RSS

Monday, May 14, 2012

Kalau Saya Ganti Tan Sri Muhyiddin


Nota: Semalam tarikhnya 13 Mei. Masih ingat apa yang berlaku pada tahun 1969? Hmm..

Batu bersurat
Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Err.. kalau boleh tak nak sentuh hal politik. Hujung-hujung nanti barulah sentuh sikit kot.

2. Sebabnya ialah, ramai orang yang berbeza pendapat dengan kita dalam hal politik mungkin mula menjauhi diri kita.

3. Walaupun kita masih lagi sama se-Islam dan sama se-Melayu.

4. Kelakar juga bila dipikirkan.

5. Cuma saya teringat respon Ustaz Hasrizal apabila ada peminat beliau yang mengadu kecewa dengan pendirian politik beliau lantas tak lagi menjadikan beliau sebagai idola yang diminati.

6. Lantas dijawabnya si ustaz, "Ada aku kesah? Tuhan aku Allah!"

7. Lebih kurang begitulah. Comel kan ustaz ni?

8. Dengan kata lain, kenapalah nak mengharapkan sokongan manusia, sedangkan ganjaran dan pertolongan Allah SWT itu jauh lebih baik.

9. Bukan mahu berlagak, sombong atau bongkak, tetapi Tuhan lebih tahu tentang prinsip yang kita pegang. Berlapang dadalah.

10. Baik. Alamak! Dah lari topik. Kesian topik penat berlari.

11. Amaran awal: saya bukan nak kutuk Tan Sri Muhyiddin Yassin ya. 

(Kepada yang tak tahu, beliau ialah Timbalan Perdana Menteri Malaysia sekarang, juga merangkap Menteri Pelajaran)

12. Saya cuma nak berceloteh santai tentang beberapa perkara tentang pendidikan di negara kita.

13. Insya Allah saya cuba elakkan untuk tak terlalu berfakta atau ilmiah.

14. Tapi tak bermakna saya nak auta!

15. Saya cuma nak kurangkan muntahkan fakta dan figura bernombor-  dengan kata lain harapnya tulisan ini tak berat atau 'heavy' sangat insya Allah.

16. Err.. faham ke?! 

"Kalau tak faham pun, ada aku kesah? Tuhan aku Allah!" hehe.. 

17. Baik, begini kisahnya. Salah satu aspek penting dalam bidang pendidikan ialah BAHASA.

18. Sering kali menjadi isu juga tentang bahasa apa yang perlu digunakan di sekolah dan universiti kita. Sebelum saya jawab, izinkan saya sebut dulu hal berikut.

19. Saya berpandangan bahawa di Malaysia, salah satu perkara yang sama ada kita selalu terlepas pandang, atau mungkin ia masih baru dan belum bertumbuh dengan pesat (sehingga jarang dibicarakan) di negara kita ialah bidang penterjemahan.

20. Padahal, bila bercakap tentang pendidikan dan ilmu, sejarah telah membuktikan bahawa alih bahasa atau penterjemahan memainkan peranan yang sangat besar dan King Kong (kalau tak faham sudah hehe).

21. Bahkan banyak penyumbang ilmu terutamanya tokoh-tokoh Islam hampir dilupakan atau tak diketahui sumbangan mereka dek kerana penemuan dan kajian mereka yang akhirnya diterjemahkan ke dalam bahasa yang bukan bahasa mereka!

22. Sedih!

Tan Sri Muhyiddin- Menteri Pelajaran Malaysia
23. Jika saya menjadi Menteri Pelajaran (cakap senang la kan, tapi jangan la marah, saya cuma mahu melontarkan idea), saya amat 'berkenan' untuk memperkasakan bidang ini dengan lebih intensif dan berterusan- malah dijadikan salah satu agenda utama dalam bidang pendidikan negara kita.

24. Kenapa ya?

25. Baik. Berbalik kepada persoalan bahasa tadi. Kita sudah lali dengan isu PPSMI dan pelbagai lagi. Namun berikut ialah komentar kecil dari saya yang faqir.

26. Kesilapan sesetengah daripada kita ialah, apabila kita belajar bahasa asing seperti Bahasa Inggeris, kita lupa bahawa tujuan sebenarnya adalah untuk menyerap ilmu yang banyak boleh didapati dalam bahasa tersebut.

