Sunday, December 25, 2011


Assalamualaikum wbt.

1. Alhamdulilah. Pertamanya, saya ingin mengucapkan syukur kepada Allah SWT atas kesempatan masa dan tenaga serta nikmat kesihatan yang diberikan untuk menyiapkan satu lagi vlog ringkas peribadi saya.

2. Saya cuma ingin menulis rujukan Al-Quran dan hadis yang ada disebut dalam vlog tersebut agar dapat dirujuk semula oleh kita pada masa akan datang. Semoga bermanfaat.

"Dan bersegeralah kamu mencari keampunan daripada Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang yang bertaqwa. 
(Yaitu) orang yang berinfak, baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. 
Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan. 
Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, (segera) mengingat Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa (lagi) yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah?
Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui."
Surah Ali-'Imran (3:133-135)

"Katakanlah, 'Wahai hamba-hamba-Ku yang melampau batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dialah Maha Pengampun, Maha Penyayang."
Surah Az Zumar (39:53)

"...maka barang siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati."
Surah Al-Baqarah (2:38)

"Setiap anak Adam itu ada kesilapan (dosa) dan orang berdosa yang terbaik ialah mereka yang bertaubat."
(Riwayat At-Tirmidzi No 2499, 4/659)

Wallahua'lam. Wassalamualaikum wbt.

Rujukan peribadi berkaitan subjek ini: Islamlah penawarnya (artikel dan nota pdf untuk muat turun)

P/S: Sebarang teguran, cadangan serta maklum balas amat dialu-alukan. ;-)

Read more "Muhasarawak"

Tuesday, December 13, 2011

The Power of Touch

Assalamualaikum wbt.

"Have heard of Morse Code? Well, touching is the Morse Code for love."

1. A baby grows healthier with frequent touch (or massage, if you like) from a mother or caregiver [1].

2. The same resource states that its positive effects are also gained by the mother or parents whom give the massage.

3. Trust me. Touches are not only for babies. Even strong and aggressive sportsmen need touch. That's why they have a game called Touch Rugby.

I told ya! =p
4. But the world has recently changed. Many times, we seem to be keeping in touch in an absolutely different way.

5. We do keep in touch virtually, but very less physically. And this is possible through a means called social media. If you do not know what that means, go delete your Facebook, Twitter (or many more) accounts now.

6. And yes, do it by not even TOUCHING your keypad! If you can do that, give me a Hi-5 (touch)! lol

7. Look. Let me ask you this. Can mankind live alone (without feeling lonely)? And there are many answers to this question.

8. A classic answer is by quoting the story of Adam AS (from Islamic perspective) which certainly would argue that a man needs a partner even since the creation of the first mankind. This is portrayed in a man-woman relationship, but of course then develops into familial, societal and a mutual relationship in a bigger community.

9. However, these days, a person can be locked up in a small room, alone, and communicate with the outside world only via internet, which is true but arguably not a solid testimony that men can now live alone and be completely independent (in my opinion).

10. In other words, is individualism possible? I would say that it's not (unless one loses his sanity).

11. The fact that we can connect with others via social media from the most distant and hidden spot on this planet is still a proof that we need someone else in our life to live with (otherwise we won't connect).

12. In other words, what ever those in favor of individualism and human rights (which gets me confused as to whether it means personal human rights or collective human rights or which one is more important) want to fight for, they should be silenced by their own nature to think that men can live to choose what ever is it that they PERSONALLY like without referring to the One that creates and knows best the affairs of all mankind and other creatures, the One God, or Allah SWT.

13. Let me ask a second question though. How do we respond to the need of being dependent to each other? Facebook? The fact that mankind has lived for more than 20 centuries without Facebook (which if it hasn't, we are not here now) is a simple yet strong proof that we can live without Facebook!

14. I am not suggesting that though. I am saying, living without Facebook is a lot better (and proven to be realistic for more than 20 centuries) than to be living with Facebook but in a more disintegrated society where we meet up, talk, or touch much less than before with the ones that we love the most.

