Tuesday, April 16, 2013

Mencari Akar (MAK)- Keluaran 1

Assalamualaikum wbt.

1. Sekadar nak berkongsi penulisan peribadi saya dalam risalah terbaru yang diedarkan di UiTM.

2. Saya namakannya Mencari Akar (MAK). Nak tahu kenapa, kena baca la ya?

3. Saya mula menulis risalah (untuk edaran di UiTM Shah Alam) pada bulan Ramadhan lepas yang diberi nama Buletin Ramadhan Kita (BURAK). Untuk risalah BURAK ni, boleh rujuk entri yang lepas di sini.

4. Untuk download risalah MAK keluaran sulung ni pulak, sila rujuk pautan di sini.

5. Jazakumullahu khairan kaseera. 

Wallahuaklam. Wassalamualaikum wbt.

P/S: Jika ada kesulitan untuk download, sila maklumkan terus pada saya di jako_imp[at], supaya saya boleh terus emel kepada saudara/ri. ;-)
Read more "Mencari Akar (MAK)- Keluaran 1"

Thursday, April 11, 2013

Sharing Session With Tan Sri Dato' Hanafiah

Assalamualaikum wbt.

1. Congratulations to UiTM CIMA Students Committee (UCISCO) for holding a very special event called "Sharing Session with The First Malay Chartered Accountant: Tan Sri Dato' Hanafiah Hussain" which was held at Dewan Kuliah 2 at Menara SAAS of UiTM Shah Alam after Friday prayer on the last 5th of April 2013.

2. I was sitting at the front row very near the stage that I didn't realize actually many friends from Level 14 did actually come for the session.

3. One of them who did attend the session made it known to me that he came when he talked about the fact that he sympathized with me for what happened during the session.

4. For the benefit of those who were not there, basically I asked a question to Tan Sri Dato' and he seemed to be teasing me when giving his answers (I'll explain further later on this to justify my choice of word 'tease').

5. Mind you, this is not to complain against Dato' neither am I launching a counter attack (haha) and I really plan not to be defensive here (which is not the purpose of this writing in the first place).

6. The sharing session was fantastic. It was indeed one of the best I've ever had in my life (this is truly not an exaggeration, I said exactly the same thing to Dr Rohaya, one of our Deputy Deans at the Faculty of Accountancy).

7. What is more interesting and close to heart if it's not real life experience being shared by the person himself, and especially when this is a success story?

8. Dato' Hanafiah has made it very clear to us that we Malays (and Muslims for that matter) have got brains too, that we should long ago withdraw from this mentality of feeling inferior to other people (of different races).

9. Plus, he is a classic example of a village boy, who, with strong foundation in his knowledge in religion (Islam) rose up high to be at par (if not better) than other people even from those coming from developed nations (and this was decades ago, when not as many Malays were successful yet).

10. He consistently put an emphasis on how the blessings from Allah and the elderly are of paramount importance, something which I find to be the most remarkable lesson from the event.

11. Plus, Dato' was moving around on stage as if he is 20 years old. He was very energetic, and his wit never failed to make us all laugh.

12. Not to forget, I think he strongly emphasized on the need to read a lot, and not to stop doing it because even he at 86 (this year) has been continuously living with that wonderful habit.

13. Now, here's my story. 

14. My apologies first, as I may have not put my question (during the event) in a manner that could be easily understood by audience (and Dato' of course).

15. So let me try to rephrase here.

16. Actually I began with an introduction (which was not clear I think that it was an introduction, rather than a question haha) by proposing the fact that in Islam, we are taught that Allah will make anything beneficial to this world remain for a long time (as a sign of Mercy from Him).

17. The best example would be water. Although majority (I think about 90% plus) of water on earth are not suitable for drinking, it is a Mercy of Allah that we still have enough water to drink (different issues in poor countries, whereby it's not about water, it's about distribution, not to dwell on this here though).

18. And an example of non-useful thing is like the scum in the ocean, that we have billions of them, being rapidly created, and at the same time, they disappear very quickly too, and they have no important use of course (to us).