27. Selain itu, ia membantu komunikasi kita dengan orang Inggeris lalu membolehkan pemindahan kemahiran dan pengetahuan daripada mereka.

28. Tetapi ada yang terlajak mempelajari Bahasa Inggeris sampai mereka menjadi lebih Inggeris daripada orang Inggeris.

29. Perkara ini termasuklah dari aspek sosial dan kebudayaan.

30. Saya bercakap dari kaca mata seorang Muslim.

31. Bukanlah tak boleh bersosial, tetapi Islam ada garis panduan yang harus dijaga. Baik, noktah.

32. Kesinambungan daripada itu, bila ilmu dan kemahiran itu sudah diperoleh, sepatutnya lebih banyak usaha untuk menterjemah ilmu itu ke dalam bahasa ibunda dibuat.

33. Dengan itu, perkembangan ilmu dan kemahiran di negara kita tak lagi terbantut atas faktor bahasa. Orang Melayu yang tak reti berbahasa asing pun, boleh menyumbang dalam pengkayaan ilmu di negara kita- lebih ramai penyumbang!

34. Sebab itu sesetengah orang bila bercakap tentang jati diri bangsa, akan mula mengambil contoh orang Jepun yang boleh 'survive' dan maju walaupun dengan bahasa ibunda mereka.

35. Pada pendapat saya, ada dua sebab utama yang wajib difahami. 

36. Pertama, orang Jepun dah maju. Maka tak sama keadaan dengan kita, sebab itu kita sedikit sebanyak perlukan input daripada negara maju seperti di Barat dan tak lupa negara Jepun itu sendiri boleh jadi contoh buat kita.

37. Kedua, dan ini lebih penting. Saya rasa kita terlupa bahawa orang Jepun juga menghantar orang mereka mempelajari bahasa luar supaya dapat mengambil ilmu daripada mereka.

38. Bezanya ialah, mereka bawa balik ilmu itu ke negara mereka, dan kemudian mereka perkayakan ilmu itu dalam bahasa mereka dan akhirnya mereka lebih hebat dan maju dalam bidang ilmu yang asalnya mereka terokai dari negara orang lain!

39. Inilah pada saya perbezaannya.

40. Kita terkadang mempelajari bahasa orang sehingga meninggalkan jati diri bangsa sendiri.

41. Sebab itu ada bezanya tahu berbahasa Inggeris dan menjadi orang Inggeris.

42. Dengan kata lain, jikalau kita buang persepsi bahawa Bahasa Melayu yang pernah menjadi lingua franca ini sebagai bahasa yang cikai, malah kita bangga dengan bahasa ini, kemudian kita utamakan ilmu dan perkayakannya untuk manfaat orang-orang di Malaysia, maka kita bukan sahaja akan maju, malah kemajuan kita taklah terlalu bergantung kepada bangsa lain!

43. Namun jujurnya, saya bukan bercakap dengan Hang Tuah. Kita sudah agak lewat sekarang, walaupun masih belum terlambat insya Allah.

44. Dalam mengajak kepada kita menyayangi bahasa ibunda kita dan juga memperkayakan ilmu menggunakannya, ada satu perkara yang amat penting untuk saya sentuh- khas ditujukan buat golongan yang berminda perkauman (Melayu) terlebih terlajak.

45. Kata seorang tokoh Islam, alangkah baik kita belajar bahasa orang, kerana dengan itu sukar untuk mereka menipu kita!

46. Kita amat bersyukur bahawa sebagai orang Melayu, Bahasa Melayu dijadikan sebagai Bahasa Malaysia (bahasa rasmi negara).

47. Tetapi amatlah rugi, bahkan memalukan jika sesetengah minda perkauman melihat ini sebagai satu bentuk Ketuanan Melayu!

48. Maksud saya, dalam mencari dan mengangkat gah bangsa kita, jangan terlalu bergantung kepada bahasa kita!

49. Bergantunglah kepada ilmu!

50. Bangsa mana yang banyak khazanah ilmunya, bangsa itulah orang akan pelajari bahasa mereka!

51. Malah dengan ilmulah (seperti yang saya sentuh tadi), kita tak akan perlu terlalu bergantung kepada bangsa asing, apatah lagi bahasa mereka.

