RSS

Monday, July 23, 2012

Poster Panjang Ramadhan!


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Selain BURAK, dua lagi pelan saya dalam bulan Ramadhan untuk blog ini ialah poster panjang (di bawah) dan juga satu projek yang belum lagi bersedia untuk memperkenalkan dirinya. 

2. Mungkin akan diumumkan pada hari pertama Aidilfitri insya Allah. Saya masih mengusahakannya, insya Allah untuk manfaat diri saya dan keluarga, serta para sahabat di luar sana.

3. Mohon doakan keredhaan Allah terhadap diri saya dan keluarga. Moga Allah memperkenankan doa saudara/ri semua dan membalas dengan sebaik-baik nikmat dan ganjaran. Ameen ameen ameen =D

Muat turun (download) saiz asal di sini

Wallahuaklam. Wassalamualaikum wbt.

P/S:
1. Sahabat pembaca yang dihormati, kongsilah apa jua yang ada di blog ni jika anda mahu, walaupun tanpa menyebut nama pemilik blog ini. Kerana jika yang dikongsi itu ialah kebaikan atau boleh mendatangkan manfaat, maka hanyasanya Pemiliknya hanya satu, yakni Allah 'Azza wajalla ;-)

2. Laman Freebies saya ada menyediakan banyak lagi perkara yang boleh dikongsi secara percuma. Silalah melawatnya jika sudi =D
Read more "Poster Panjang Ramadhan!"

Saturday, July 21, 2012

Siapa Nabi Akhir Zaman?


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Akhir-akhir ini, media beberapa kali melaporkan berita tentang kehadiran hero dan penyelamat dunia yang tiba di muka bumi. Maklumlah, tahun ini tahun 2012.

2. Di Putrajaya contohnya, seorang lelaki mengaku sebagai Imam Mahdi dan membawa pula bersamanya seorang wanita, mengamuk hingga ditembak mati oleh pihak polis. 

3. Biarlah Allah SWT sahaja yang menilai niat dan kewarasan lelaki ini, kerana hanya Allah lah Tuhan yang Maha Mengetahui sama ada yang nyata mahupun yang tersembunyi.

4. Terkini, ada pula seorang kapten di Melaka mengaku menjadi rasul dan juga mengaku dia Allah?

5. Lelaki ini dibicarakan di Mahkamah Syariah dan mengaku tak bersalah.

6. Terlalu ramai (jika tak semua) orang di dunia ini yang ingin menjadi hero.

7. Namun, amat jarang sekali yang mengaku hero ini mengetahui siapakah lawan atau musuhnya yang sebenar.

8. Kita semua mempunyai musuh. Dan kita tahu iblis dan syaitan itu musuh kita. Mereka dibelenggu dan diikat pada bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini.

9. Akan tetapi, siapa sedar masih ada musuh yang belum diikat? Musuh inilah yang dinamakan nafsu. Nafsu itu ialah diri kita sendiri.

10. Bagaimana mungkin kita boleh memisahkan diri kita daripada diri kita sendiri. Kan ke pelik tu?

11. Diciptakan nafsu untuk ditunggang. Jangan biarkan ia yang menunggang kita.

12. Inilah punca besar kekalahan seorang hero. Seorang wira. Mereka lupa siapa musuh yang PERTAMA.

13. Lihat bagaimana Saidina Ali RA, yang berhenti daripada membunuh musuhnya di medan perang apabila diludah oleh musuh itu, kerana sedar bahawa perbuatannya tidak lagi kerana Allah SWT, tetapi kerana nafsu marahnya akibat diludah.

14. Inilah hero yang sebenar. Yang memerangi dan memenangi nafsunya.

15. Wahai para sahabat di luar sana, tak mustahil lebih ramai antara kita yang mungkin mahu menjadi hero mahupun mencari hero, sehingga kita menjanjikan jalan pintas untuk ke syurga, ataupun percaya apabila diberitahu tips cepat masuk syurga.