15. In other words, it's a good reminder to myself and all of you beloved readers (whomever you are, I hope to meet you face-to-face one day) that when we are intensively engaged in a social-media-driven relationship, we should not forget that this modern communication tool is nothing but merely an alternative, or secondary when in fact real physical relationship (which has limitations of course) is much more meaningful and unforgettable. Watch the powerful message from the video below.

Disconnect to Connect

16. For the final part of this entry, I would make some recommendations so that we are aware of this worldwide phenomenon and take some necessary steps to avoid being its victims. I would suggest that you also read reference no [4] below. It's quite interesting and a good read I must say.

17. First, understand that when it comes to sharing, we MUST know the difference between 'many things' and 'everything!'

18. Secondly, try to designate a specific time per day, per week or what ever instead of going online at random or at all time. Time is one element that is most badly affected when it comes to social media. Do be more selective.
19. Last, but never less important, make sure that we follow the guidelines provided in Islam and minimize the chance of committing 'sins of publicity' which can mean 2 things. First, publicizing inappropriate photos, or good photos of us but with ill intentions (show-off etc). Second, promoting our mistakes or weaknesses in public on Facebook to receive the Most Honest Man/Woman Award, which again, doesn't make any sense, unless we know not how to differentiate between fame and notoriety.
20. To conclude, let me put it this way.

21. As I place a greater emphasis on Facebook (because it's what I use the most), which to date has about 800 millions active users worldwide, with 70 languages available on the site and integrated with more than 7 million applications and websites [5], it is our responsibility not to be just another user, but a wise one. It's time (if we haven't) to be MORE AWARE and make choices, make decisions.

22. Remember to use social media only as a tool to further strengthen our relationship with others while attempting to preserve our physical interaction with people around us as much as possible.

23. Also remember that there are limitations especially when it comes to opposite gender relationship though. When there's chance of committing sins, avoid it and always look for legal and acknowledged relationships. Don't betray anyone as much as you don't want others to cheat on you. Like what they nicely put it, Nikah: Connecting People.

Nikah is an the Arabic word for 'marriage.'
24. With especially our parents, children, spouses, family, relatives and friends we are indeed in need of more touches and loves. If they say that a picture is worth a thousand words, I would rephrase it in this context and put it as 'a touch is worth a thousand good feelings.'

25. Thanks very much for your time reading and I shall end this post by sharing with you the most wonderful quote I found on the net this year (below). 

"When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying."

26. I'm very sincerely sorry for any mistakes you may find in this article. May Allah bless us all. Wallahuaklam, He surely knows best.

*This article is authored for Ibnu Hanaffi's Dakwah Efforts and Archive (IH.DE.NA) ;-)
My Facebook Dakwah Page
P/S: Maybe now it makes more sense to improve our praying line (saf) during Solah (prayer) don't you think? Shoulder to shoulder, everyone. You do not need to renew your wudhu' (ablution) should you touch me in a praying saf, do you? lol..

*lol means lots of laughter


Read more "The Power of Touch"

Saturday, December 10, 2011

Ombak Budu

"Biarpun menunggu betapa pun panjang, tiba masanya kau tetap akan ku sayang..."

Kelihatan Kecik mengintai-ngintai seekor kucing dari jauh. Di tangannya lastik dan beberapa biji buah getah membentuk bonggol di dalam poket seluar. Tiba-tiba habuk halus yang bersemayam di lubang-lubang dinding papan teratak usang milik Pak Husam ditiup lembut memasuki mata kanan Kecik. Penat dia menggosok matanya, gatal itu tak hilang juga. Kucing hitam tadi berjaya lari pecut dengan habuan keropok ikan yang Mak Mah berikan pada Kecik.

Kecik hati Kecik. Kempunan pun ada. Dia marah. Dibalingnya lastik tadi. Terkena kepala Pak Husam yang sedang solat. Dia tengah sujud. Waktu tu tengahari. Matahari panas terik. Panas lagi hati Kecik.

Tapi tidak Pak Husam. Dia masih bersahaja dan tenang. Solat diteruskan.


Kecik tak menjawab. Lagipun matanya masih sakit. Dia biarkan saja Mak Mah masuk rumah. Tapi bukan dari depan. Dari dapur.