19. And I tried to relate that with the fact that Dato' is given a long life, as a sign that the nation needs him, and Allah has granted him His Mercy and opportunity to serve the nation. Basically that was what I meant and it was meant to be an introduction (I was not asking on how to live a long life hehe).

20. In relation to that introduction, my real question was about generation gap.

21. But it was not articulated very clearly, I admit that. My apologies again (it's not Dato's fault of course).

22. Let me however reiterate here on what I really wanted to get his opinion about.

23. I mentioned about the over-reliance on internet (Sheikh Google, Wikipedia etc.) affecting our new generation nowadays (including myself) which does not only expose us to an ocean of random information and facts (which we claim to be knowledge), but it also to an extent breaks down the relationship (and therefore time spent) with the elderly like him (who is highly resourceful and rich with gems of life to share).

24. What I meant is that, as if now everything is at the tip of our finger, we do not even need our parents, or grandparents, or in extension to that, our teachers and lecturers, if not ulamak (the scholars in knowledge of Islam) to survive on earth. This is what I meant by 'generation gap'.

25. In reality we are like the leaves on trees. Because we are at a higher position, we forget that without the roots that make the trees stand, we will only be dead leaves.

26. The roots are our real identity. Our reference. Our resource of love and knowledge, because it defines us and tells us where do we come from. From a seed of plant, a tree grows. Remember that.

Even according to our Islamic tradition, we are taught that Allah will not remove knowledge on earth, except through the passing (death) of the ulamak (the scholars).

27. Let me come to the final part now. 

28. Just to share, that last time I bought a bookmark from a bookstore, written on it a wise line. It says:

"He who asks may be a fool for 5 minutes but he who doesn't is a fool forever."

29. I think the quote above only applies to us if we have questions and don't dare to ask.

30. If we do not even have a question in the first place, that's alright. I am not calling everybody a fool here. I am fool if I do that.

31. But I just want to make a point here that it's alright to be ridiculed sometimes. People may have thought that the best thing we want in life is to be praised and revered by everybody.

32. In my case, I would rather take it as a lesson in life, and a source of strength when we are being ridiculed (in my case, seemed to be ridiculed).

33. Remember how Rasulullah SAW was injured until he bled really badly? Yet he forgave them all! How forgiving he was, the best of creation.

34. After the event, I met Dato' and shook hands with him, and I did that to actually thank him.

35. It was quite a surprise however, that he actually apologized haha.

36. He apologized for pulling my legs, that's what he said, wallahi.

37. And pulling someone's leg means to tease him. And coming from him, I take it that what he meant was that he wanted me to be strong to be treated that way in the presence of public audience, because that is really one of the best ways to learn in life. So I think I have to be very thankful of him for that.

38. After all, I thought I have got that lesson and gem of life from him.

39. Life is not depending on what happens to us alone, but how do we see life, is the way it is defined, and ultimately the way it will really become.

40. I thank all of you again for your time reading this, and my apologies again for anything wrong I have done.

41. May Allah gather us in a place called Jannah, when knowledge about Him at that time, will be CERTAIN. Yes, in search of knowledge, let's look for that one!

Wallahuaklam. Wassalamualaikum wbt.

P/S: For more details about Tan Sri Dato' Hanafiah, please hit the link I made on his name above.

Read more "Sharing Session With Tan Sri Dato' Hanafiah"

Monday, April 8, 2013

Musibah Dan 17 Kebaikannya

Assalamualaikum wbt.

1. Artikel ini ditulis majoritinya berdasarkan ceramah oleh Sheikh Hamza Yusuf bertajuk the 17 Benefits of Tribulations yang dikarang oleh seorang 'ulamak (atau lebih tepatnya seorang 'aalim, nota: singular) yang cukup hebat, Sheikh 'Izz Ibn Abdus Salam. Rakaman mp3 yang asal boleh didengar di sini.

