RSS

Friday, March 21, 2014

Pendakwah Conan; Pendakwah, Konon.


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Persoalan ilmu adalah persoalan yang sangat penting dalam ajaran Islam.

2. Sebagai muqaddimah, ingin saya berceloteh sedikit tentang bagaimana kita melihat tiga makhluk Allah SWT yang berbeza (yakni Nabi Adam AS, para malaikat 'alayhim as-salam dan iblis la'natullah) serta kaitannya dengan soal ilmu.

3. Jika kita teliti dalam Surah Al-Baqarah, dalam Al-Quran pada muka surat 6 (bermula ayat 30), ada kisah dan pengajaran yang sangat menarik dan penuh iktibar.

4. Dengan asbab ilmu, Nabi Adam AS, dan manusia umumnya, telah dimuliakan melebihi para malaikat. Malah manusia (atau insan) adalah sebaik-baik ciptaan (rujuk Surah At-Tin, ayat 4).

5. Di muka surat 6 ini (diceritakan), para malaikat akur pada ilmu Allah SWT Al-'Alim, bahawa mereka hanya tahu apa yang Allah SWT ajarkan kepada mereka, sebagaimana doa yang kita selalu dan lazim baca.


6. Mereka tidak dapat menjawab apabila ditanya tentang nama-nama benda ciptaan Allah 'azza wajalla, sebaliknya apabila ditanyakan kepada Nabi Adam AS, Nabi Adam AS tahu nama-nama benda itu (kerana diajarkan oleh Allah SWT).

7. Sungguh, dengan asbab ilmu, Allah SWT menjadikan Nabi Adam AS dan cucut-cicitnya mulia.

8. Jika kita bandingkan dengan iblis yang dilaknat oleh Allah SWT, makhluk ini dikurniakan banyak ilmu, Bahkan iblis suatu ketika dikatakan ahli ibadah yang hebat, sehingga tiada bahagian permukaan di muka bumi ini yang tak pernah menjadi tempat sujudnya.

9. Namun lihatlah dalam muka surat yang sama, diceritakan apabila Allah SWT berfirman agar semua tunduk hormat kepada Nabi Adam AS, iblis dengan sombong, bongkak dan takbur ingkar akan arahan Allah SWT, maka jatuh kafirlah ia.

10. Inilah siren merah buat kita semua. Bahawa ilmu yang asalnya memuliakan itu, boleh saja menghinakan kita dengan asbab sombong, bongkak dan takabbur seperti iblis.

11. Tidak mahukah kita mengambil pengajaran?

DETEKTIF CONAN


12. Kita semua mencari ilmu untuk berdakwah, yakni mengajak orang mendekati Islam.

13. Justeru ingin saya ambil peluang ini untuk merakamkan sedikit renungan peribadi (personal contemplation), agar menjadi nasihat dan peringatan buat diri dan rakan-rakan pembaca yang dikasihi.

13. Sheikh Hamza Yusuf hafizhohullah pernah bermadah, "Agama sepatutnya menyatukan kita semua. Jika agama itu tidak begitu, maka ia bukan daripada Allah SWT, ia daripada sesuatu yang lain!"

14. Beliau juga menyebut tentang penyataan Imam Ali radhi-Allahu 'anhu yang cukup mendalam maknanya, bahawa "bersatunya orang-orang yang tidak suci itu lebih baik daripada orang-orang suci yang tidak bersatu."

15. Kita diajar bahawa bila berdakwah kepada orang bukan Islam, kita bukan nak kata yang kita lebih baik daripada mereka, tapi kita ada sesuatu yang lebih baik untuk mereka (yakni Islam).

"I am not saying that I am better than you, but I have something better for you i.e Islam."

16. Di situ, kita mensabitkan kemuliaan itu pada Islam, dan bukannya pada diri sendiri. Justeru, jika seorang bukan Islam masuk Islam, bahkan dia boleh menjadi jauh lebih baik daripada kita.

17. Namun patutkah, dalam kita berdakwah atau berjuang atas nama Islam, kita memperlekeh dan memburuk-burukkan sesama Muslim? Apatah lagi memperlekeh-lekehkan golongan 'alim ulama' zaman dulu dengan anggapan bahawa mereka sudah tidak relevan dalam zaman dan cabaran baru sekarang?

18. Kita mempromosikan 'kumpulan' kita, bukan Islam.

19. Lebih buruk lagi, kita promosi diri sendiri, biar orang datang kepada kita, bukan kepada Islam.

20. Alangkah cantiknya ciptaan Allah SWT yang menciptakan mata hati yang letaknya di bahagian dalam, serta menjadikan mata zahir (naked eye) itu tempatnya di luar.


21. Justeru, orang yang hanya menggunakan mata zahir, hanya melihat ke luar, dan mencari-cari kesalahan orang.

22. Orang yang menggunakan mata hati pula, sentiasa melihat ke dalam, muhasabah diri sendiri dan melihat kesalahan orang lain itu sebagai satu tanggungjawab ke atasnya untuk menegur dengan KASIH SAYANG, atau sebagai salah satu peringatan daripada Allah SWT, bahawa dia sedang melakukan kesalahan yang sama.

