RSS

Tuesday, April 2, 2013

Asal Usul: Jatuh Cinta


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.


1. Kenapa kalau nak bercinta mesti jatuh?

2. Kenapa jatuh cinta? Kenapa bukan naik cinta? (naik angin ada pulak sigh)

3. Tak tak bukan nak cerita kisah cinta.

4. Nak bercinta dengan keluarga sahaja.

5. Kawan-kawan jangan lupa, kata omputeh, friends come and go tapi saudara kita sedarah sedaging boleh dibuat korban. Eh tak, kekal pertaliannya mereka dengan kita. Ibarat air yang dicincang, tak de benda lain ke nak cincang? Konfem la tak putus ye dak?

6. Hidup kita akan sentiasa ada naik dan turun.

7. Cuba letak tangan di dada. Pernafasan kita pun menjadikan badan kita secara fizikalnya ada naik dan turunnya.

8. Kejayaan yang paling seronok dikongsi adalah dengan sesama ahli keluarga.

9. Dan kesusahan kita, tatkala mungkin tiada yang mendengar, berdoalah kita kepada Allah SWT semoga kurang-kurang pun ahli keluarga ada di sisi mendoakan kekuatan kita.

10. Memberi semangat. Memahami kita lebih dari yang lain.

11. Macam mak saya. Dia lebih faham saya, mungkin berbanding diri saya sendiri.

12. 9 bulan lebih dia kandung saya, mana taknya. Katanya saya antara yang paling susah nak lahirkan hehe. Bukan sebab degil. Kalau hensem memang macam tu =p Maksud saya, yang hensem tu ayah saya.

13. Keluarga adalah salah satu sumber yang mengingatkan saya pada asal usul diri saya.

14. Pernah kadang-kadang saya duduk terfikir tentang keluarga malah sehingga ke tahap cuba mencari maksud di sebalik nama mak dan ayah saya yang dikasihi.

15. Ayah saya nama beliau Mohd Hanaffi.

16. Perkataan hanaffi mengingatkan saya kepada Nabi Ibrahim 'Alaihissalam (AS), yang merupakan bapa kepada nabi-nabi. Kerana pada perkataan hanaffi, ada kaitannya dengan perkataan hanif, agama Nabi Ibrahim AS.

17. Daripada Nabi Ibrahim, lahirlah keturunan Nabi Ishak, Nabi Yaakob, Nabi Yusuf, Nabi Yunus, Nabi Daud, Nabi Sulaiman, Nabi Harun, Nabi Zakariya, Nabi Yahya, Nabi Musa, Nabi Isa, Nabi Ismail dan penghulu segala Nabi, Muhammad SAW kesayangan kita semua.

18. Disebut dalam Al-Quran, ikutilah agama Nabi Ibrahim yang hanif (Rujuk Surah An-Nahl, ayat 123)

19. Hanif ringkasnya bererti agama yang lurus. Yakni, Nabi Ibrahim AS tak mensyirikkan Allah SWT, walaupun ayahandanya menyembah berhala. Itulah agama Nabi Ibrahim yang hanif.

20. Ibu saya namanya Noorma binti Mamat. Sepencarian saya, perkataan Noorma atau yang terdekat seperti Normah mungkin tiada maksud atau perkataan serupa dalam Bahasa Arab (Allahu a'lam) tapi ada perkataan Nur di situ, yang merujuk kepada cahaya.

21. Dan seperti orang kebanyakan yang antara lain memanggil ibu mereka Umi, Mama dan sebagainya, kami memanggil beliau Ma, atau generasi adik-adik yang memanggil beliau Mak (atau mok, dalam lenggok dialek Terengganu).

22. Maka, Noorma ialah pada saya cahaya ibu (yakni nur dan mak) saya, yang melaluinya dengan izin Allah, saya dilahirkan ke dunia.

23. Jika merujuk konteks Bahasa Melayu, perkataan norma contohnya, merujuk kepada peraturan atau ketentuan yang menjadi kebiasaan. Contohnya kita sebut, norma-norma kehidupan.

24. Ia mengingatkan saya kepada asal-usul kita sebagai manusia ciptaan Allah SWT yang telah ditetapkan peraturan serta kebiasaan tertentu yang kita panggil sebagai fitrah.

25. Sekali lagi, menggimnastikkan minda dengan nama ibu bapa saya mengingatkan saya pada asal-usul dan fitrah saya sebagai insan ciptaan Allah SWT.

26. Seperti dalam konteks Nabi Ibrahim, moga kita taat patuh pada agama Nabi Muhammad SAW yang menyambung legasi dan pegangan aqidah agama hanif, yakni menyembah hanya Allah SWT yang satu, yang disebut sebagai monotheism, dan asal-usul agama anutan kita sekarang, malah sejak Nabi Adam AS.