"Eh Kecik? Ayah kamu mana? Kamu menangis ke?" Mak Mah kesat mata Kecik yang merah saga dengan kain batik yang dia litupkan pada kepalanya. "Oh solat ke Husam ni? Sejak bila pulak?" Duduk Mak Mah di atas tangga dapur, menggaru-garu kepala melihat Pak Husam solat di ruang tamu rumah yang hanya ada satu tingkap itu. Sejadah pun tiada. Cuma beberapa helai surat khabar lama yang melapik lantai rumah. Itupun koyak. Mungkin sebab basah terkena air wuduk di dahi Pak Husam ketika sujud.

15 tahun kemudian..

"Brader, kat sini ada jual budu tak?" Terkejut beruk Pak Man Muda yang sedang membaiki motosikal pelanggan di bengkelnya. Dia hanya mampu menggeleng. Sheila ni nakal juga orangnya. Tapi belum sempat dia mintak maaf atas gurauannya itu, fokusnya hilang melihatkan Kecik yang melambai-lambai dari jauh di restoran seberang jalan.

Memang sah. Kalau dah tahu nak makan dengan Sheila, mesti Kecik akan order air sendiri awal-awal. Itulah Kecik. Otak kecik tapi belanja besar!

Selepas 15 minit berbual dan bergelak ketawa, Sheila kelihatan mula serius.

"Awak, ingat lagi tak baju yang saya bagi hadiah kat awak dulu?"

"Yang mana ek?" Kecik tak pernah tahu yang Sheila sebenarnya dah lama simpan perasaan padanya. Bercakap pun tak memandang. Dia lebih selesa menghirup air Fresh Orange gelas besar di depannya. Bukan duit dia pun. Pasti Sheila yang kena belanja.

"Ala, yang kaler coklat tu. Tak pernah pulak nampak awak pakai?"

"Oh yang tu? Baju ke tu? Saya ingatkan kain buruk?"

Muka Sheila merah padam. "Eleh, orang gurau je. Eh Mak Mah apa cerita?" Kecik dengan suka hatinya tiba-tiba menukar topik. Sheila diam kaku. Beku. Bisu.

Kecik pun diam juga. Fresh Orange dah habis. Namun dari riak wajahnya macam belum hilang dahaga.

"Mak Mah dah takde.." Kali ni mata Sheila bergenang air sikit. "Dia yang pesan suruh bagi baju tu. Tapi kalau awak dah tak simpan takpela.." Sheila memang kuat. Sejak lahir, dia yatim bapa. Mak Mah pulak, entah kenapa seperti lebih sayangkan Kecik sejak dulu lagi walaupun bukan anak kandungnya. Mungkin itu perasaan Sheila saja. Tapi dia memang pernah tanya Mak Mah, dan Mak Mah kata dia kenalah tegas dengan Sheila, kalau tak, dia mana ada ayah lagi yang boleh bertegas dengannya. 

Nada suara Sheila sentiasa tenang dan tak pun teresak-esak. Tapi kali ini dia pandang ke bawah.

"Kenapa awak tunduk? Merajuk ke?" Sekali lagi Kecik macam Cyborg dengan nada robotnya.

"Taklah. Tengah baca SMS."

"Oh. Sapa bagi?"

"Ni yang Sheila nak tunjuk kat Kecik.." Kecik menadah tangan tapi Sheila hanya mengangkat telefon bimbitnya, seakan tak mahu Kecik sentuh barang kesayangannya itu. Dari jauh pun tulisan di skrin telefon jelas nampak.

Mata Kecik terbelalak. Bulat montel. Macam bola pingpong yang direndam dalam air panas.

"Ada orang nak kawin dengan awak ke?" Tak pernah Kecik serius macam ni. Dia memandang tepat mata Sheila. 

"Sapa bagi tu? Boyfriend kan?"

"Uncle.." Balas Sheila, pendek. Perlahan pulak suara dia kali ni. Kecik tak puas hati. Dia tak rasa itu jawapan yang dia nak dengar. "Mamat pekan mana yang mengada-ngada usik Sheila ni?" Bentak hati Kecik. Kali ini muka dia pulak yang merah padam. 