2. Transkrip ceramah tersebut pulak (dalam bahasa Inggeris) boleh didapati atau dibaca di sini.

3. Sesungguhnya cukup banyak sumbangan para 'alim 'ulamak kita maka moga Allah menerima usaha kecil perkongsian ini sebagai salah satu daripada yang boleh dimanfaatkan dalam kehidupan dan semoga diterima sebagai amal soleh oleh Allah SWT. Ameen.

4. Izinkan saya bermula.

Gambar hiasan je ni
5. Antara penerangan oleh Sheikh Hamza ialah, bahawa Nabi Muhammad SAW (walaupun bagindalah kekasih Allah yang mulia) lebih besar dan kuat ujian yang ditempuhi berbanding kita. Namun, ujian ini tak pernah mengganggu-gugat kekuatan baginda SAW.

6. Ini yang kadang-kadang kita lupa. Kita fikir, dengan semakin dekat kepada Allah SWT, semakin beriman, perbanyakkan buat baik, terus hidup kita (di dunia) jadik senang lenang?

7. Bahkan tidak. Kesenangan yang abadi itu, sahabat sekalian, hanya di syurga kelak.

8. Hakikatnya, jika kita menganggap diri kita pejuang, tapi hidup selalu senang, seperti tiada apa yang menghalang, malah jarang sekali ditimpa malang, amat risau dan khuatir kita, mungkin kita bukan pada jalan perjuangan yang sebenar.

9. Sheikh juga menyebut bahawa seseorang yang apabila ditimpa ujian, lantas dia terkesan dan jatuh semangat dan lemah, adalah tanda-tanda bahawa dia jauh daripada Allah SWT dan tanda-tanda lemahnya imannya.

10. Jelas beliau lagi, buku ini dikarang untuk memberitahu bahawa orang yang cepat terkesan (lemah) akibat ujian adalah orang yang tak faham tentang hikmah kebijaksanaan Allah SWT dalam menguji hamba-Nya, padahal orang yang benar-benar beriman dan faham, akan meraih manfaat daripada ujian yang menimpanya.

11. Bayangkan, buku ini telah lama dikarang, yakni sejak 800 tahun yang lepas, tapi sehingga kini masih diajarkan dan memberi manfaat yang besar buat umat Islam. Inilah tanda keberkatan ilmu para 'ulamak. Rugilah jika kita tak mahu mengambil kelebihan daripada permata-permata yang bersinar ini.

12. Salah satu tujuan ujian adalah untuk menyedarkan kita bahawa ada sesuatu tak kena, atau kita sesungguhnya telah melakukan dosa.

13. Sungguh Pemurah Allah SWT, jika dengan ujian yang dikenakan terhadap kita, dijadikan itu asbab untuk dosa-dosa kita diampunkan!

14. Bayangkan jika ditangguhkan pengampunan itu, atau tak terampun, bukankah pembalasan dan azab pada hari akhirat jauh lebih pedih, perit dan sakit?

15. Sheikh memberi perumpamaan seperti simptom yang dialami orang sakit.

16. Contohnya jika perut kita sakit, itu tandanya kita perlu jumpa doktor, mungkin ada sesuatu yang tak kena seperti organ dalaman kita yang tak terlihat. Bayangkan tanpa simptom ini, kita tak tahu pun yang organ kita mempunyai masalah dan itu pastinya akan mendatangkan masalah!

17. Sebab itulah penyakit seperti hypertension yakni darah tinggi sangat berbahaya kerana seseorang boleh sahaja seolah-olah rasa dia sihat dan menjalani kehidupan biasa sehari-hari seolah-olah tak ada apa-apa berlaku (kerana tiada simptom) padahal dengan darah tinggi itu, boleh jadi maut mungkin sedang bertandang!

18. Dikisahkan seorang wanita sedang berjalan-jalan, sehingga dia tersadung jatuh dan cedera kakinya, lalu dia tergelak.

19. Orang pun pelik dan bertanya, kau gila ke apa? Kenapa kau gelak?

20. Lantas dijawab, wanita itu kata dia teringat satu hadis Nabi SAW yang menyebut tentang bagaimana Allah mengampunkan dosa hamba-hamba-Nya bahkan walaupun dia hanya terkena duri.