16. Berhati-hatilah. Kita ibarat kebun yang berbuah ranum. Pagari diri kita dengan ilmu.

17. Hakikatnya, tiada lagi nabi atau rasul selepas Nabi Muhammad SAW.

18. "Muhammad itu bukanlah bapak dari seseorang antara kamu, tetapi dia ialah utusan Allah, dan PENUTUP segala nabi. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu."
(Surah Al-Ahzaab, ayat 40)

19. Dalam satu hadis riwayat Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:

“Bandingan antara aku dan nabi-nabi sebelum aku ibarat seorang yang membina rumah. Dia membina dengan baik dan cantik, tetapi ada sekeping batu bata yang masih belum diletakkan di satu sudut. Kemudian orang ramai mengelilingi rumah itu dengan kagum melihatnya, lalu mereka berkata, “Mengapakah tidak diletakkan batu bata ini.” Nabi Muhammad berkata lagi, “Akulah batu bata itu dan aku adalah PENUTUP segala Nabi.” 
(Bukhari dan Muslim)

20. Peranan Muhammad SAW sebagai nabi dan rasul terakhir mempunyai signifikan yang cukup besar dalam mengajar kita memahami kepentingan Al-Quran, lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadhan, bulan diturunkan Al-Quran.

21. Jika tiada nabi, maka siapa pula yang akan memimpin kita semua?

22. Di sinilah datangnya Al-Quran sebagai mukjizat terakhir nabi SAW, yang akan kekal sehingga akhir zaman.

23. Mukjizat pada nabi dan rasul yang lain hanya dapat disaksikan pada ketika itu, di tempat yang tertentu, namun Al-Quran sebagai mukjizat nabi Muhammad SAW, yang dijadikan Allah SWT sebagai rahmat buat sekalian alam, kekal dan dirasai seluruh alam sehingga ke hari ini!

24. Persoalannya, bagaimana hubungan kita dengan Al-Quran?

25. Kata Nabi SAW, seseorang pasti tak akan sesat selama-lamanya, selagi mana dia berpegang kepada dua perkara, yakni Al-Quran dan juga sunnah Nabi SAW. Cuba formula ini. Setiap waktu solat, bacalah empat muka surat (2 helai). Insya Allah jika istiqamah sehingga 30 hari, kita boleh khatam Al-Quran.

26. Sebagai penutup, ingin saya mengajak kita sama-sama menghayati Islam dengan sebenar-benarnya.

27. Jadikan bulan puasa ini sebagai satu medium mengembalikan kita kepada fitrah yang sebenar, sebagaimana sucinya seorang bayi yang baru dilahirkan. Barulah kena dengan sambutan aidilfitri pada bulan Syawal, bulan yang menyaksikan 'kelahiran' diri kita yang baru!

28. Sesungguhnya kita semua pernah melakukan dosa atau kesalahan. Namun sebaik-baik antara kita adalah yang bertaubat atas dosa tersebut, menyesal dan tak lagi mengulanginya.

29. Peliharalah solat kita, dan jangan lupa akhlak serta kebersihan jiwa perlu juga dijaga.

Sejauh  mana kita bersyukur dan menzahirkan kesyukuran itu dengan solat?
30. Berusahalah untuk ISTIQAMAH dalam ibadah dan mintalah kepada Allah SWT agar dikurniakannya istiqamah dan iltizam yang kuat dalam diri kita.

31. Ingatlah sentiasa akan mati. Kerana dengan mengingati mati, kita sedar bahawa kita akan kembali kepada Allah SWT jua.

32. Tak ada apa pun yang mampu menahan kita daripada ajal maut, jika ia datang menjemput kita.

33. "Di mana pun kamu berada, kematian akan mendapatkanmu, walaupun kamu berada di dalam benteng yang tinggi dan kukuh...."
(Surah An-Nisa', ayat 78)

34. Persoalannya sekarang, adakah kita akan hidup sehingga berakhirnya Ramadhan? Jika ya pun, adakah kita akan bertemu lagi dengan Ramadhan yang berikutnya?