Bukan sebab cemburu.Tapi Kecik sejak dulu memang pantang bila orang cakap pasal cinta, apatah lagi soal kahwin. Padahal ini bukan dia. Ini cerita Sheila.

Di kampung, Pak Husam cuba lagi untuk kali ketiga. Kali ini berjaya. Pintu rumahnya kalau tak ditolak kuat tak tertutup rapat. Lega Pak Husam. Tapi dia terpaksa duduk sekejap. Siapa suruh tendang kuat sangat? Terseliuh sikit buku lalinya. Terbahak-bahak dia batuk kepenatan. Sampai tercampak gigi palsunya. Nasib baik sempat disambut di tangan.

Dia mendongak lurus ke depan. Ombak yang mengalun-alun perlahan seakan menyanyi mempersendakan Pak Husam. Dia menoleh ke kiri. Tepat ke arah bangsal rumah. Sudah lama bot nelayan itu tersadai. Pak Husam memandang padanya. Sayu. Dia lantas pejamkan mata.

"Amik ni. Kecik tengok sendiri lah." Dihulurkan pula telefon bimbitnya kali ni. Langsung tak membantu. Kecik masih buntu. Memang hanya nama Uncle yang tertera di skrin. Tapi siapa dia?

"Eh?" Kecik cepat-cepat selamkan tangannya ke dalam poket. Unlock keypad. Dia membuka senarai nombor telefon kenalan. Mata hitamnya ligat memandang kiri dan kanan. Tangan kiri memegang telefon Sheila. Di tangan kanan pulak telefonnya.

Pak Husam tersedar dari lamunan. Dia bangun perlahan-lahan. Diperiksanya botol-botol dalam beg plastik itu. Dia tersenyum sendiri. Seperti teringatkan seseorang. Mak Mah. Ya, suatu ketika dulu, dia pernah lalu melintasi rumah Mak Mah. Sejuk hatinya melihat kelibat lembaga putih di dalam rumah yang tekun menghadap Tuhannya. Sejak itulah dia mula berjinak-jinak solat. Itupun dengan bantuan Haji Limbong dari kampung seberang. 

Mak Mah kehilangan suaminya yang ditelan lautan dalam. Arwah pergi tak pulang-pulang. Sejak itu juga Mak Mah mula solat. Demikianlah singkatnya jodoh Mak Mah. Padahal dia sebenarnya dulu cintakan Pak Husam.

Tapi kerana Pak Husam suka makan budu, Mak Mah terpaksa batalkan hasratnya. Bukan isu besar pun, cuma Pak Husam tak pernah tahu, Mak Mah selalu ingat kalau makan budu kena kanser. Hanya lepas suaminya meninggal, dan apabila Sheila sama-sama 3 tahun seusia Kecik, dia sedar semua itu hanya mitos. 

Sejak itu, Mak Mah tekun pula mengajar Sheila makan budu. Sheila memang suka budu. Padahal darah daging Sheila dan nenek moyang Mak Mah memang dah sebati dengan budu. Tapi entahlah, mungkin sebab jodoh tak ada, Mak Mah dan Pak Husam dipisahkan dek budu.

"Husam, maafkan aku sebab tolak pinangan kau dulu. Aku tahu semuanya sebab budu. Maafkan aku. Lagipun waktu tu kau bukan jenis yang solat. Mana mak bapak aku nak bagi kawin dengan orang tak solat macam kau. Dia nak carik orang yang boleh bimbing dan ajar aku solat.."

"Tak apalah Mah, bukan jodoh kita la tu. Apa kata kita kahwinkan je si Kecik dengan Sheila. Mungkin Tuhan nak temukan anak-anak kita. Boleh jadi itu jodoh dan takdir budak-budak ni." 

Tenang saja Pak Husam. Seakan-akan redha walaupun pasrah. Tapi akalnya panjang. Sejak mula solat, dia lebih tabah dan rasional.

Kecik meneliti setiap angka yang tertera di dua-dua buah telefon. Tak Mungkin!

"Ayah! Ini nombor ayah!" Kecik tergamam. Seperti tanah tempat dia berpijak tiba-tiba tenggelam ke dalam perut bumi. Seperti Kecik digodam masuk ke dalam dunia Matrix dan infiniti ruang. Dia membaca semula SMS tadi. SMS itu untuk Sheila!