27.  Persoalan asal-usul adalah jauh lebih mendalam konteksnya jika kita bincangkan.

28. Contohnya, dalam Al-Quran ada menyebut, bahawa suatu ketika di alam ruh, sebelum kita semua hidup secara zahir dalam kehidupan di muka bumi ini, semua orang (termasuk yang bukan Islam) telah lama bersetuju dan mengaku bahawa Allah lah Tuhan kita semua.

29. Peristiwa besar ini dirakamkan dalam Al-Quran dalam Surah Al-A'raf, ayat 172 mafhumnya:

"....Bukankah Aku ini Tuhanmu? Mereka berkata, Betul (Engkau Tuhan Kami) kami semua bersaksi...."

30. Namun, kita semua yang dilahirkan di dunia lupa akan perjanjian besar ini. Sebab itu kita dipanggil insaan, yang dalam bahasa Arab asalnya daripada perkataan nasiya, yang bererti lupa. Kita semua lupa! Insaan itu maksudnya pelupa!

31. Kerana itulah Allah SWT mengutuskan rasul untuk mengingatkan kita semula akan perjanjian ini dan kembali kepada fitrah dan asal perjanjian kita semua. Alhamdulillah bi ni'matil Islam, wa bini'matil eemaan..

32. Syed Muhammad Naquib Al-Attas dalam banyak tulisan beliau selalu menekankan tentang kepentingan perjanjian pertama ini. 

33. Demikian juga kita diingatkan bahawa dari Allah lah kita semua datang (asal-usul).

34. Maka oleh kerana itulah, kepada Allah SWT jua kita semua akan kembali!

35. Silap.

36. Seorang pensyarah saya di UiTM telah mensyarahkan balik pemahaman maksud Inna lillahi wainna ilaihi roo ji'uun yang selalu diterjemah kepada 'Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita akan kembali.'

37. Hurai beliau, kita bukannya akan kembali. Perkataan roo ji'uun itu sebenarnya dari segi bahasa maksudnya ialah SEDANG kembali! (yakni dalam bentuk present tense, bukan future tense)

38. Wahai sekelian pembaca yang budiman, ingatlah bahawa kita semua yang mengaku hamba Allah SWT telah dilantik sebagai khalifah di muka bumi ini.

39. Sebagaimana kita bertanggungjawab terhadap ibu kandung kita, kitalah juga yang ada peranan pada bumi ini. Kata omputeh, our mother nature.

40. Bumi ini juga adalah ibu kita.

41. Bukankah Nabi Adam AS dicipta daripada tanah?

42. Seolah-olah tanah dari bumi ini adalah rahim 'ibu' kita.

43. Kerana Nabi Adam yang dicipta daripada tanah adalah bapa terulung kita. Daripadanya dan Hawa, kita dilahirkan.

44. Bahkan tumbesaran kita dalam perut ibu, zat-zatnya, bukankah diperoleh daripada makanan yang masuk ke perut ibu, yang datangnya makanan ini daripada perut bumi?

45. Malah kita semua akan mati dan dikuburkan dalam tanah? Wahai sekelian khalifah, berbudilah pada tanah. Ia amanah, ia satu anugerah.


46. Sebagai penutup, saya ingin mengajak kita merenung kehebatan Allah SWT sebagai Pencipta yang Maha Mencipta.

47. Betapa kita (dan manusia lain kebanyakannya) telah dilahirkan daripada seorang lelaki (bapa) dan seorang ibu (wanita).

48. Bahawa Allah upaya dalam mencipta seorang manusia daripada hanya wanita (tanpa bapa) yaknilah Nabi Isa AS.

49. Begitulah juga Allah upaya mencipta seorang manusia daripada seorang lelaki (tanpa ibu) yaknilah Hawa, isteri Nabi Adam AS.

50. Dan tak lupa, Allah upaya mencipta seorang manusia tanpa seorang lelaki (bapa) mahupun perempuan (ibu)! Itulah Nabi Adam AS. Subhanallah..

51. Semoga Allah SWT menjadikan kita generasi yang mendirikan solat. Termasuk ibu bapa kita, keluarga kita dan anak-beranak kita semuanya. Moga Allah kumpulkan kita semua bersama-sama orang yang kita sayang di syurga dalam satu pertemuan yang melepaskan segala kerinduan menghujani segala kasih sayang kecintaan, terutamanya kepada yang pertama dan terutama, Muhammad SAW. Moga syurgalah tempat pertemuan semula itu.

Wallahuaklam. Wassalamualaikum wbt.

2 comments:

petite girl said...

sweet!

Amirul Asyraf said...

Farah u r sweeter =D

Post a Comment

Followers

The Colours of Life

The Colours of Life
Picture taken on Syawal 1, 2009

THE BELOVED FAMILY-Hey, do the maths!

Dad: Mohd Hanaffi bin Hassin
Mom: Noorma bte Mamat

Siblings:

Mohd Ridzwan
Nurul Shuhada
Mohd Amirul Asyraf (blog owner)
Fatihah Sakinah
Nurul Ain Afifah
Ilyana Nazlin
Nur Amira Mawaddah
Mohd Aizat Aiman
Nur Anis
Mohd Amri Afiq