35. Berapa lama kita hidup di dunia ini? Fikirkanlah, tak lama lagi, bila kita dah meninggalkan Ramadhan, kita mungkin berkata, eh cepatnya dah habis Ramadhan!

36. Mungkin perasaan yang sama akan kita alami ketika kita mati, dan mungkin kita akan kata, eh dah mati dah aku?

37. Namun tatkala itu, tiada lagi ruang untuk bertaubat, tiada lagi peluang untuk kembali ke dunia, untuk mengumpul persediaan menjelang hari Akhirat. 

38. Maka bila lagi kalau bukan sekarang?

39. Benarlah kata Saidina Ali RA, manusia itu tidur. Bila mati baru mereka terjaga!

Wallahuaklam. Wassalamualaikum wbt..
Read more "Siapa Nabi Akhir Zaman?"

Wednesday, July 18, 2012

Istimewa Ramadhan: BURAK


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. 18 Julai 2012: Alhamdulillah, akhirnya bermulalah misi Buletin Ramadhan Kita (BURAK) yang saya rancang dan usahakan dengan bantuan anda semua beberapa minggu yang lalu.

2. Bermula hari ini dan besok, saya akan edarkan helaian-helaian BURAK untuk edisi pertama.

3. Memandangkan insya Allah hari pertama Ramadhan jatuh pada hari Sabtu ini, dan pada waktu itu cuti (tiada kelas), maka saya edarkan edisi pertama ini lebih awal kerana bermula hari Isnin depan, edisi 2 pula akan menyusul.

4. Sepanjang bulan puasa ini, akan ada 9 edisi, maka saya akan edarkan setiap edisi mengikut turutan lebih kurang dalam tempoh setiap 2 atau 3 hari.

UNTUK APA BURAK NI?

5. Ringkasnya, usaha kecil ini adalah untuk mengajak diri saya dan anda semua di luar sana terutamanya golongan orang muda untuk kembali dekat dengan Islam, dengan cara mempunyai minat terhadap Islam, memahaminya, lantas mengamalkannya.

6. Anda boleh turut serta membantu saya dalam usaha ini melalui beberapa cara.

7. Pertama, anda boleh muat turun setiap edisi BURAK ini (yang akan diletakkan dalam entry ini secara berkala- yakni setiap 3 hari insya Allah) melalui pautan (link) yang saya sediakan di bawah.

8. Kedua, jika anda berdekatan dengan kawasan Shah Alam, anda boleh berhubung terus dengan saya supaya saya boleh serahkan kepada anda BURAK yang telah dicetak dan difotokopi dengan banyak untuk diedarkan kepada keluarga, sahabat handai dan orang awam di kawasan anda.

9. Anda juga boleh mencetak sendiri kesemuanya dan edarkan. Saya tak letakkan sebarang hak cipta atau hak milik (copyright) disini. Malah, saya lebih alu-alukan sebarang maklum balas dan teguran untuk sebarang tujuan penambahbaikan insya Allah.

10. Ketiga dan terakhir sekali, anda boleh membantu dari aspek kewangan jika anda sudi dan untuk itu boleh berhubung terus dengan saya. Saya akan pastikan sumbangan kewangan yang anda salurkan digunakan HANYA untuk tujuan mencetak dan fotokopi.

11. Sekian sahaja, saya mohon anda semua doakan saya agar Allah SWT menerima ini sebagai salah satu amal jariah saya pada bulan Ramadhan ini.

12. Semoga Allah juga menerimanya sebagai amal jariah anda semua ameen ameen ameen.

13. Sebarang pertanyaan, bolehlah berhubung terus dengan saya. Terima kasih!

Wallahuaklam. Wassalamualaikum wbt.

