiti secara terbuka dan rancak, namun membenarkannya bererti memberi pengiktirafan, sekaligus dengan kata lain menggalakkan ia terus berlaku kerana tiada tentangan! Adakah perkara logik mudah begini pun sukar untuk difikirkan?

27. Jika seorang anak kecil ingin bermain api, adakah kita akan sekadar membiarkan? Padahal membiarkan bererti kita mengiktirafnya maka kita bersetuju anak kecil ini bakar diri sendiri hidup-hidup?

28. Soalan saya mudah sahaja. Saya setuju bahawa kita perlu mengajak masyarakat bertimbang rasa terhadap orang lain. Tetapi persoalan pertama ialah, adakah homoseksualiti, biseksualiti dan sebagainya harus diterima? Jawapannya semestinya tidak!

29. Oleh itu, memang kita perlu elakkan diskriminasi dan sebagainya, tetapi dalam masa yang sama kita juga perlu berusaha menyediakan jalan kepada mereka ini untuk berubah dan 'sembuh'. Dengan kata lain, kita tolak sebarang kekasaran, tapi kita mesti tolak juga penyakit ini dan bukan membiarkannya berterusan!

30. Saya faham bahawa faktor seperti genetik, ketidakseimbangan hormon, mahupun trauma seksual boleh menjadi penyumbang kepada kecenderungan songsang ini. Namun, sekali lagi, faktor-faktor ini sendiri adalah bukti jelas bahawa ia satu penyakit yang seharusnya dirawat, dan bukannya dibiarkan!

31. Jawab soalan saya. Berapa ramai dalam kalangan golongan minoriti ini mempunyai kecenderungan sedemikian kerana memang sudah tiada pilihan? Saya yakin, majoriti mereka mempunyai pilihan dan bukannya dilahirkan begitu, tetapi mereka sebenarnya dikelilingi persekitaran yang mengiktiraf ketidaknormalan mereka. Menyalahkan Tuhan atau fitrah adalah alasan yang lembik semata-mata.

32. Akhir sekali, saya juga ingin bertanya kepada golongan ini, jika diberi pilihan, adakah anda mahu anak-anak anda menjadi gay, lesbian dan sebagainya? Sebenarnya anda tak perlu menjawab persoalan ini, sebab homoseksualiti untuk pengetahuan anda, tak boleh 'menghasilkan' anak maka adakah anda akan mempunyai anak?

33. Baik, soalan yang lebih wajar ditanya sebenarnya ialah begini. Bayangkan, jika ibu atau ayah anda gay atau lesbian, adakah anda fikir anda akan wujud di dunia ini? Fikir-fikirkanlah.

Latar Belakang Seksualiti Merdeka

34. Melalui penjelasan di atas, saya telah cuba jelaskan bahawa membenarkan bererti mengiktiraf. Melalui kajian saya, di negara Amerika Syarikat terdapat satu program yang dinamakan Itgetsbetter.

35. Saya tidak tahu jika Seksualiti Merdeka mendapat ilham dan motivasi daripada program begini tetapi saya merasakan ya. Program It gets better antara lainnya membolehkan golongan gay, lesbian dan sebagainya menghantar video mereka mendedahkan kepada umum tentang orientasi seksual mereka.

36. Dengan pendedahan sebegini kepada umum (internet boleh dicapai oleh masyarakat sedunia), maka mereka akan berasa lebih lega dan lebih baik (It gets better). Saya juga yakin usaha yang sama pernah dilakukan oleh Seksualiti Merdeka yang mengundang kemarahan umat Islam suatu ketika dahulu apabila seorang Muslim mendedahkan bahawa dia seorang Muslim yang gay di You Tube!

37. Harapan saya, hentikanlah semua ini. Apa lagi alasan yang mahu dikemukakan selepas ini?

38. Saya hanya mahu kita sepakat bahawa situasi ini satu penyakit. Maka kita bersama-sama selesaikannya, mencari jalan dan penawar. Saya juga bersetuju bahawa diskriminasi, cemuhan dan sebagainya harus dihentikan. Tetapi amalan songsang juga harus dihentikan. Win win situation, setuju?

39. Nasihat terakhir saya kepada golongan normal dan straight di luar sana, marilah sama-sama kita lebih berhikmah, bukannya pemarah. Kita mesti mendidik, bukan mengherdik. Saya amat kesal dan malu apabila mendapat tahu bahawa kita bertindak balas dengan bahasa-bahasa kasar, mencarut di sana-sini. Kita menghentam dosa dengan cara membuat dosa! Tak pelikkah?

40. Suka saya petik kata-kata Ustaz Hasrizal apabila beliau menyebut tentang soal ini katanya:

"Mereka memindakan penis dan vagina, kita mem'penis' dan men'vagina' kan minda."

41. Cukup tepat dan padat. Saya kongsikan apa yang saya faham, namun jika bukan ini yang beliau maksudkan, saya harap anda dapat perbetulkan saya.

42. Golongan Seksualiti Merdeka ini cuba merasionalkan orientasi seksual mereka melalui hujah dan pemikiran yang logik dan boleh diterima minda, maka mereka memindakan penis dan vagina. Malangnya, sesetengah daripada kita pula mengotori dan mengkuningkan minda kita dengan perkataan dan pemikiran-pemikiran lucah. Dengan kata lain, kenapa kita mem'penis' dan men'vagina' kan minda kita?

43. Wallahuaklam, Allah lebih tahu dan moga Dia terus membimbing kita ke jalan yang benar. Seribu kemaafan atas sebarang kekurangan. Moga bermanfaat! 


Komen-komen lain di internet:

Ustaz Hasrizal Saiful Islam (1)(2)(3)
Ustaz Zaharuddin Abd Rahman (1)(2)

Istimewa Aidiladha 1432 Hijrah

Salam Aidiladha buat semua. Saya sajikan anda semua dengan satu vlog pendek sebagai penutup. Selamat menonton =)

Read more "Nak Jadi Gay? (Versi 2.0)"


The Colours of Life

The Colours of Life
Picture taken on Syawal 1, 2009

THE BELOVED FAMILY-Hey, do the maths!

Dad: Mohd Hanaffi bin Hassin
Mom: Noorma bte Mamat


Mohd Ridzwan
Nurul Shuhada
Mohd Amirul Asyraf (blog owner)
Fatihah Sakinah
Nurul Ain Afifah
Ilyana Nazlin
Nur Amira Mawaddah
Mohd Aizat Aiman
Nur Anis
Mohd Amri Afiq