21. Wanita itu terlalu terpesona dengan keseronokan bahawa dosanya diampunkan, sehingga dia lupa kesakitan yang dia alami. Inilah kemanisan iman subhanallah!

22. Bahkan diceritakan tentang seorang sahabat Nabi yang terkena anak panah, dan diminta dicabut anak panah itu ketika dia sedang solat, kerana dia tak merasai kesakitan anak panah itu dicabut tatkala dia solat!

23. Inilah tingginya tahap keimanan yang ditunjukkan. Inilah dia yang kita semua cari-cari, keimanan yang membawa keamanan, biar apa pun melanda, baik badai mahupun ribut taufan.

24. Sheikh sambung lagi katanya, terdapat dalam satu hadis yang menyebut bahawa, Allah menguji orang yang Dia sayang kerana mahu mendengar suara sang hamba itu memanggil dan menyeru-Nya! Subhanallah!

25. Satu lagi perumpamaan ialah orang yang minum atau makan ubat yang pahit. Dia tak kisah kepahitan itu kerana dia tahu tujuannya- untuk penyembuhan.

26. Begitu juga ujian. Orang yang faham maksud dan hikmah ujian (yakni musibah) akan bahkan GEMBIRA menghadapinya, kerana dia tahu, faham dan percaya akan tujuan musibah menimpanya.

27. Ada sesuatu yang cukup cukup menarik yang Sheikh Hamza huraikan, berdasarkan tafsir Quran tentang satu ayat oleh Imam Nasafi.

28. Kita sedia maklum dah bahawa ujian itu adalah sebagai penebus dosa.

29. Tapi tahu tak kita bahawa Allah mengampunkan betapa banyak dosa kita yang lain tanpa sebarang tebusan mahupun bayaran pun?

30. Maknanya, yang kita diuji itu sikit sangat-sangat nak dibandingkan dengan apa yang sepatutnya kita layak terima!

31. Subhanallah. Bayangkanlah. Sebab itu, sekali lagi, buat orang yang beriman, dia yakin, walau berat manapun ujian melanda, ujian dan musibah itu Allah boleh jadikannya jauh lebih besar dan berat daripada yang sedia ada (kalau Allah mahu)!

32. Kerana itu orang yang beriman, dia bersyukur, bahkan mengucapkan alhamdulillah bila ditimpa musibah! Allahu Allah...

33. Selain itu, pentingnya musibah ini, adalah supaya kita faham keadaan orang lain yang ditimpa musibah. Masakan taknya, kalau kita sendiri pun pernah merasainya. Omputeh selalu sebut ni sebagai empathy.

34. Lantas dengan itu kita akan membantu mereka. Sesungguhnya sesiapa yang membantu menghilangkan kesusahan seorang yang lain, maka Allah akan hilangkan kesusahannya pada hari Pengadilan kelak insya Allah!

35. Imam Muhammad Al-Hasan pernah membuat komentari menyebut bahawa, jika kita tak membantu orang yang ditimpa musibah itu, maka musibah itu akan datang menimpa kita pula! Wal 'iyaa zubillah. Moga Allah jauhkan insya Allah.

36. Maksudnya juga di sini ialah kadang-kadang ujian itu datang kepada kita melalui orang lain. Inilah hakikat dan realiti dunia yang penuh dengan ujian pastinya.

37. Kerana itulah, kita mesti melaluinya dan menempuhnya dengan baik. Anggaplah bahawa ia satu peluang untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.

38. Lagi, dengan musibahlah kita akan menghargai waktu kita senang, tatkala masih belum sampai musibah. Oleh itu, manfaatkanlah sebaiknya dan hargailah, syukurilah waktu-waktu dan senggang masa yang baik yang Allah SWT berikan kepada kita.

