RSS

Tuesday, October 29, 2013

Di Hujung Jari


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Kita sering dimomokkan dengan kehebatan era masa kini yang digambarkan sebagai zaman apabila dunia sudah berada di hujung jari.

2. Secara umumnya, saya memahami bahawa ia bermaksud kita boleh mendapatkan maklumat tentang apa jua di seluruh dunia ini walaupun hanya dengan menekan butang-butang di papan kekunci (keyboard) komputer (dengan jari jemari). Malah urusan seperti urus niaga juga kini boleh dilakukan dengan cara yang sama.

3. Jika cuba dilihat dari sudut pandang yang lain; yang saya rasa lebih tepat, sebenarnya dunia sekarang hanya diketahui terlalu sedikit realitinya, ibarat hanya sekecil hujung jari.


4. Cuba perhatikan gambar di atas. Daripada keseluruhan permukaan bumi yang luas itu, hanya sikit bahagian yang tersentuh hujung jari padanya.

5. Ada dua kiasan yang saya mahu ambil di sini.

6. Pertamanya, kita boleh jadi jumud tak bergerak ke mana-mana. Duduk di situ sahaja, kerana kemudahan internet misalnya, mengurangkan pergerakan kita kerana seolah-olah tak perlu. Nak makan pun sekarang, bukan sahaja tak perlu masak, malah tak perlu keluar rumah.

7. Perkara ini selalu disebut-sebut sebagai satu kemudahan zaman moden, dan saya bukan ingin menafikan manfaat yang ada daripada kemudahan sebegini, tapi janganlah sehingga kita lupa juga akan banyaknya kesenangan dunia ini yang mendatangkan mudarat.

8. Bak kata cerdik pandai, di negara orang, manusia mati kekurangan makanan, kita di bumi bertuah Malaysia ini mati dek terlebih makan! Sebut sahaja darah tinggi, kencing manis, sakit jantung; saya yakin anda faham mesej saya.

9. Apapun bukan itu fokus saya dalam penulisan ringkas ini.

10. Kiasan kedua adalah tentang jari telunjuk itu sendiri; yang difahami sebagai satu perbuatan mengarah, dari aspek bahasa badan atau body language. Maksud saya, jika seseorang ingin memberi arahan, dia biasanya tunjuk menggunakan jari telunjuk.

11. Mesej saya begini. Kita fikir kononnya kita ketahui semua (atau banyak) benda dalam dunia ini melalui internet.

12. Tanpa kita sedari, internet menjadikan kita jauh lebih sempit pemikiran; melainkan jika kita sedar. Adakah internet menyediakan maklumat yang kita perlu, atau maklumat yang kita MAHU? (ingat jari telunjuk- simbolik perbuatan mengarah, MAHU itu dan ini)

13. Cuba perhatikan pola carian kita di internet. Sebenarnya enjin carian seperti Google (setahu saya) mempunyai kebolehan menilai kegemaran (favorite) kita, seperti laman web apa yang kita sering buka, dan subjek apa atau cerita apa yang kita selalu baca. (begitu juga news feed  atau timeline di Facebook dan lain-lain yang sedia 'dipilih' untuk kita; bukan oleh kita)

14. Daripada maklumat yang terlalu banyak, maka akan dipilih kelompok-kelompok maklumat yang telah dikategorikan tadi untuk menjadi santapan minda kita.

15. Contohnya, jika kita menaip kebaikan Facebook, maka pasti yang keluar adalah pautan kepada artikel mahupun sumber bentuk lain yang berkaitan dengan kebaikan Facebook (ini contoh saja).

16. Dengan kata lain, jika itulah keyakinan selama ini (bahawa Facebook itu adanya baik sahaja), maka demikianlah keyakinan kita sampai bila-bila melainkan kita mula membuka minda dan memahami sifat dan ciri-ciri internet ini.

17. Demikian juga dalam hal menyokong dan membangkang sesuatu jemaah atau kumpulan dakwah Islam.

18. Kita kadang-kadang terfikir, bahawa kumpulan kita lah yang terbaik, kerana kita dikelilingi oleh kelompok yang berpemikiran sama (demikian kecenderungan biasa manusia) dan sering saja didedahkan dengan maklumat-maklumat yang menguatkan lagi pendirian kita.