52. Namun, dalam keadaan sekarang seolah-olah kita sedikit rugi. Kenapa kita rugi? Adakah anda perasan sesuatu?

53. Begini. Dalam jangka masa pendek, kita melihat bahawa kononnya bahasa menjadi satu 'kelebihan' malah kadang-kadang digunakan sebagai satu bentuk penindasan.

54. Contohnya, bila mencari kerja, orang Melayu akan mempunyai peluang lebih tinggi untuk bekerja dalam profession yang mewajibkan kemahiran bertutur Bahasa Melayu, maka malanglah buat orang bukan Melayu yang bahasa ibunda mereka bukan Melayu!

55. Tetapi kita lupa kesan jangka masa panjangnya, yakni apabila lama-kelamaan orang bukan Melayu pun sudah fasih berbahasa Melayu!

56. Bayangkan hari ini jika ada seorang lelaki Melayu kurus kering berjumpa dengan samseng jalanan berbangsa Cina lalu dia mengutuk mereka dalam bahasa Melayu.

57. Matilah dibelasah lelaki Melayu itu kerana mereka pun (samseng Cina) faham bahasa Melayu!

58. Tetapi jika seorang perempuan Cina berjalan berjumpa samseng Melayu yang tak sekolah, lalu dia mengejek kumpulan samseng itu dalam bahasa Mandarin misalnya, senyum sempoilah si gadis itu sesuka hati mengutuk orang Melayu yang langsung tak sedar bahawa mereka sedang dikutuk!

59. Itulah maksud saya. Dalam kita terlalu taksub dengan penuh sombong memaksa orang memahami bahasa kita, akhirnya mereka lebih bijak daripada kita.

60. Mereka tahu bahasa mereka dan bahasa kita. Kita pula hanya tahu bahasa kita.

61. Benarlah kata-kata tokoh Islam tadi- perlunya belajar bahasa orang supaya kita tak ditipu mereka.

62. Kesimpulannya, saya ingin mengajak kita untuk tak taksub dan meletakkan kekuatan kita pada bahasa semata-mata.

63. Kedua, pelajarilah bahasa asing namun dengan tujuan untuk mengambil ilmu daripada mereka dan juga untuk berjaga-jaga dengan mereka, bukan untuk menjadi mereka!

64. Akhir sekali, marilah sama-sama membantu menyampaikan ilmu kepada orang kita dalam bahasa kita- supaya ilmu itu bercambah dan menaikkan identiti dan jati diri bangsa kita melalui cara yang sepatutnya.

65. Hormatilah bangsa lain dan bahasa mereka. Bukanlah tugas kita untuk membenci.

66. Sempena mood dan suasana menyambut hari istimewa untuk ibu dan guru, saya harap artikel ini ada kaitan dengan semangat seorang ibu dan guru yang tugasnya membimbing dan mendidik.

67. Ingatlah bahawa seorang guru itu juga seorang ibu, dan seorang ibu juga adalah seorang pendidik atau guru.

68. Mereka tempat kita menagih ilmu dan kasih sayang.

Gambar hiasan
69. Saya akhiri dengan satu pepatah peribadi:

"Jadilah seorang teacher yang baik; bila kita mendidik kita perlu educate, jangan kita mengherdik dan jangan kita hate."
(Bahasa Campur-ization)

Sekian, wallahuaklam dan wassalamualaikum wbt

P/S: Eh, siapa tahu berapa umur pencen kakitangan awam di Malaysia sekarang eh? 56 tahun kan? Kenapa masih ada yang 'bekerja' walaupun dah berusia 66 tahun? ehem ehem, tunggu pilihan raya dulu baru pencen kot ehem ehem.. ;-)

0 comments:

Post a Comment

Followers

The Colours of Life

The Colours of Life
Picture taken on Syawal 1, 2009

THE BELOVED FAMILY-Hey, do the maths!

Dad: Mohd Hanaffi bin Hassin
Mom: Noorma bte Mamat

Siblings:

Mohd Ridzwan
Nurul Shuhada
Mohd Amirul Asyraf (blog owner)
Fatihah Sakinah
Nurul Ain Afifah
Ilyana Nazlin
Nur Amira Mawaddah
Mohd Aizat Aiman
Nur Anis
Mohd Amri Afiq