39. Sheikh pesan, janganlah kita lupa, bahawa mungkin dalam musibah itu, ada hikmah dan ganjaran yang besar. Sesungguhnya kita tak tahu, tapi Allah lebih tahu. Bahkan Dia Maha Mengetahui.

40. Akhir sekali, suka disebutkan di sini bahawa musibah menjadikan kita rendah diri dan melunturkan ego kita. Lihatlah Firaun yang angkuh kerana kebesaran pemerintahannya, dan lihatlah Qarun yang mendabik dada kerana hartanya yang melimpah ruah.

41. Sehingga lupa bahawa semuanya kurniaan dan ujian Allah. Semuanya milik Allah dan Dia boleh ambik bila-bila masa saja hak-Nya.

42. Kita juga perlulah mempunyai sifat redha. Bahawa kita berserah kepada Allah SWT dan meyakini sebenar-benarnya, bahawa apa yang Allah izinkan berlaku adalah yang terbaik untuk kita.

43. Sekian sahaja buat kali ini. Saya sangat syorkan rakan-rakan merujuk semula teks asal (transkrip) untuk pembacaan yang lebih lengkap supaya mendapat gambaran yang lebih menyeluruh tentang ceramah yang cukup banyak kecantikannya ini. Moga Allah SWT menjadikan kita insan yang benar-benar beriman, serta bersabar atas ujian-Nya dan mensyukuri setiap satu nikmat-Nya.

Ameen ya Robbal 'Aalamiin.. Wallahuaklam. Assalamualaikum wbt.

"Bukankah Dia (Allah) yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila dia berdoa kepada-Nya, dan menghilangkan kesusahan dan menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah (pemimpin) di muka bumi?....
(Surah An-Namlu, ayat 62)

"Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar."
(Surah Al-Baqarah, ayat 153)

"....Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. 

Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka berkata, sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya jua kami kembali."
(Surah Al-Baqarah, ayat 156)
Read more "Musibah Dan 17 Kebaikannya"

Tuesday, April 2, 2013

Asal Usul: Jatuh Cinta

Assalamualaikum wbt.

1. Kenapa kalau nak bercinta mesti jatuh?

2. Kenapa jatuh cinta? Kenapa bukan naik cinta? (naik angin ada pulak sigh)

3. Tak tak bukan nak cerita kisah cinta.

4. Nak bercinta dengan keluarga sahaja.

5. Kawan-kawan jangan lupa, kata omputeh, friends come and go tapi saudara kita sedarah sedaging boleh dibuat korban. Eh tak, kekal pertaliannya mereka dengan kita. Ibarat air yang dicincang, tak de benda lain ke nak cincang? Konfem la tak putus ye dak?

6. Hidup kita akan sentiasa ada naik dan turun.

7. Cuba letak tangan di dada. Pernafasan kita pun menjadikan badan kita secara fizikalnya ada naik dan turunnya.

8. Kejayaan yang paling seronok dikongsi adalah dengan sesama ahli keluarga.

9. Dan kesusahan kita, tatkala mungkin tiada yang mendengar, berdoalah kita kepada Allah SWT semoga kurang-kurang pun ahli keluarga ada di sisi mendoakan kekuatan kita.

10. Memberi semangat. Memahami kita lebih dari yang lain.

11. Macam mak saya. Dia lebih faham saya, mungkin berbanding diri saya sendiri.

12. 9 bulan lebih dia kandung saya, mana taknya. Katanya saya antara yang paling susah nak lahirkan hehe. Bukan sebab degil. Kalau hensem memang macam tu =p Maksud saya, yang hensem tu ayah saya.

13. Keluarga adalah salah satu sumber yang mengingatkan saya pada asal usul diri saya.

14. Pernah kadang-kadang saya duduk terfikir tentang keluarga malah sehingga ke tahap cuba mencari maksud di sebalik nama mak dan ayah saya yang dikasihi.