19. Dalam hal yang lain, isu Palestin, Syria, Mesir misalnya.

20. Seolah-olah media lah yang berperanan mendefinisikan hidup kita, dan realiti sekeliling kita.

21. Ada musimnya, media akan melaporkan kezaliman yang berlaku di negara-negara bergolak.

22. Adakah hanya ketika itu sahaja mereka bergolak?

23. Terkadang terasa apabila kita sibuk pula dengan isu lain, contohnya Bajet 2014 (Malaysia), seolah-olah timbul di hati semacam perasaan bahawa oh, negera-negara bergolak ini sedang rehat sekejap.

24. Tidak! Pergolakan dan kezaliman berlaku hari-hari di seluruh dunia. Kekerapannya bukan bergantung kepada kekerapan ia dilaporkan di internet (media).

25. Ya, apa yang media laporkan mungkin berlaku dalam dunia realiti. Tapi apa yang berlaku dalam dunia realiti tak mungkin semuanya dapat dilaporkan media.

Jadi apa cadangan saya?


26. Tujuan saya menulis adalah supaya saya juga dapat mengingatkan diri sendiri agar membuka mata.

27. Dalam dunia media, perlu lebih banyak pengkajian, dan jangan sesekali gopoh, malah beremosi dalam berkongsi maklumat, apatah lagi 'aib orang.

28. Di Malaysia, apabila trendnya adalah laporan media tentang jenayah yang makin meningkat; kita tak menafikan kebenarannya, namun bukan satu andaian yang baik untuk menyamakan kadar jenayah dengan kadar kekerapan laporannya di media.

29. Yang penting adalah persediaan kita untuk mati (dan hidup di alam berikutnya).

30. Dan perlindungan serta tawakkal kita kepada Allah SWT, itu yang dicari.

31. Sama ada bergantung kepada Allah SWT dan lakukan sesuatu; atau mengharapkan bantuan polis, dan akhirnya mempersalahkan polis juga atas kekurangan mereka.

32. Moga kita tak 'patah kaki' kerana internet. Sedangkan Islam mengajar kita untuk bertebaran di muka bumi, untuk mengambil manfaat dan pengajaran.

33. Mohon doakan saya juga yang terlebih-lebih lagi jahil dan hinanya di sisi Allah SWT ini. Akhirnya nanti, yang menyelamatkan kita ialah Islam yang kita 'gigit dengan gigi geraham'.

34. Kita harus kuat. Dan kuatnya kita bukan bermula dengan badan fizikal, tapi kekuatan hati dan jiwa. Sucikanlah ia, dan sucikan sentiasa.

35. Jangan sampai suatu ketika, kita menyesal, dan hanya mampu menggigit JARI. Bahkan mungkin; bukan dunia di hujung jari, tapi jari ini terlalu kecil untuk meliputi walaupun hujung dunia.

Allahuaklam. Wassalamualaikum wbt.
Read more "Di Hujung Jari"

Thursday, October 24, 2013

Korbankan Unta, Bukan Agama


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Umat Islam tak patut dan memang tak menafikan bahawa lembu ialah binatang yang mulia di sisi penganut agama Hindu. Soalnya, adakah menyembelih lembu adalah perbuatan menghina penganut agama Hindu?

2. Padahal ibadah korban oleh umat Islam, contohnya menyembelih lembu, bukanlah bertujuan menunjukkan betapa hinanya lembu di sisi umat Islam. 

3. Bahkan sebaliknya!

4. Binatang-binatang korban dan ternakan dimuliakan kerana menjadi manfaat buat manusia, sebagaimana yang disebut di dalam Al-Quran sendiri pada banyak tempat.

5. Malahan, dalam satu hadis Nabi SAW, pada hari akhirat, binatang korban tadi akan datang bersama-sama tanduk, kuku dan bulu-bulunya sebagai bukti kepada individidu yang melaksanakan ibadah korban.

6. Adakah wajar umat Islam berkongsi gambar aktiviti penyembelihan di Facebook?

7. Islam mengajar kita agar menitikberatkan adab; sesama manusia mahupun alam keseluruhannya.

8. Saya kurang bersetuju jika perkongsian gambar-gambar sedemikian terus dilihat sebagai tanda-tanda tidak sensitifnya umat Islam terhadap orang bukan Islam, terutamanya penganut agama Hindu.

9. Padahal menafikan ruang perkongsian sedemikian seolah-olah menunjukkan kita tak sensitif terhadap amalan kebiasaan umat Islam.