P/S: Sesiapa yang ada masalah teknikal untuk download sila emel saya di jako_imp[at]yahoo.com supaya saya boleh emelkan terus kepada saudara/ri. Terima kasih ;-)

Satu hari di Aidilfitri yang lalu. Adik-beradik lelaki. (Along tiada dalam gambar) =)
Muka belakang (sama untuk semua edisi)
Edisi 1 (muat turun)
Edisi 2 (muat turun)
Edisi 3 (muat turun)
Edisi 4 (muat turun)
Edisi 5 (muat turun)
Edisi 6 (muat turun)
Edisi 7 (muat turun)
Edisi 8 (muat turun)
Edisi 9 (muat turun)
TENTATIF EDARAN BURAK SEPANJANG BULAN RAMADHAN

1 Ramadhan: Edisi 1

3 Ramadhan: Edisi 2

6 Ramadhan: Edisi 3

9 Ramadhan: Edisi 4

12 Ramadhan: Edisi 5

15 Ramadhan: Edisi 6

18 Ramadhan: Edisi 7

21 Ramadhan: Edisi 8

24 Ramadhan: Edisi 9
Read more "Istimewa Ramadhan: BURAK"

Thursday, July 12, 2012

I am old and I am in a relationship


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Ramadhan is very near. 

2. Unlike many of us (me included), the companions of Nabi SAW will pray to Allah SWT that they will be able to live until the month of Ramadhan even 6 months before the month came.

3. What is quite astonishing for me is to know that after Ramadhan, they will spend another six month to pray to Allah SWT asking that their ibadah and good deeds be accepted and rewarded by Allah SWT.

4. What that means is that it was a continuous one-whole year full of prayers i.e non-stop!

5. It is therefore absolutely true that one of the best ways to become a good Muslim is by studying the life of the pious people, which of course, would never exclude the biography of the greatest teacher of all, Prophet Muhammad SAW.

6. We all can emulate them, so why don't we?


7. It's already one month plus since I enrolled in UiTM and alhamdulillah, so far everything was not good, because instead of good, it was very awesome rather!

8. I bet I am the oldest student in the faculty, or at least, one of.

9. The environment is totally different, because being surrounded by many people who are much younger than I am, I have a feeling that it helps develop a fatherly characteristic in me- perhaps a good sign that I am getting married. Err..

10. I just want to comment on one thing- which I hope some of you readers out there are actually my juniors (though at the same time classmates) in UiTM.

11. Since I was in primary school, (alhamdulillah) I have been granted with numerous privilege to hold a number of leadership positions, almost everywhere I went to.

12. That didn't exclude programmes or workshops that I attended in the past.

13. They definitely provided me with strong grounds to learn and acquire priceless experience in leadership and management, not to forget their great contributions in developing my self-maturity and the sense of 'being old'.

14. However here's the thing. 

15. If because of my age, and perhaps the seemingly maturity that may emanate from the way I behave, it definitely is not the best reason to make me a leader of yours in UiTM, even in position as trivial as a class representative.

16. I believe that university is, like schools, a perfect place to learn new things in life before we all start working.

17. So, the way I see it, if I were to allow myself to monopolize everything, and that is perceived as  being 'considerate' (because others don't have to think about it then), the truth is actually quite the opposite!

18. If I were to be considerate, despite my possibly higher capability and greater experience at my age, I should have avoided all positions in the class and other form of groupings instead!

19. Why? Because at your age my dear, say, at 18-19 years old, you should have grabbed the chance and given yourself the opportunity to learn and take responsibilities in life rather than giving them to me- which will not only help you develop your self-discipline, but never less important also is to boost your own self-esteem and self-confidence!

20. This is the way I look at it but I don't have problems if you disagree. And for that adik-adik, please take it as if I don't exist there in the first place (only in this aspect though- don't completely ignore me or I'll cry with cuteness haha). I can't afford to take away the chance and space that you should have had, had I not been in UiTM in your batch right now.

21. I mean, if there's one thing I understand about being mature, it is exactly what I have mentioned above. Just because I had the experience here and there in the past, doesn't make me in any way superior than you guys that I can simply show off and transcend others in many things I want to do here in university.

22. In other words, I already had my chance last time (though in different places) and I cherish those moments a lot. Now I have to focus on the next phase of my life, and the real battle ground for me next is the working place instead, certainly not this place called university. Because otherwise, the best title I would be crowned with is only a pathetic 'jaguh kampung'. 