15. Ayah saya nama beliau Mohd Hanaffi.

16. Perkataan hanaffi mengingatkan saya kepada Nabi Ibrahim 'Alaihissalam (AS), yang merupakan bapa kepada nabi-nabi. Kerana pada perkataan hanaffi, ada kaitannya dengan perkataan hanif, agama Nabi Ibrahim AS.

17. Daripada Nabi Ibrahim, lahirlah keturunan Nabi Ishak, Nabi Yaakob, Nabi Yusuf, Nabi Yunus, Nabi Daud, Nabi Sulaiman, Nabi Harun, Nabi Zakariya, Nabi Yahya, Nabi Musa, Nabi Isa, Nabi Ismail dan penghulu segala Nabi, Muhammad SAW kesayangan kita semua.

18. Disebut dalam Al-Quran, ikutilah agama Nabi Ibrahim yang hanif (Rujuk Surah An-Nahl, ayat 123)

19. Hanif ringkasnya bererti agama yang lurus. Yakni, Nabi Ibrahim AS tak mensyirikkan Allah SWT, walaupun ayahandanya menyembah berhala. Itulah agama Nabi Ibrahim yang hanif.

20. Ibu saya namanya Noorma binti Mamat. Sepencarian saya, perkataan Noorma atau yang terdekat seperti Normah mungkin tiada maksud atau perkataan serupa dalam Bahasa Arab (Allahu a'lam) tapi ada perkataan Nur di situ, yang merujuk kepada cahaya.

21. Dan seperti orang kebanyakan yang antara lain memanggil ibu mereka Umi, Mama dan sebagainya, kami memanggil beliau Ma, atau generasi adik-adik yang memanggil beliau Mak (atau mok, dalam lenggok dialek Terengganu).

22. Maka, Noorma ialah pada saya cahaya ibu (yakni nur dan mak) saya, yang melaluinya dengan izin Allah, saya dilahirkan ke dunia.

23. Jika merujuk konteks Bahasa Melayu, perkataan norma contohnya, merujuk kepada peraturan atau ketentuan yang menjadi kebiasaan. Contohnya kita sebut, norma-norma kehidupan.

24. Ia mengingatkan saya kepada asal-usul kita sebagai manusia ciptaan Allah SWT yang telah ditetapkan peraturan serta kebiasaan tertentu yang kita panggil sebagai fitrah.

25. Sekali lagi, menggimnastikkan minda dengan nama ibu bapa saya mengingatkan saya pada asal-usul dan fitrah saya sebagai insan ciptaan Allah SWT.

26. Seperti dalam konteks Nabi Ibrahim, moga kita taat patuh pada agama Nabi Muhammad SAW yang menyambung legasi dan pegangan aqidah agama hanif, yakni menyembah hanya Allah SWT yang satu, yang disebut sebagai monotheism, dan asal-usul agama anutan kita sekarang, malah sejak Nabi Adam AS.

27.  Persoalan asal-usul adalah jauh lebih mendalam konteksnya jika kita bincangkan.

28. Contohnya, dalam Al-Quran ada menyebut, bahawa suatu ketika di alam ruh, sebelum kita semua hidup secara zahir dalam kehidupan di muka bumi ini, semua orang (termasuk yang bukan Islam) telah lama bersetuju dan mengaku bahawa Allah lah Tuhan kita semua.

29. Peristiwa besar ini dirakamkan dalam Al-Quran dalam Surah Al-A'raf, ayat 172 mafhumnya:

"....Bukankah Aku ini Tuhanmu? Mereka berkata, Betul (Engkau Tuhan Kami) kami semua bersaksi...."

30. Namun, kita semua yang dilahirkan di dunia lupa akan perjanjian besar ini. Sebab itu kita dipanggil insaan, yang dalam bahasa Arab asalnya daripada perkataan nasiya, yang bererti lupa. Kita semua lupa! Insaan itu maksudnya pelupa!

31. Kerana itulah Allah SWT mengutuskan rasul untuk mengingatkan kita semula akan perjanjian ini dan kembali kepada fitrah dan asal perjanjian kita semua. Alhamdulillah bi ni'matil Islam, wa bini'matil eemaan..