10. Saya mohon maaf terlebih dulu jika ada yang tak setuju, mohon saya huraikan lebih lanjut dan terperinci hujah saya.

11. Pertamanya, Islam meletakkan niat sebagai asas kepada perbuatan.

12. Sesiapa yang berniat berkongsi gambar-gambar aktiviti penyembelihan lembu, sebagai tanda kesyukuran atas kemeriahan dan nikmat Allah pada Hari Raya Aidiladha adalah baik.

13. Pada hemah saya, umumnya, tak kanlah ramai orang Islam suka-suka muat naik gambar sembelihan dengan niat ingin mempersenda agama lain.

14. Demikian juga, saya rasa kita maklum bahawa aktiviti penyembelihan ini juga disiarkan di kaca televisyen padahal bukan orang Islam sahaja yang menonton TV.

15. Ada juga aktiviti penyembelihan yang dilakukan di kawasan lapang seperti padang, yang kadang-kadang mencetuskan isu juga yang berkaitan sensitiviti agama.

16. Saya berpendapat bahawa di negara Malaysia, menyedari hakikat bahawa majoriti umatnya adalah umat Islam, maka masyarakat bukan Islam sewajarnya sensitif juga (yakni peka) tentang amalan biasa umat Islam.

17. Selagi mana umat Islam tak memaksa individu bukan Islam (terutamanya penganut agama Hindu) untuk menonton, menyaksikan mahupun melihat sendiri penyembelihan itu, maka sepatutnya gambar-gambar sopan yang disiarkan, mahupun penyiaran di televisyen secara terbuka dan aktiviti di tempat terbuka (seperti padang) tak menjadi masalah. Bukankah adanya pilihan untuk tak melihat?

18. Menyembelih lembu di depan lembu lain yang hidup dan akan disembelih pun dikira tak beradab dalam Islam, menunjukkan bahawa Islam bukan sekadar menghormati sesama manusia, bahkan juga kepada haiwan.

19. Sebarang gambar yang berbentuk menghina binatang sembelihan, bukan sahaja mengguriskan hati orang bukan Islam (Hindu), bahkan orang Islam sekalipun tak kan setuju.

20. Mohon betul-betul faham sekali lagi, saya sama sekali tak menafikan keperluan untuk menjaga sensitiviti orang bukan Islam. Namun, saya rasakan bahawa kadang-kadang kita tak melakukannya dengan 'bertempat'.

21. Ayuh kita lihat dari sudut yang berbeza.


22. Arak dilarang dan diharamkan dalam Islam. Tapi kita mempunyai kilang arak yang besar, di Selangor contohnya.

23. Jika diadili dengan baik, kilang yang boleh dilihat ketika memandu di jalan raya ini, pasti paling banyak dipandang oleh orang Islam (kerana komposisi rakyat kita yang majoritinya orang Islam). Jika menggunakan logik yang sama, bukankah wajar untuk dipersoalkan tentang sensitiviti umat Islam yang tak dipelihara dalam hal ini?

24. Bagaimana pula dengan pegangan tauhid umat Islam (Tiada Tuhan selain Allah), yang bertentangan dengan konsep triniti penganut agama Kristian dan konsep ketuhanan agama lain, adakah tidak boleh disebut-sebut Laa ilaaha illa Allah kerana boleh melukakan hati orang bukan Islam?

25. Bagaimana pula dengan syiar Islam seperti azan, adakah perlu menafikan hak umat Islam yang ramai di sesuatu kawasan apabila ada sebilangan kecil penganut bukan Islam 'terganggu' dengan bunyi 'bising' azan?

26. Di sinilah perlunya sikap saling memahami dan saling menghormati.

27. Umat Islam perlu tunjukkan contoh yang baik.

28. Kita mesti tegas dalam hal-hal tertentu (bukan apologetik sepanjang masa) dan dalam masa yang sama mesti berhikmah, baik dan mesra dengan masyarakat bukan Islam yang lain. 

29. Perlu ada keseimbangan antara aspek Jalal dan Jamal. Sebagaimana Allah SWT garang terhadap orang-orang yang keras, dan besar rahmat dan kasih sayang-Nya terhadap orang-orang yang sentiasa mengharap.

30. Demikian juga halnya dalam dua hal yang lain. Saya sentuh dengan ringkas, kemudian saya tutup artikel ini insha Allah.

Pertama

31. Saya bukanlah peminat tegar (kipas-susah-mati) Ustaz Azhar Idrus. Tetapi secara peribadi saya kurang bersetuju dengan komentar seperti kenapa UAI suka buat lawak dan kenapa UAI kadang-kadang memberi jawapan agama tanpa beserta dalil.