23. You guys instead, please do not find excuse. The opportunities are all yours ;-)

In a relationship

24. Before I end, I also want to touch on another point.

25. That normally, if we have a friend, especially one who is of the opposite gender, and we are always with him or her at many times and often also at many places, people around us will speculate that we are dating him or her.

26. And we feel comfortable by this sort of rumor and scandal. Oh, we are now 'in a relationship'.

27. It's quite sickening though, if you think about it, because this is a form of relationship which is built solely upon speculation and feeling and emotion and all other things that are simply brittle and most of the time short-termed.

28. Let me therefore suggest an alternative for us. What about using the same 'formula' for the Quran?

29. What does it feel to have a relationship with the Quran instead? That everywhere we go, people see us with an Al-Quran.

30. I tried. Not only that it may be something weird- a rare view for most passers-by and 'strangers' in the public, but I myself  personally find it quite awkward too (initially), to for instance, recite Quran or even just to open the book and read the translation of verses from it in places like a bus stop.

31. I mean, again, why is it that this type of relationship so new and awkward to us now?

32. Here are my final remarks.

33. At the end of my entry, I always try to ensure that there will be something we can practice in our daily life, based on what I have written. Because practice will not only last longer, it is also life-changing and insya Allah, be counted and rewarded by Allah SWT The Most High.

34. First, improve our relationship with Allah SWT, that we make prayers or supplication (doa) as something we endlessly practice in our daily life. The second, is to improve the relationship with our own selves i.e to give us more opportunities to actively learn rather than to be passive at most of the time.

35. Lastly, is to increase the relationship between us and the Quran, so that insya Allah, our hearts will always be soft and softened by it ameen ameen ameen.

36. Maybe it's good that we set a target to khatam or finish reading the whole Quran within 1 month in Ramadhan, and that's approximately 20 pages a day, which is equal to 4 pages only per prayer time (we have 5 times of fardh prayers a day right?).

"And We have certainly made the Quran easy for remembrance, so is there any who will remember?"
(Surah Al-Qamar, ayat 17)

37. Really, I am missing home. Love my mom. Miss my dad. And love my family. Their love is the best of love I could get on earth, after that of Allah SWT and Rasulullah SAW. Thanks for reading my dear. Family first!

Wallahuaklam. Wassalamualaikum wbt.

I miss you ma. Really! ;_ )
Read more "I am old and I am in a relationship"

Friday, July 6, 2012

[Awesome] The Fog Is Lifting


Al-Makkatul Mukarromah - Muslims from different countries and backgrounds unite in their worship to Allah SWT in this holy land, which also becomes the direction (qiblah) for prayers to all Muslim around the world ;-)

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. I was, like most of us, born into a Muslim family.

2. And for that, I am thankful to Allah SWT alhamdulillah.

3. This is especially because there's no guarantee for sure that I will find Islam and be convinced to embrace and accept it, had I not been born as a Muslim.

4. However this shall not last. We can no longer rely much on such thing in this globalized and open world i.e become an 'automatic' Muslim because our parents are Muslim.

5. Instead, each of us must be well-equipped with Islamic knowledge, so that we know and understand the reason why we choose to either remain a Muslim, or become a Muslim (for those who were not born Muslim).

6. It's not only about us, but more importantly about our children and great great grandchildren in the next generations to come.

7. For that, let me suggest all of you the following 8 parts of an awesome Islamic documentary (that I collected from You Tube), which is so far the best and most brief explanation about Islam that I found on the net.

8. Please kindly share this not only with our fellow Muslim and family members, but it is perfectly suitable for dakwah purpose to non-Muslims as well.

9. May Allah bless us all ameen ameen ameen ;-)

video

video


video

video

video


video

video

video

Read more "[Awesome] The Fog Is Lifting"

Kenapa Tunduk?


Comel! (Gambar sekadar hiasan) =_=' 
Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Waktu saya duduk di asrama dulu, senior tak bagi kami pandang muka mereka. 