Biarpun menunggu betapa pun panjang, tiba masanya kau tetap akan ku sayang...
Mesej diterima (5.31pm)

Terbeliak lagi mata Kecik. Sheila hanya tersengih. "Kecik, dah lama Sheila tunggu awak.."

"Maksud Sheila?"

"Memang SMS ni dari pakcik. Ayah Kecik, Pak Husam. Tapi bukan untuk Sheila. Pak Husam mintak Sheila bacakan untuk Kecik. Tapi Sheila tak berani. Sebab tu Sheila nak Kecik baca sendiri."

"Sheila harap awak faham. Ni harapan Pak Husam dan arwah mak.."

"Tapi Sheila..."

"Tapi apa?"

"Tapi Kecik tak suka makan budu!"

Sheila pengsan serta merta.

Di teratak usang itulah Pak Husam menghembuskan nafasnya yang terakhir. Bersama-sama botol-botol budunya. Bersaksikan ombak laut yang pernah menjadi laman rumah keduanya.

(1) Cerpen ini adalah cubaan menandingi sebuah novel yang diadaptasikan kepada filem, Ombak Rindu. ;-)

(2) Penyataan (1) dan cerpen ini hanyalah fiksyen semata-mata

Nota kaki: Karya ini bukan sama sekali usaha menyokong filem Ombak Rindu. Ibarat hanya Jauhari yang kenal Manikam, begitu jugalah hanya diri kita sendiri yang faham apa maksud sarcasm ;-)

Nota mata: Saya tak tengok filem Ombak Rindu ;-)
Read more "Ombak Budu"

Thursday, December 8, 2011

Mahasiswa Pemimpin Masa Depan

Assalamualaikum wbt.

FORUM: Mahasiswa dan Politik Dalam Islam (Students and Politics in Islam)

1. Saya pun belum habis menonton. Sekarang baru nak sambung. Jom sama-sama enjoy majlis ilmu insya Allah! Semoga bermanfaat.

Info: Forum ini diadakan di Universiti Islam Antarabangsa (UIA).
Moderator: Ustaz Syaari Abdul Rahman
Panel Jemputan:
Ustaz Nasarudin Hassan (PAS)
Ustaz Fathul Bari Mat Jahya (UMNO)
Dr. Roslan Mohd Nor (Ahli Akademik di Universiti Malaya)

Read more "Mahasiswa Pemimpin Masa Depan"

Wednesday, December 7, 2011

Wahabi vs Adabi

Assalamualaikum wbt.

"Aku lebih baik daripada dia. Engkau ciptakan aku daripada api, sedangkan dia Engkau ciptakan daripada tanah."
Surah Al-A'raf (7:12)

1. Siapa tak kenal Adabi. Satu jenama yang cukup terkenal sejak turun-temurun.

2. Semestinya Adabi lebih masyhur berbanding Wahabi, sehinggalah sejak kebelakangan ini bila isu Wahabi di Malaysia menjadi tajuk utama di muka akhbar dan berita media yang lain.

3. Menariknya, tulisan kali ini bukan tentang Wahabi atau Adabi, tetapi sesuatu yang berkaitan dengannya. Suka saya sebut, tulisan kali ini berkaitan dengan penjenamaan atau dalam bahasa omputehnya, branding.

4. Kita semua sedar, dewasa ini, penyebaran maklumat berlaku dengan cukup pesat dan setiap perkara boleh dicapai dengan mudah dan sepantas kilat, petir dan halilintar. Namun, adakah kita sedar bahawa keadaan ini juga menjadikan kehidupan bermasyarakat sekarang lebih mencabar dan lebih mudah menjadi kucar-kacir?

5. Bukan hanya entiti besar seperti Google Corp. yang mahu terus melonjakkan publisiti jenama mereka, malah setiap daripada kita mempunyai kecenderungan peribadi melantik diri sendiri sebagai ahli dalam kelompok atau kumpulan tertentu.