32. Pertamanya, saya yakin bahawa setiap orang ada peranan dan perlu mainkan peranan masing-masing.

33. Jika ditelusuri perjalanan dakwah UAI, yang mendengar ceramah beliau ialah orang kampung dan anak muda (tak menafikan peranan da'ie lain).

34. Maka mungkin tarikan melalui lawak jenaka sekali-sekali perlu untuk menarik kumpulan-kumpulan dari latar belakang begini.

35. Tentang dalil pun sama. Bak kata pepatah, Absence of evidence is not evidence of absence.

36. Kadang-kadang UAI menjawab soalan yang diajukan tanpa dalil (kadang-kadang merujuk kitab ulamak yang memang tak sertakan dalil kerana ia satu ringkasan untuk orang awam).

37. Tak menyertakan dalil tak semestinya tak bersandarkan dalil.

38. Yang penting buat orang awam terutamanya, adalah untuk mendapat jawapan kepada persoalannya, dan agar dapat diamalkan. Kalau tak diberitahu dalil tak mengapa, walaupun jika dimaklumkan, lebih baik (jika perlu).

39. Namun dalam dunia moden, semua orang daripada pelbagai latar belakang, boleh menonton ceramah UAI di You Tube. Pastinya adanya golongan yang lebih terpelajar sikit mahukan dalil dalam setiap hujah.

40. Mungkin tak salah mintak dalil, tapi sekali lagi pinta saya, fahamilah peranan dan latar belakang masing-masing, dan iktiraflah.

Kedua

41. Soal artikel 'elit'.

42. Saya pun pernah berasa 'menyampah' dengan artikel-artikel agama yang banyak menggunakan istilah Bahasa Arab; kerana saya pun tak faham istilah yang digunakan.

43. Demikian juga ada artikel yang ditulis dalam Bahasa Inggeris. Orang awam biasa pasti struggle nak faham dan menghadam mesejnya.

44. Namun, saya rasa penilaian sebegini tidak adil. Dan saya pun salah juga.

45. Sepatutnya, kaedah yang boleh digunakan adalah mengiktiraf peranan dan kumpulan sasaran.

46. Jika saya tak faham sesuatu artikel, mungkin bukan saya kumpulan sasarannya (dari segi corak penulisan).

47. Samalah juga artikel dalam Bahasa Inggeris; penulisnya mungkin dapat menulis lebih baik dalam Bahasa Inggeris (atau sebab-sebab lain) tapi pasti ada kumpulan sasarannya.

48. Jika kita tak termasuk, janganlah salahkan yang menulis, tapi pertingkatkan kebolehan kita sebagai pembaca.

49. Dan jika kita faham artikel-artikel 'elit' ni pula, dan merasakan bahawa orang awam dan orang kebanyakan perlu memahaminya, kenapa kita tak mengambil inisiatif untuk mengalih bahasa atau menulis semula dalam bentuk yang lebih mudah?

50. Sekian sahaja coretan buat masa ini. 

51. Saya mohon maaf sekali lagi jika ada yang terguris di hati. Nothing personal. Niat saya adalah sekadar membahaskan beberapa persoalan yang bermain di benak fikiran saya, dan pastinya saya insan biasa yang pasti jua ada kelemahan dan tersilap dalam memberikan pendapat.

Allahuaklam. Wassalamualaikum wbt.

P/S: Sudut pandang yang diketengahkan bukan bermaksud memberi fatwa ya. Jazakumullahu khairan kaseera.

2.15 pagi, Khamis, 24 Oktober 2013
Read more "Korbankan Unta, Bukan Agama"

Monday, October 21, 2013

Selamat Tinggal Borneo!


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.


1. Kenyataan Presiden ISMA, Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman telah menjadi bualan ramai rakyat Malaysia yang mengikuti perkembangan isu kalimah Allah dan keputusan mahkamah baru-baru ini.

2. Artikel yang menyiarkan kenyataan itu boleh dibaca di sini.

3. Sebelum saya berbicara lebih lanjut, izinkan dengan ringkasnya saya sebut di sini, bahawa ada sesetengah orang Islam, apatah lagi yang bukan Islam masih keliru dengan persoalan sebenar dalam isu kalimah Allah.

