RSS

Sunday, December 1, 2013

Adab


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. *Sabda Rasulullah SAW:

"Sesiapa yang menuntut ilmu untuk BERDEBAT DENGAN ORANG-ORANG YANG BODOH, atau MERASA SOMBONG DIRI  terhadap para 'alim 'ulamak, atau MENCARI PERHATIAN manusia kepadanya, pasti Allah SWT akan memasukkannya ke dalam neraka."

(Riwayat Imam Al-Tirmidzi)

Allah....

2. *Al-Hafiz Ibn 'Asakir berkata di dalam kitabnya (Penjelasan Terhadap Pendustaan Penipu Kepada Apa Yang Disandarkan Kepada Imam Abu Al-Hasan Al-Asy'ari):

"Ketahuilah, semoga Allah SWT memberi taufiq kepadaku dan kepadamu dan menggolongkan kita dalam golongan yang bertaqwa kepada-Nya sebenar-benar taqwa. (Ketahuilah) bahawa DAGING ULAMA' ADALAH BERACUN dan Allah SWT mengetahui sesiapa yang membuka ke'aiban mereka. Sesiapa menyandarkan ke atas ulama' Islam pendustaan, maka Allah SWT akan menimpakan kepadanya BALA YANG BESAR sebelum dia mati dengan mematikan hatinya."

Allah...

3. *Imam Shafi'e RH berkata:

"Aku menyelak (membuka lembaran) kertas di hadapan Imam Malik dengan perlahan-lahan agar dia tak mendengar bunyi selakan itu."

*Rujukan: Persoalan Khilafiyyah dan Penjelasan Ulama' (Al-Fadhil Al-Ustaz Muhadir bin Haji Doll, moga Allah memelihara beliau)

4. Syed Muhammad Naquib Al-Attas, seorang tokoh tempatan bertaraf dunia, dalam bukunya 'Islam and Secularism' sangat menekankan aspek adab.

5. Bahawa kita cenderung menyamaratakan (levelling) semua orang, sama ada orang awam ataupun ulama' mahupun orang awam yang berasa alim.

6. Agaknya, pada fikiran saya, mungkin dunia yang berslogankan 'equality for all' masa kini menyediakan platform (contohnya Google) yang bukan hanya boleh digunakan oleh ulama' malah siapa pun orang awam.

7. Padahal tanpa disedari, kita yang guna Google belum tentu betul, tetapi ulama' tak perlu Google pun ilmu dah ada dalam kepala. Buktinya?;

8. Sheikh Hamza Yusuf pernah bertanya kepada gurunya Shaykh Bin Bayyah tentang satu hadis, lantas dijawab guru beliau itu, bahawa hadis yang ditanyakan itu tiada terdapat dalam Kutub Al-Sittah, yakni 6 buah kitab hadis termasuklah As-Saheehayn (dua kitab hadis sahih Imam Bukhari dan Imam Muslim).

Gambar: Shaykh Bin Bayyah (kiri) dan Shaykh Hamza Yusuf (kanan)
9. Bagaimana ulama' besar ini mempunyai ilmu, pemahaman dan hafalan yang cukup luas sehingga seolah-olah boleh 'scan' otaknya tentang hadis itu.

10. Bandingkan: kita yang ada salinan pdf Kutub Al-Sittah pun, merangkak-rangkak nak mencari, menggunakan bantuan aplikasi 'search' pulak tu. Itupun kalau ada papan kekunci Bahasa Arab (kerana teks asal hadis dalam Bahasa Arab).

11. Ini baru SATU sahaja contoh ketinggian ilmu daripada HANYA SEORANG ulama'. Belum lagi BANYAK CONTOH daripada BERIBU-RIBU ORANG 'alim ulama' (masha Allah hanya Allah sahaja yang tahu kurniaan ilmu-Nya; kerana ulama' tak suka menyebut-nyebut atau menggembar-gemburkan kelebihan mereka).

12. Walaupun dengan keluasan, kedalaman dan ketinggian ilmu serta kefahaman dan hafalan begini, ulama' ini semuanya tidak lekang daripada menuturkan di bibir mereka (contohnya selepas memberi fatwa) dengan kalimah Allahu a'lam (yang bererti Allah lah yang lebih mengetahui).

Allah...

13. Justeru, kembalilah kepada konsep 'adil, yakni meletakkan sesuatu di tempat yang betul. Pandanglah ulama' di tempat yang tinggi maqamnya. Kita ni bukan di maqam yang rendah, entah-entah maqam pun tak ada.

14. Semoga kesedaran begini menjadi asbab perpaduan dan kemajuan umat Islam. Sebelum kita mengikut kecenderungan sesetengah pihak untuk memperlekehkan ulama', saya cadangkan sekurang-kurangnya kita buatlah dulu pembacaan tentang BIOGRAFI/SEJARAH HIDUP DAN SUMBANGAN ulama' ini (kerana nak mengkaji/membahas ilmu mereka bukannya kita faham pun, jadik eloklah kaji kehidupan mereka dulu).

15. Saya mohon maaf jika terkasar bahasa mahupun terguris hati mana-mana pihak. Namun saya mohon bertegas kepada diri sendiri dan anda semua agar sentiasa beringat tentang adab dan akhlak kita terhadap ilmu dan ulama'.

Allahuaklam. Nastaghfirullaha wa natuubu ilayh. Assalamualaykum wbt. 

0 comments:

Post a Comment

Followers

The Colours of Life

The Colours of Life
Picture taken on Syawal 1, 2009

THE BELOVED FAMILY-Hey, do the maths!

Dad: Mohd Hanaffi bin Hassin
Mom: Noorma bte Mamat

Siblings:

Mohd Ridzwan
Nurul Shuhada
Mohd Amirul Asyraf (blog owner)
Fatihah Sakinah
Nurul Ain Afifah
Ilyana Nazlin
Nur Amira Mawaddah
Mohd Aizat Aiman
Nur Anis
Mohd Amri Afiq