6. Lebih menarik lagi, adalah apabila pembentukan kelompok ini wujud dalam kalangan manusia yang kesemuanya mengaku diri mereka Muslim atau orang Islam.

7. Maka wujudlah gelaran seperti golongan Wahabi, ahli bida'ah wal punah ranah, Islam liberal, Islam sekular dan banyak lagi.

8. Selain itu, perpecahan sebegini juga wujud melalui aliran pemikiran politik yang berbeza, dan yang lebih menarik, melalui persatuan-persatuan atau jemaah Islam yang berbeda pendekatan dan objektif pergerakan.

9. Kesinambungan kepada semua ini ialah keluarnya kenyataan yang berbunyi,"Saya dan kumpulan saya adalah yang terbaik. Orang lain yang tak sejalan dengan kami salah." Atau ada yang lebih lantang apabila berkata, "Yang selain daripada kumpulan kami, maka mereka SESAT, KAFIR, dan bakal menjadi BAHAN BAKAR API NERAKA!"

10. Suka saya bawak kita untuk sekali lagi renungi kata-kata iblis kepada Allah SWT (dalam Surah Al-A'raf di atas) apabila diminta sujud hormat kepada Nabi Adam AS. Al-Habib Ali Al-Jufri ketika menjelaskan tentang ayat ini menyebut bahawa sikap angkuh, bongkak dan merasakan diri lebih baik daripada orang lain ini adalah sifat iblis laknatullah!

11. Mahukah kita menjadi iblis atau seperti iblis?

12. Sebelum saya teruskan, saya perlu jelaskan dahulu bahawa MEMANG BENAR, terdapat jalan yang benar lagi sahih mengikut acuan ahli sunnah wal jamaah (ASWJ) yang berpandukan Al-Quran, Sunnah, Hadis dan rujukan lain yang disepakati para 'Alim Ulama'. Penyataan ini tiada ragu lagi, malah tak perlu dibahaskan di sini.

13. Namun, persoalan yang saya ingin bawakan sekarang ialah, adakah kita (lebih-lebih lagi orang awam seperti saya) mempunyai KUASA atau sixth sense, malah hak yang mutlak untuk menentukan siapa yang sesat dan kafir, apatah lagi menghukum seseorang sebagai ahli syurga atau neraka?

14. Mari kita telusuri satu hadis sahih yang cukup cantik dalam menjelaskan hal ini. Maksud hadis tersebut:

Berdiri seorang lelaki yang matanya dalam, lebat janggutnya, kepalanya tercukur lalu berkata:

"Wahai Rasulullah, bersikap takutlah kepada Allah." (Sebagai tanda tidak puas hati terhadap pembahagian yang dilakukan oleh Nabi).

Baginda menjawab: "Bukankah aku sepatutnya (sebagai Rasulullah) orang yang paling takut kepada Allah.?"

Lelaki itu terus beredar dan Khalid Ibn Walid pun berkata:

"Adakah perlu aku memenggal kepalanya (kerana tidak taat kepada pembahagian yang dilakukan oleh Nabi dan seolah-olah murtad)?"

Baginda menjawab: "Tidak, mungkin ia orang yang masih menunaikan solat."

Khalid berkata: "Berapa ramaikah yang menunaikan solat dan lidahnya berkata sesuatu yang tidak sama dengan apa yang di dalam hatinya (merujuk kepada orang munafiq)?"
Lantas jawab baginda: "Aku tak diperintahkan untuk meninjau hati manusia (menjangkakan niat manusia lain) dan mengorek perut mereka."

(Riwayat Al-Bukhari, No 4094, 4/1581 Muslim, 2/742)
15. Bukankah di situ terdapat contoh yang jelas daripada Nabi SAW tentang tak perlunya bersangka buruk dan cepat berprasangka lebih-lebih lagi dalam hal ghaib (isi hati manusia)?

16. Adakah sesiapa di antara kita yang lebih mulia dan hebat berbanding Rasulullah sehingga kita boleh melabel dan menghukum orang sesuka hati kita?

Milikilah hati yang suci bersih seperti seorang bayi yang tak mengenal erti hasad dengki dan perasaan buruk.
17. Bukankah kita selalu mendengar satu ayat Al-Quran yang cukup jelas menyebut tentang perkara ini?