4. Sehinggakan ada orang bukan Islam yang menggunakan istilah A-word (merujuk kepada Allah) kerana beranggapan (atau sekadar sindiran sinis) bahawa orang bukan Islam tak boleh lagi menggunakan atau menyebut, mahupun mengeja nama Allah.

5. Padahal, bukan itu soalnya. Fahamilah betul-betul. Isunya adalah apabila perkataan God mahu diterjemah kepada Allah dalam penulisan Bahasa Melayu.

6. Menterjemah God kepada Allah bermakna perkataan seperti Son of God akan diterjemah menjadi anak Allah, padahal sepatutnya anak Tuhan.

7. Sesungguhnya Allah SWT suci daripada sifat sedemikian. Dia tak beranak dan tak diperanakkan. Frasa 'Anak Allah' ibarat menyatakan 'Segi tiga berbentuk bulat'. Tak masuk akal!

8. Ringkasnya, yang tak dibenarkan adalah kerana khuatir penggunaan itu menjadi peNYALAHgunaan.

9. Justeru, apa yang saya faham, jika seorang bukan Islam ingin menyanyi lagu negeri yang ada nama Allah di dalamnya, atau ingin menyebut kuat-kuat bahawa Allah SWT Maha Esa, dan lain-lain keadaan yang sesuai dengan sifat Allah SWT, maka silakan.

10. Berbalik kepada soal ISMA tadi, kenyataan beliau ialah:

“Mereka boleh buat pilihan lain untuk berpindah ke mana-mana negara kalau sudah tidak lagi boleh menerima kedaulatan Islam dan raja yang menjaga kedaulatan agama itu.”

11. Baik, begini komentar saya.

12. Lenggok bahasa sedemikian memang mengguriskan hati mereka yang tak gembira dengan keputusan mahkamah (bahawa kalimah Allah dilarang digunakan seperti yang diinginkan) sehinggakan ia menjadi mesej secara tak langsung bahawa satu-satunya pilihan sekarang adalah untuk keluar daripada negara Malaysia.

13. Jika dilihat dari aspek ini, maka kenyataan ini tidak patut dikeluarkan. Malah jika memang demikian niatnya, saya sebagai seorang rakyat Malaysia yang hina dina tegas tak bersetuju. ISMA telah menjawab balik dengan menyatakan bahawa sebenarnya kenyataan itu diputar belit atau mungkin disalahfahami. Allahu'aklam.

14. Namun, saya berharap sahabat-sahabat (terutamanya yang bukan Islam) dari Sabah dan Sarawak lebih cenderung untuk melihat kepada pilihan lain, yakni bersatu padu dan bersama-sama saling menghormati satu sama lain dan mencintai negara kita ini.

15. Selain hal di atas, saya ingin sentuh juga perkara-perkara berikut.

16. Sebagai seorang Muslim, saya faham bahawa Islam ialah agama yang harmoni dalam ketegasannya.

17. Saya cenderung untuk bersetuju dengan ISMA dalam hal-hal yang melibatkan kepentingan dan sumbangan orang Melayu dalam hal-hal berkaitan agama Islam dan kedaulatannya, lebih-lebih lagi jika sumber rujukan ISMA ialah idea dan pendekatan yang dibawa oleh tokoh ulamak besar nusantara (dan antarabangsa), Tan Sri Professor Dr. Syed Muhammad Naquib Al-Attas.



18. Pun begitu, saya harap, ISMA dan ahli-ahlinya, mahupun siapa jua orang Melayu Muslim yang lain, mengelakkan daripada mempunyai mentaliti bahawa Islam hanya akan kuat dan berdaulat jika semua orang di negara kita, atau di tempat kita tinggal adalah Melayu dan Islam sahaja.

19. Mentaliti sedemikian saya fikir ada kemungkinan menyumbang ke arah tercetusnya idea untuk orang bukan Melayu atau bukan Islam agar 'keluar' atau 'dihalau'.

20. Bukan sahaja ia tak praktikal dalam idealisme sebenar Islam (sefaham saya) memikirkan komposisi rakyat Malaysia berbilang latar-belakang, bahkan jikapun praktikal, ia menutup ruang dakwah dan ia bukan matlamat unggul kita umat Islam.

21. Lemahlah kita jika kita fikir kita akan meninggi hanya jika kita berada sesama kita. Jaguh kampung sahaja. Pandanglah lebih tinggi. Orang Melayu hebat ke-Islamannya jika dihormati dalam kalangan orang bukan Melayu dan orang bukan Islam yang tinggal di bawah satu bumbung dengan mereka.