32. Syed Muhammad Naquib Al-Attas dalam banyak tulisan beliau selalu menekankan tentang kepentingan perjanjian pertama ini. 

33. Demikian juga kita diingatkan bahawa dari Allah lah kita semua datang (asal-usul).

34. Maka oleh kerana itulah, kepada Allah SWT jua kita semua akan kembali!

35. Silap.

36. Seorang pensyarah saya di UiTM telah mensyarahkan balik pemahaman maksud Inna lillahi wainna ilaihi roo ji'uun yang selalu diterjemah kepada 'Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita akan kembali.'

37. Hurai beliau, kita bukannya akan kembali. Perkataan roo ji'uun itu sebenarnya dari segi bahasa maksudnya ialah SEDANG kembali! (yakni dalam bentuk present tense, bukan future tense)

38. Wahai sekelian pembaca yang budiman, ingatlah bahawa kita semua yang mengaku hamba Allah SWT telah dilantik sebagai khalifah di muka bumi ini.

39. Sebagaimana kita bertanggungjawab terhadap ibu kandung kita, kitalah juga yang ada peranan pada bumi ini. Kata omputeh, our mother nature.

40. Bumi ini juga adalah ibu kita.

41. Bukankah Nabi Adam AS dicipta daripada tanah?

42. Seolah-olah tanah dari bumi ini adalah rahim 'ibu' kita.

43. Kerana Nabi Adam yang dicipta daripada tanah adalah bapa terulung kita. Daripadanya dan Hawa, kita dilahirkan.

44. Bahkan tumbesaran kita dalam perut ibu, zat-zatnya, bukankah diperoleh daripada makanan yang masuk ke perut ibu, yang datangnya makanan ini daripada perut bumi?

45. Malah kita semua akan mati dan dikuburkan dalam tanah? Wahai sekelian khalifah, berbudilah pada tanah. Ia amanah, ia satu anugerah.

46. Sebagai penutup, saya ingin mengajak kita merenung kehebatan Allah SWT sebagai Pencipta yang Maha Mencipta.

47. Betapa kita (dan manusia lain kebanyakannya) telah dilahirkan daripada seorang lelaki (bapa) dan seorang ibu (wanita).

48. Bahawa Allah upaya dalam mencipta seorang manusia daripada hanya wanita (tanpa bapa) yaknilah Nabi Isa AS.

49. Begitulah juga Allah upaya mencipta seorang manusia daripada seorang lelaki (tanpa ibu) yaknilah Hawa, isteri Nabi Adam AS.

50. Dan tak lupa, Allah upaya mencipta seorang manusia tanpa seorang lelaki (bapa) mahupun perempuan (ibu)! Itulah Nabi Adam AS. Subhanallah..

51. Semoga Allah SWT menjadikan kita generasi yang mendirikan solat. Termasuk ibu bapa kita, keluarga kita dan anak-beranak kita semuanya. Moga Allah kumpulkan kita semua bersama-sama orang yang kita sayang di syurga dalam satu pertemuan yang melepaskan segala kerinduan menghujani segala kasih sayang kecintaan, terutamanya kepada yang pertama dan terutama, Muhammad SAW. Moga syurgalah tempat pertemuan semula itu.

Wallahuaklam. Wassalamualaikum wbt.

Read more "Asal Usul: Jatuh Cinta"


The Colours of Life

The Colours of Life
Picture taken on Syawal 1, 2009

THE BELOVED FAMILY-Hey, do the maths!

Dad: Mohd Hanaffi bin Hassin
Mom: Noorma bte Mamat


Mohd Ridzwan
Nurul Shuhada
Mohd Amirul Asyraf (blog owner)
Fatihah Sakinah
Nurul Ain Afifah
Ilyana Nazlin
Nur Amira Mawaddah
Mohd Aizat Aiman
Nur Anis
Mohd Amri Afiq