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain..."
Surah Al-Hujurat (49:12)

18. Dalam ayat yang sama juga disebut, adakah kita semua suka memakan daging saudara kita yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik, kata Allah SWT kepada orang yang bersikap begini, na'uzubillahi minzalik (semoga Allah melindungi kita).

19. Saya tergerak untuk menyebut tentang perkara ini apabila melihat ada kecenderungan dalam kalangan kita untuk membuat penilaian yang cukup cepat terhadap orang lain lebih-lebih lagi dengan sekadar membaca satu atau dua artikel atau komen orang tentang mereka di media sosial seperti Facebook.

20. Padahal kita tak pernah bersemuka secara peribadi dengan individu atau kelompok berkenaan, apatah lagi membuat kaji selidik yang mendalam tentang mereka. Padahal Imam Fakhruddin Ar-razi pernah menghuraikan ayat Al-Quran (49:12) di atas dengan menyebut bahawa:

"Sangkaan ini mestilah disokong oleh ijtihad (usaha bersungguh memastikan kebenarannya, dan penyelidikan yang dalam."
(Tafsir Ar-Razi, 28/115)

21. Malah, satu lagi perkara yang perlu sangat kita ambil kira adalah melalui satu hadis riwayat Imam Muslim yang dengan jelas menyebut, jika kita memanggil seseorang sebagai kafir, sedangkan dia tidak kafir, maka kelak panggilan itu akan kembali semula kepada diri sendiri! 

22. Al-Habib Ali Al-Jufri dalam ucapan yang sama ada menyebut, bahawa sepatutnya kita orang Islam (lebih-lebih lagi yang mengakui sebagai da'ie) mempunyai akhlak yang baik dalam menjalankan amanah Allah dan menyampaikan mesejnya. Orang yang tidak berakhlak mulia mesti ada sesuatu masalah pada hubungannya dengan Allah atau dalam ibadahnya, sehinggakan amalannya tidak membentuk akhlak mulia dalam dirinya.

23. Orang yang berakhlak mulia, penuh berhemah dan beradab dalam perbezaan pendapat, maka jauh sekali terlintas di fikirannya untuk memburukkan orang atau pihak yang tak sealiran dengannya, terutamanya jika hanya dalam bab yang kecil ataupun isu cabang (masalah furu').

24. Al-fadhil Ustaz Hasrizal menyifatkan bahawa orang yang tak menjaga perlakuan dan melabel-label orang lain semuanya salah mempunyai masalah yang harus diteliti segera. Kata beliau:

"Ini bukan lagi isu perbezaan pendapat.
Tetapi persoalan sikap dan mazmumah (sifat yang dikeji) akhlak!"

25. Satu lagi sikap sebahagian daripada kita adalah apabila kita melihat orang lain yang tidak sama soleh atau warak seperti kita (adakah kita sudah benar-benar soleh dan warak?), kita dengan segera mengeluh, alangkah jahil si fulan bin si fulan, atau kita kadang-kadang berdoa, semoga si fulan bin si fulan akan ditimpa balasan oleh Allah SWT.

26. Mengapa susah benar untuk kita mendoakan kebaikan saudara seislam kita? Jika betul kita akrab dengan Allah SWT, bukankah doa kita insya Allah akan dimaqbulkan-Nya tapi kenapa kita asyik mendoakan keburukan mereka sahaja?

27. Dalam kita merungut dan terkilan dengan keadaan masyarakat kita yang mungkin masih ramai yang jahil agama, saya juga meminta kita juga sedar bahawa mungkin juga hal ini berlaku kerana para da'ie kita miskin pula dengan doa dan harapan kepada mereka.

28. Bukankah Rasulullah SAW mengajar kita melihat semua orang (bahkan orang bukan Islam sekalipun) dengan pandangan rahmat dan kasih sayang? Masya Allah, betapa agungnya akhlak baginda SAW.

29. Sebagai penutup, ingin saya sentuh sedikit tentang penyebaran dua perkara yang mendukacitakan saya, malah kaedah kita bertindak balas pun tidak kena pada tempatnya (pada hemah saya).