22. Sama juga, dalam isu yang lebih dalam, tentang persoalan mazhab (huraian ini tiada kaitan dengan ISMA).

23. Tidak bolehlah kita melaungkan slogan meninggalkan mazhab dan meletakkan hanya satu standard sahaja untuk diikuti umat Islam. Apatah lagi slogan cacat menyeru orang awam agar berlepas diri daripada mazhab.

24. Menurut Sheikh Faraz Rabbani, hal ini bukanlah panggilan kepada perpaduan dan toleransi, tetapi satu usaha memecahbelahkan masharakat. Jika hanya satu mazhab yang mahu diikut, maka akan bergaduh besar dan masing-masing mahu mazhab mereka yang 'menang'.

25. Padahal kepelbagaian pendapat ulamak itu satu rahmat yang luas. Dan pendapat mereka yang berbeza-beza itu adalah dalam hal cabang dan semuanya betul lagi benar.

26. Perpaduan bukanlah dicapai apabila hanya satu idea diterima dan yang lain wajib mengikutinya, tetapi menurut Sheikh, betapa perbezaan sesama kita tak sepatutnya menjadi halangan untuk kita hidup bersama.

27. Menurut Sheikh Abdal Hakim Murad, 90 peratus daripada umat Islam dalam 90 peratus tempoh masa perjalanan sejarahnya hidup harmoni kerana penerimaan dan toleransi antara satu mazhab dengan mazhab yang lain. Adakah formula yang lebih baik berbanding yang ini?

28. Sebagai penutup, saya sentuh sikit lagi tentang kalimah Allah.

29. Kelihatannya, ada usaha sesetengah pihak untuk sama-sama mengaku tentang konsep keesaan Tuhan dalam agama mereka, sekaligus menjadi justifikasi bahawa bolehlah kalimah Allah itu mereka gunakan.

30. Saya mohon rakan-rakan se-Islam mematahkan terus hujah begini dengan merujuk semula kepada Rukun Islam kita yang pertama yakni shahadatayn (DUA kalimah shahadah).

31. Ya, umat Islam bukan hanya mengakui keesaan Allah SWT, malah wajib menerima bahawa Muhammad itu Rasulullah SAW dan Nabi yang terakhir.

32. Mengakui keesaan Tuhan semata-mata tidak menyamakan mana-mana agama dengan agama Islam, sama ada Kristian, Hindu dan lain-lain, kerana hanya Islam mewajibkan keimanan kepada Rasulullah SAW.

33. Hal ini bukan untuk menolak keharmonian antara penganut agama, tetapi untuk menolak kekeliruan propaganda sesetengah pihak yang menyamakan semua agama dalam semua aspek. TIDAK! Perpaduan itu memerlukan usaha mencari persamaan, tapi yang hitam katakanlah hitam, bukan putih.

Allahuaklam. Assalamualaikum wbt.


P/S: Kepada semua orang Sarawak dan Sabah, sama ada Muslim mahupun bukan, saya mahu ucapkan:
Kamek sayang kitak! =D
Read more "Selamat Tinggal Borneo!"

Wednesday, October 9, 2013

Rendahkan Pandangan, Jangan Pandang Rendah


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Dalam satu program oleh Interactive Dakwah Training (IDT) bersama Sheikh Nuruddeen Lemu (daripada Nigeria) bertemakan Unity in Diversity, Sheikh menyebut bahawa kita perlu menjadi seperti lautan, yang terus menerus menerima air daripada sungai.

2. Padahal lautan sudah banyak airnya berbanding sungai.

3. Kenapa? Kerana lautan letaknya di bawah dari sudut geografi. Sungai yang mengalir dari bukit turun ke bawah hinggalah ke muara dan bertemu dengan lautan di situ.

4. Rendahnya lautan menjadi simbolik kepada rendahnya dirinya; seakan alam ingin mengajar kita, walau sebanyak mana ilmu di dada, walau tinggi mana kedudukan kita, rendah dirilah.


5. Saya ingin kongsikan 2 kisah di sini, kemudian buat kesimpulan.

6. Pertamanya kisah oleh Sheikh Hamza Yusuf.

7. Kisah ini berlaku dalam satu majlis yang dihadiri beliau di rumah seorang ulamak yakni guru beliau (kalau saya tak silap Sheikh Bin Bayyah).

8. Sepertimana lazimnya, mereka dihidangkan air dan sebagainya, dan hidangan ini disediakan oleh pelayan-pelayan (waiters). 