2. Kami kena tunduk saja.

3. Bila mata bertentang mata, maka jatuhlah cinta. Jatuh dek graviti. Eh silap line. Itu cerita lain, sorry.

4. Sebenarnya, bila mata bertentang mata, maka akan berkumandanglah ke udara suara yang begitu menggetarkan. "Woi apa stare-stare?"

5. Hanya mereka yang terer Bahasa Inggeris sahaja yang faham maksudnya. "Woi apa stare-stare?" itu sebenarnya bermaksud "Woi apa pandang-pandang!" Jangan terkezut, Bahasa Inggeris pun ada kata ganda apabila di-Melayukan!

6.  Bila dipikirkan balik, memang kelakar. Sebabnya?

7. Salah satu sebabnya adalah macam dalam kes saya, saya lebih tinggi (saiz) daripada kebanyakan senior saya sekarang bila saya jumpa mereka di luar.

8. Jadi cuba bayangkan jika saya sentiasa tunduk. Memang saya kena tunduk pun untuk pandang mereka! haha (orang kata kalau kawen dengan isteri yang lebih tinggi daripada kita, murah rezeki. Betul ke? Alamak, off-topic!)

9. Dulu mereka duduk atas balkoni bangunan boleh lah, cuba duduk atas lantai yang sama, baru tahu tinggi ke rendah langit ni hehe.

10. Sebenarnya muqaddimah je semua tu. Saya sayang semua senior saya. Cukup banyak jasa mereka semua pada saya. Bahkan, salah seorang daripada mereka ialah abang kandung saya sendiri, Along. Sewaktu saya Form 1 di MCKK, dia sudah masuk Form 4.

11. Tujuan sebenar saya menulis hari ini adalah untuk bercakap tentang kelebihan tunduk.

12. Sehinggakan tunduk ini menjadi satu perintah di dalam Al-Quran serta menjadi sunnah Nabi SAW.

13. Dalam dunia moden yang penuh dengan pancaroba hari ini, sudah semoleknya lah disyariatkan buat sama ada laki-laki mahupun perempuan untuk tundukkan pandangan kita terutamanya di tempat awam. Malah bukan setakat pandangan, paling penting, tundukkan nafsu!

14. Ini terutamanya buat orang lelaki, kerana orang lelaki cukup cepat tertarik dengan hanya melihat. 

15. Yang dilihat pulak ialah golongan wanita. Dan yang menariknya ialah, kaum wanita (yang dilihat ini) dijadikan pulak fitrahnya cukup suka berhias dan suka pada perhatian. Tak mahu la pagoda-pagoda. Kena cantik dan menggoda! Apa da! *sambil tepuk dahi*

16. Disebut di dalam surah An-Nur, ayat 30-31 maksud terjemahannnya:

"Katakanlah kepada laki-laki yang beriman, agar mereka menjaga (menundukkan) pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sungguh Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."

17. Tiga perkara di sini. Pertamanya, orang perempuan oi, jangan lah senyum lebar. Yang saya taip di atas itu terjemahan ayat ke-30 sahaja. Ingat orang perempuan tak payah ke? Cuba baca ayat seterusnya (ayat 31) tengok? Lagi panjang ayatnya! Amek kau! =p

18. Kedua, Allah mendahulukan dengan menyuruh lelaki terlebih dahulu menundukkan pandangan. Maka orang lelaki, jadilah pemimpin dalam semua perkara termasuklah dalam bab ni.

19. Malah Allah SWT menyebut bahawa Dia tahu apa yang kita buat (yang saya merahkan di atas). Sebab orang lelaki amat kreatif berimaginasi. Maka Allah SWT dah siap bagi amaran awal-awal.

20. Sebab itulah dalam ayat ke-31, Allah ada pesanan special untuk orang perempuan. Allah perintahkan perempuan menjaga aurat mereka!