30. Pertama, penyebaran gambar-gambar seksi melampau dan lucah serta yang kedua, penyebaran gambar menghina Islam seperti gambar seekor anjing gergasi membuang najis di atas Kaabah (kemungkinan menggunakan Perisian Photoshop) nauzubillah..

31. Bila disiarkan di Facebook, ada dua perkara yang saya rasa sangatlah elok dielakkan. Pertama, maki hamun serta jeritan seperti 'Go to Hell' atau 'Kafir Laknatullah!' Allahuakbar, perkara ini sangat memburukkan imej kita umat Islam, dan tak membawa apa-apa implikasi positif yang realistik.

32. Cadangan saya adalah agar kita block gambar itu supaya kita tak temuinya lagi, kemudian buat laporan kepada Facebook dengan hanya menekan Report this photo dan menanda Nudity or pornography untuk kategori seksi melampau tadi atau Hate speech or symbol untuk kategori penghinaan terhadap Islam.

33. Walaupun mungkin pihak Facebook tak akan membuang gambar itu, namun sekurang-kurangnya kita mainkan peranan kita dan dalam masa yang sama, mengelak daripada menemuinya lagi, serta yang lebih penting supaya kita buat perkara yang lebih baik daripada sekadar maki hamun.

34. Mana ada kewajarannya jika kita cuba memadam dosa dengan membuat dosa! Itu dua kali lima lagaknya.

35. Perkara kedua, saya agak kurang bersetuju dengan 'usaha' menyebarkannya pula di internet supaya orang lain pun marah. Pada pandangan saya, kalau ingin dihebahkan pun, supaya orang Islam kita peka, hebahkanlah sekadar dalam bentuk perkataan sudah cukup. Kerana kita khuatir gambar yang di 'share' hanya membantu orang lain membuat dosa melalui kita, malah menaikkan kemarahan umat Islam padahal tak perlu pun.
36. Marilah dengan itu kita sama-sama lebih berhikmah dalam mendepani musuh-musuh Islam serta masyarakat yang masih perlukan penjelasan tentang Islam. Ini semua tugas kita.

37. Sebagai penutup, saya kongsikan satu hadis yang insya Allah harapnya memberi manfaat untuk kita semua. Kata Rasulullah SAW:
"Setiap anak Adam itu ada kesilapan (dosa) dan orang berdosa yang terbaik ialah mereka yang bertaubat."
(Riwayat At-Tirmidzi No 2499, 4/659)

38. Hmm.. Kalau saya SunQuick, anda semua Ribena Blackcurrent lah kan? *wink wink*

P/S: Jangan terkejut jika anda terjumpa dengan orang yang cukup cepat menggelar orang lain Wahabi lantas apabila ditanya apa itu Wahabi, mereka hanya ternganga. Bukan setakat Wahabi, banyak lagi label-label lain yang diguna pakai. Inilah dunia penjenamaan.

Saya membesar dengan kicap kegemaran Cap Kipas Udang..
39. Saya cadangkan sahabat pembaca semua menonton dua video di bawah. Masya Allah, terlalu banyak manfaat yang boleh diambil daripada kedua-duanya. Dan sebahagian daripada intipatinya sudah saya sebut di atas. Wallahuaklam.

Wassalamualaikum wbt.

Artikel-artikel berkaitan:
a) Ashraf Orang Sekampungku
b) Kafir Vs non-Muslims
c) Egotism: Lessons to Ponder

Dr Danial Zainal Abidin (1)
UZAR (1) (2)
Ust Hasrizal Jamil (1) (2)
Read more "Wahabi vs Adabi"


The Colours of Life

The Colours of Life
Picture taken on Syawal 1, 2009

THE BELOVED FAMILY-Hey, do the maths!

Dad: Mohd Hanaffi bin Hassin
Mom: Noorma bte Mamat


Mohd Ridzwan
Nurul Shuhada
Mohd Amirul Asyraf (blog owner)
Fatihah Sakinah
Nurul Ain Afifah
Ilyana Nazlin
Nur Amira Mawaddah
Mohd Aizat Aiman
Nur Anis
Mohd Amri Afiq