9. Sehingga satu ketika, pengerusi memulakan majlis.

10. Kata pengerusi majlis itu, yang menghidangkan air tadi sebenarnya sudah mengaji/menghafal 7 Qiraat Al-Quran!

11. Rakan-rakan, ilmu Qiraat Quran ini ilmu yang hebat. Kita di Malaysia ini hanya mengaji tajwid contohnya, kebanyakannya hanya menggunakan satu kaedah bacaan. Itupun belum sempurna sepenuhnya.

12. Bagaimana dengan mereka yang sudah mengaji tujuh? (sedangkan kita hanya satu?)

13. Mesej saya di sini, awalnya mungkin tadi pelayan dalam majlis itu langsung tak dipandang. Namun, rupa-rupanya bila kita tahu apa ilmu yang ada pada mereka, lantas kita rasa hormat, kasih dan kagum. 

14. Demikianlah dalam banyak hal, Allah menyembunyikan wali-wali-Nya, bahkan mungkin kita tak tahu si tukang sapu di tepi-tepi bangunan yang banyak itu apakah status mereka di sisi Allah SWT.

15. Rendahkanlah pandangan, jangan pandang rendah!

16. Kisah kedua saya peroleh dalam satu majlis perhimpunan pelajar di Surau As-Siddiq di Seksyen 7 Shah Alam oleh seorang ustaz dari Masjid Sri Petaling tak silap saya.

17. Kisahnya begini.

18. Satu ketika, seorang suami isteri sedang memasak bersama. (oh so sweet! err.. selingan =P)

19. Tiba-tiba terdengar bunyi ada orang mengetuk pintu. Pengemis rupa-rupanya.

20. Lalu si suami menyediakan makanan yang dimasak tadi lalu diminta isterinya untuk memberinya kepada si pengemis di luar rumah.

21. Si isteri lantas membawa makanan kemudian membuka pintu.

22. Si isteri memandang pengemis itu.

23. Si pengemis memandang wajah isteri.

24. Si isteri memandang lagi wajah pengemis.

25. Lantas jatuh pengsan si isteri!

26. Cabut dan larilah si pengemis tadi.

27. Ketika si isteri sedar, si suami bertanya apa yang berlaku. Si suami tekun dan sabar mendengar.

28. Kata si isteri, sebenarnya, pengemis tadi itu adalah bekas suaminya.

29. Suatu masa dulu, mereka sedang masak bersama. Lalu datang seorang pengemis meminta makanan.

30. Namun suaminya itu pergi membuka pintu dan menghalau pengemis itu.

31. Akibatnya, dengan taqdir Allah SWT, lama-kelamaan si suami mula jatuh miskin dan hilang kekayaannya dan akhirnya mereka berpisah. Sebab itu si isteri jatuh pengsan kerana melihat si pengemis tadi, yang sebenarnya merupakan bekas suaminya.

32. Lantas, apabila si isteri habis bercerita, si suami pula mencelah.

33. Wahai isteriku, sebenarnya akulah pengemis yang pernah dihalau itu! Subhanallah!

34. Lihatlah bagaimana kisah ini. Bukan sahaja pengemis yang dihalau ini akhirnya mendapat kekayaan orang yang menghalaunya, bahkan Allah ambil isteri si penghalau itu dan juga berikan kepada yang dihalau!

35. Seorang hilang harta dan isteri. Seorang lagi mewarisi harta, bahkan isteri!

36. Rakan-rakan, ingatlah bahawa dalam kita mencari ilmu, berakhlaklah dengan ilmu.

37. Dengan itu, insha Allah kita akan berakhlak sesama manusia.

38. Ilmu tanpa akhlak akan menjauhkan kita daripada ilmu, dan menjauhkan daripada insan lain.

39. Akhlak pula, akan menambahkan ilmu pada kita. Malah menambahkan kenalan bersama-sama ilmu tadi. Manusia dan ilmu yang baik, menjadi teman orang yang berwangikan akhlak terpuji.

40. Akhir kata, rendahkanlah pandangan kita, jangan pandang rendah!

Allahuaklam. Wassalamualaikum wbt.

P/S:
Jarang bermadah,
Sering bersugi,
Orang merendah,
Makin meninggi =D

-Shah Alam, 4 Zulhijjah 1434Hijrah bersamaan 9 Oktober 2013
Read more "Rendahkan Pandangan, Jangan Pandang Rendah"

Tuesday, October 1, 2013

Kemaafan


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Bayangkan anda sedang memandu kereta.

