RSS

Monday, November 18, 2013

Renungan Atas Pegangan


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Ahli farmasi yang mahir ubat-ubatan itu kepakarannya terbatas namun dilengkapi (on complementary basis) oleh golongan yang bergelar doktor. 

2. Para doktor pula merawat pesakit dalam lingkungan kepakarannya apa yang tak diketahui oleh ahli farmasi, dan benarlah doktor juga lazimnya tidak mempunyai kepakaran yang ada pada ahli farmasi.

3. Tak dinafikan mungkin ada individu yang mahir kedua-dua bidang sekali.

4. Demikian juga (secara kasarnya) dalam hal agama (Islam).

5. Para muhaddisin (ahli hadis) mahir benar dalam bidang mereka (antara lain) menyediakan bekalan hadis rujukan seperti ahli farmasi menyediakan ubat-ubatan.

6. Namun akhirnya para mujtahid, yakni golongan faqih (bidang feqah) lah yang mengeluarkan hukum daripada (Al-Quran dan) hadis kerana mereka lebih memahami apa yang dimaksudkan oleh nas-nas ini. Merekalah para 'doktor' agama.

7. Tak dinafikan adanya para imam yang mahir kedua-dua bidang ini malah mahir dalam banyak bidang yang lain juga.

8. Nabi SAW mengajar kita ada orang yang membawa ilmu dan mungkin tak memahaminya, sehinggalah ilmu itu sampai kepada orang lain yang lebih memahami ilmu tersebut.

9. Justeru saya ingin menyeru kepada diri sendiri dan rakan-rakan untuk meneliti kalam ulamak berikut:

1. "Hadis-hadis itu menyesatkan, melainkan bagi mereka yang faqih (menguasai ilmu feqah)."
-Ibn 'Uyaynah

2. "Setiap ahli hadis (man of hadith) yang tidak ada imam dalam bidang feqah adalah sesat."
-Ibn Wahb

10. Imam-imam hadis besar dan ternama seperti Imam Bukhari RH, Imam Muslim RH, Imam Abu Dawud RH, Imam Tirmidzi RH contohnya, merupakan para imam yang berMAZHAB Imam Shafie.

11. Tahukah kita bahawa pada zaman para sahabat pun (yang disebut oleh Rasulullah SAW sebagai generasi terbaik (dalam 3 kurun pertama)), tidak semua para sahabat mengeluarkan fatwa? Bukankah ini bermakna apa yang mereka dengar daripada Rasulullah SAW mungkin lebih difahami oleh para sahabat lain yang lebih faqih?


12. Ringkasnya, berhati-hatilah. Seruan untuk terus kembali kepada (nas-nas) Al-Quran dan Sunnah itu seruan yang mulia, tetapi kita perlu memahami nas-nas ini melalui para ulamak yang bukan sahaja benar dan diiktiraf ilmu mereka, malah besarnya bilangan dalam kalangan mereka, menjadi bukti bahawa ia pasti betul.

13. Jika kita menjadikan nafsu kita sebagai panduan, dan nafsu kita sebagai 'ulamak' rujukan, bukankah bahaya? Na'uzubillah.

14. Jangan hanya dengan mempelajari sedikit ilmu hadis dan membaca terjemahan Al-Quran menjadikan kita bongkak merasakan sudah pandai, malah lebih pandai berbanding para ulamak yang sudah beribu tahun berkekalan dan mengalir ilmu mereka (daripada Nabi SAW).

15. Bersyukurlah dengan nikmat kurniaan Allah SWT. Dan aman serta tenanglah akan janji Allah SWT melalui kalam kekasih-Nya yang mulia;

"Bahawa ummatku (ummat Nabi Muhammad SAW) tidak akan bersatu atas kesesatan."

Allahu ta'ala a'lam.

Artikel berkaitan: Kenapa Perlu Ikut Mazhab

0 comments:

Post a Comment

Followers

The Colours of Life

The Colours of Life
Picture taken on Syawal 1, 2009

THE BELOVED FAMILY-Hey, do the maths!

Dad: Mohd Hanaffi bin Hassin
Mom: Noorma bte Mamat

Siblings:

Mohd Ridzwan
Nurul Shuhada
Mohd Amirul Asyraf (blog owner)
Fatihah Sakinah
Nurul Ain Afifah
Ilyana Nazlin
Nur Amira Mawaddah
Mohd Aizat Aiman
Nur Anis
Mohd Amri Afiq