23. Golongan pertama tadi, memandang dengan pandangan seorang yang sedang menggunakan teropong atau mikroskop untuk mencari sejelas-jelasnya apa yang ada di luar.

24. Golongan kedua pula, yang melihat dengan mata hati, melihat sekelilingnya ibarat satu cermin yang besar, kerana di situ dia dapat kenal dan ubah dirinya, kerana dari situ dia melihat dirinya sendiri.

25. Tidaklah dapat kita melihat dengan mata hati, jika ia buta. Dan tidaklah ia buta, melainkan terlalu banyak penyakit hati yang membutakannya. Wal 'iyazubillah.

26. Habib Ali Al-Jufri hafizhohullah dalam satu sedutan ceramah beliau menyentuh tentang isu keikhlasan dalam menuntut ilmu.

27. Ada orang pada hari ini, lebih banyak ilmu agama yang dia pelajari, lebih banyak dia menghukum orang, lebih keras dia jadi, dan kerjanya tidak lain melainkan untuk menjauhkan orang daripada agama.

28. Sheikh Hamza Yusuf hafizhohullah mengingatkan, bahawa pintu Allah sentiasa terbuka (untuk orang bertaubat), maka siapa sahaja yang menutup jalan-jalan ini, maka dia adalah shaytan. Wal 'iyaa zubillah.

29. Saidina Umar Al-Khattab radhi-Allahu 'anhu pernah menyebut bahawa yang paling ditakuti olehnya terhadap ummah ini adalah seorang yang munafiq tetapi banyak ilmunya.

30. Apabila ditanya oleh sahabat yang lain, Saidina Umar menjelaskan bahawa golongan ini adalah orang yang banyak ilmu pada lidahnya, tapi jahil pada hatinya.

31. Muhasabahlah pada diri kita. Adakah setiap ilmu baru yang kita peroleh akhirnya mendekatkan diri kita kepada Allah SWT? Adakah dengannya kita semakin takut dan bimbang?

32. Tidakkah kita khuatir bahawa Allah SWT tidak menerima satu pun amalan soleh kita kerana akhlak buruk kita, tetapi memuliakan amalan seorang hamba Allah SWT yang biasa sahaja tetapi berakhlak mulia?

33. Perhatikanlah. Jika dengan ilmu agama, hati kita menjadi lebih keras, jiwa kita menjadi semakin kosong, justeru ia satu tanda bahawa ilmu itu bukan datang daripada (ajaran) Nabi Muhammad SAW, rahmat buat sekalian 'alam.

34. Sebab itulah saya kiaskan (sebagai tajuk artikel ini) dengan cerita kartun Detektif Conan, yang tugasnya adalah mencari-cari siapakah yang bersalah. Bukan itu yang sepatutnya menjadi tugas kita seorang pendakwah.

"....dan janganlah kamu mengintip dan mencari-cari aib dan kesalahan orang dan janganlah kamu mengumpat..."
(Surah Al-Hujurat, ayat 12)

35. Akhir kata, mulai hari ini, jika kita menghadiri majlis ilmu, banyak-banyakkan istighfar buat diri dan penceramah dan jika penceramah ini kerjanya hanyalah mem'bahan' orang, atau juga di laman sosialnya, tinggalkanlah dia dan doakanlah dia.

36. Daripada akhlak yang buruk itu, akan terpalit pada kita juga, dan jika tidak cepat, lama-kelamaan akan terkena tempias juga.

37. Banyak-banyakkan berdoa dan banyak muhasabah diri. Jika kita sibuk memperbaik diri, insya Allah tidak akan ada 'waktu lapang' untuk mencari kesalahan orang.

38. Bukankah malang jika kita berasa gembira dengan kesalahan Muslim yang lain, padahal kesalahan orang lain tak menjadikan kita betul. Kita betul bila memang ia betul di sisi Islam, tak ada kena mengena dengan kesalahan orang lain.

39. Moga Allah SWT menyatukan hati-hati kita. Moga hati kita dibasahi dengan rahmah, jiwa kita disirami dengan hikmah, dan hidup kita penuh ketenangan dan sakinah.

40. Ameen. Allahumma ameen.

0 comments:

Post a Comment

Followers

The Colours of Life

The Colours of Life
Picture taken on Syawal 1, 2009

THE BELOVED FAMILY-Hey, do the maths!

Dad: Mohd Hanaffi bin Hassin
Mom: Noorma bte Mamat

Siblings:

Mohd Ridzwan
Nurul Shuhada
Mohd Amirul Asyraf (blog owner)
Fatihah Sakinah
Nurul Ain Afifah
Ilyana Nazlin
Nur Amira Mawaddah
Mohd Aizat Aiman
Nur Anis
Mohd Amri Afiq