2. Lalu ada sebuah kereta dengan 'nakal'nya memintas anda dengan cara yang tak sepatutnya.

3. Laju betul kereta tersebut.

4. Anda marah. Lalu hati mula bergetar. 

5. Sehinggakan anda berdoa pula agar diberi balasan kepadanya, mungkin kemalangan ke apa ke, supaya dia sedar!

6. Tak lama selepas itu, anda terkejut.

7. Tiba-tiba sahaja di depan anda ada kereta berhenti mengejut.

8. Anda tak sempat menekan brek, lalu melanggar kereta itu.

9. Segalanya berlaku dalam beberapa saat sahaja. Sedar-sedar, kereta anda dan kereta itu dua-dua terheret ke bahu jalan.

10. Tiada kemalangan jiwa berlaku. Anda pun cedera ringan sahaja.

11. Tapi hati lebih parah kecederaannya. Masih marah. Tapi bingung.

12. Anda melihat di luar, anda kenal sangat kereta yang anda langgar itu.

13. Itulah kereta yang memintas anda tadi.

14. Dan andalah yang mendoakan kemalangan baginya.

15. Adakah anda gembira bahawa doa anda termakbul?

Wahai rakan-rakan yang budiman,

16. Islam melalui kasih dan cinta Nabi SAW mengajar kita untuk berusaha memaafkan orang lain.

17. Jangan sesekali mendoakan keburukan kepada orang, kerana mungkin keburukan yang ditimpanya melibatkan kita. Mudarat yang diterimanya memudaratkan kita.

18. Nabi SAW ketika berdakwah di Taif, waktu itu keadaan sudah cukup menekan; ramainya yang masih ego tak mahu menerima Islam; ramai pula orang kesayangan Nabi SAW yang meninggalkan baginda menemui Tuhannya yang Esa.

19. Dan Nabi SAW dibaling batu dan dizalimi sehingga berdarah baginda. Malaikat yang melihat keadaan itu memohon kebenaran baginda untuk menyatukan dua gunung menghancurkan penduduk Taif ini di tengah-tengahnya; namun Nabi SAW tidak benarkan.

20. Bahkan didoakan pula ke atas mereka.

21. "Ya Allah, berikanlah petunjuk kepada kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui."

22. Ketika Perang Uhud, Nabi SAW pun cedera dan berdarah.

23. Namun baginda mengeringkan darah daripada jatuh ke tanah, kerana jika darah yang mulia itu jatuh menyembah bumi, maka binasalah orang-orang yang berbuat zalim itu!

24. Sayangnya Nabi SAW kepada ummat, sehingga begitu sekali.

25. Adakah ini fantasi? Contoh yang hanya menjadi ilusi? Tidak sama sekali. 

26. Ayuhlah memaafkan. Saling mendoakan kebaikan orang lain, biarpun mereka telah melukakan kita.

27.  Inilah legasi yang ditinggalkan Nabi SAW. Umat ini bukan umat yang mencerca. Umat ini bukan umat yang keras. Umat ini bukan umat yang berdendam.

28. Tapi umat ini bersatu atas dasar kasih sayang. Keberaniannya disulami kelembutan. Menunggu waktu rehat hanya tatkala kaki mula melangkah masuk ke syurga.


29. Hari Ahad ini (6 Oktober) insha Allah akan diadakan satu sesi pengajian (dan khatam) sebuah kitab bertajuk Solat Al-Muqarrabin yang dikarang oleh seorang wali Allah dari Yaman. Bermula dari pukul 8.30 pagi. Tempatnya di Masjid Negeri Shah Alam. Sesiapa yang berminat boleh segera hubungi saya di 011 1645 9393.

Wallahuaklam. Terima kasih, assalamualaikum wbt.
Read more "Kemaafan"

Followers

The Colours of Life

The Colours of Life
Picture taken on Syawal 1, 2009

THE BELOVED FAMILY-Hey, do the maths!

Dad: Mohd Hanaffi bin Hassin
Mom: Noorma bte Mamat

Siblings:

Mohd Ridzwan
Nurul Shuhada
Mohd Amirul Asyraf (blog owner)
Fatihah Sakinah
Nurul Ain Afifah
Ilyana Nazlin
Nur Amira Mawaddah
Mohd Aizat Aiman
Nur Anis
Mohd Amri Afiq