21. Oh jadi orang lelaki boleh bogel lah ya di tempat awam? 

22. Jangan jadi 'cerdik'. Kalau nak sangat cubalah try test tengok(frasa 'cuba try test tengok' agak unik kan? Ramai yang suka guna frasa ni). Ada berani? *sambil merenung tajam anda yang bergelar lelaki di luar sana*

23. Saudara, pastilah orang lelaki pun wajib menutup aurat. Cuma seperti yang disebut tadi, orang lelaki cukup mudah ternoda dengan hanya melihat. Orang wanita pulak cukup suka berhias (sehingga sanggup menampakkan aurat)- ini adalah secara amnya, mungkin setiap orang ada perbezaan.

24. Maka sudah cukup kena dan cantiklah perintah Allah SWT, yang memang tepat dengan fitrah kita kaum Adam dan Hawa yang berbeza tapi saling melengkapi antara satu sama lain.


25. Selain itu, tunduk juga adalah sunnah Nabi SAW.

26. Jika dirujuk dalam Kitab Syamail Muhammadiyyah contohnya, disebut di dalam hadis bahawa Nabi SAW ketika berjalan seolah-olah menuruni tanah yang landai. 

27. Senang cerita, macam turun bukit la kan?

28. Maknanya, Rasulullah SAW berjalan agak pantas dan sambil tunduk, sebagaimana seorang yang sedang menuruni bukit.

29. Maka jika kita pun tunduk, kita bukan sahaja menurut perintah Allah dan mengelakkan panahan tajam kecantikan wanita, malah kita juga telah mengumpul pahala kerana mengikut sunnah Nabi SAW. 

30. Akhir sekali, saya cadangkan selain tunduk ketika berjalan, tunduklah juga ketika duduk di tempat awam sambil menunggu bas contohnya. Maka bagi saya, cara terbaik adalah untuk sentiasa memastikan ada buku bersama kita.

31. Maka, secara automatik, kita cuci mata kita dengan membaca. Bukannya dengan melihat fashion show di tempat awam. Tergedik-gedik, tergedak-gedak, baling batu kang baru tau!

32. Kesimpulannya, marilah belajar untuk tunduk. Yang paling penting, apabila tunduk itu, niatkanlah untuk menurut perintah Allah SWT serta untuk mengamalkan sunnah Nabi SAW, kerana semoga dengan itu, amalan kita diterima dan diganjari pahala.

33. Sekaligus, harapnya kita dapat membentuk tabiat amat suka membaca dan kasih pada ilmu. Dengan kata lain, saya mencadangkan perihal tunduk 3 dalam 1 dalam tulisan kali ini.

34. Tunduk menurut perintah, tunduk mengikut sunnah dan tunduk membaca risalah!

35. Izinkan saya menutup artikel ini dengan mengajak kita untuk menghayati perkataan tunduk itu juga dari aspek spiritual dan rohani, yakni kita tunduk kerana khusyuk, takut, dan patuh kepada Allah SWT.

36. Walaupun mungkin hari ini kita degil mahu sombong dan bongkak, kelak pada hari akhirat, tidak ada seorang pun yang berani berlagak di hadapan Allah SWT yang Maha Besar dan Agung.

37. Sahabat sekalian, tunduklah!

"Dan semua wajah tertunduk di hadapan (Allah SWT) Yang Hidup dan Yang Berdiri Sendiri. Sungguh rugi orang yang melakukan kezaliman."
(Surah Taha, ayat 111)


Wallahuaklam..

Read more "Kenapa Tunduk?"

Followers

The Colours of Life

The Colours of Life
Picture taken on Syawal 1, 2009

THE BELOVED FAMILY-Hey, do the maths!

Dad: Mohd Hanaffi bin Hassin
Mom: Noorma bte Mamat

Siblings:

Mohd Ridzwan
Nurul Shuhada
Mohd Amirul Asyraf (blog owner)
Fatihah Sakinah
Nurul Ain Afifah
Ilyana Nazlin
Nur Amira Mawaddah
Mohd Aizat Aiman
Nur Anis
Mohd Amri Afiq